Hoppar på 3 ben
Märkte Imorse att ena grisen hoppar på tre ben. Vänster bakben håller hon upp mot kroppen när hon rör sig. Kan inte se eller känna något fel i benet eller tassen. Tror ni det Kan vara en enkel stukning eller bör veterinären få kolla upp det? Hon har fått extra c-vitamin genom askorbinsyra idag. Annars får dem c-vitaminrika grönsaker.
MVH Erika :)
Det kan absolut vara en stukning. För ca ett år sedan märkte jag samma sak på ett marsvin här. Han hoppade på 3 ben och vänster bakben höll han upp mot magen. Jag hade kvällen innan ställt 2 lerkrukor uppochner i buren och lagt ett hyllplan över. Troligen var detta halt att hoppa upp på, och han hade antagligen gjort sig illa någon gång under natten.
Eftersom han inte var svullen eller varm, och inte reagerade nämnvärt när jag klämde, så lät jag det vara och avvaktade ett tag. Kort därefter började han så smått använda benet igen, och några veckor senare var han helt återställd.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.

Okej. Får känna igenom henne ordentligt ikväll. Känner jag inget så avvaktar jag till efter helgen. Lät du din gris gå kvar hos dem andra? Min tjej går ju med 9 till. Men det är ju mer stressande att flytta till egen bur.
Har haft 3 marsvin som stukat ben/tassar vad jag minns, har aldrig behövt åka in till vet med det eller gjort något extra. Bara inte tagit ut dem på golvet under dessa dagar så de inte triggas extra att poppa runt och belasta benet, fast mina kör race i buren också så det spelar nog egentligen inte så stor roll.
Maribella stukade frambenet för nån vecka sen, det gick över under ett dygn. Hera stukade också ett framben för några månader sen, det tog ungefär 3-4 dagar innan det försvann.
Jag märkte ingen skillnad på min då han var skadad utöver att han använde 1 ben mindre än vanligt. Han själv hoppade runt som vanligt, busade med sin kompis, tog sig upp och ner från saker, och verkade inte minsta bekymrad över sitt handikapp.
Så länge du inte ser att hon skulle fara illa av att vara trebent ett tag med sina vanliga kompisar tycker jag inte att du ska sära henne från dom. Hon reder nog ut det galant. Och märker du att hon skulle må dåligt, svullna, bli trött, slö, tappa aptiten eller liknande, så vet du ju var du ska. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.

Fick ikväll mamma att hålla i henne så jag kunde kolla ordentligt. Hon är lite svullen och mörk i hela tassen, förutom i tåspetsarna. Ska ärligt säga att jag inte vet om den tassen annars är ljus eller mörk. Inget jag tänkt på. Den skadade tassen ser också "död" ut, hon rör den inte och man kan flytta den i sidled oroväckande mycket. Den friska tassen är mycket stelare när man försöker röra den. Ingen känsel värkar hon ha i den skadade heller. Provade nypa ganska hårt i den men ingen reaktion. Vad händer om tassen är bruten? Går det ens att göra något? Är så rädd att hon måste avlivas :'(
#5 Så som du beskriver det låter det om ett veterinärbesök är nödvändigt. Håller tummarna för att det inte är så allvarligt!

#6 Jo, insåg det själv när jag skrev det så bokade tid imorse och har varit där. Hon har en inflammation i tassen som går upp i benet. Fick en spruta baytril och ska få lösningen i 2 dagar till.
Blir hon inte bättre över helgen så ska jag återkomma på måndag. Men han trodde det skulle hjälpa inom ett par dagar.