Sårigt marsvin
Idag var jag i djuraffären för att köpa spån. Varför går jag och tittar på djuren de säljer? För att jag är dum i huvudet.
De hade fyra hanar i samma bur, och de verkar ha gått ihop och utsett en hackkyckling, hela hans rumpa var täckt av bitsår, och de jagade runt honom.
Nu är jag naturligtvis helt knäckt. Jag vill inte stödja djuraffärens djurhandel och -skötsel, och jag har visseligen plats, men jag vill bara köpa in djur som det åtminstonde finns en möjlighet att jag kan använda senare i min framtida avel (framför allt hanar iaf, eftersom de tar mer plats).
Jag pratade med en tjej som jobbar där och påvisade missförhållandet, men hon avfärdade mig lite blasé med att så gör de när de håller på att bli könsmogna :(
Jag kan inte sluta tänka på den stackars killen. Ingen kommer ju vilja köpa ett sårigt marsvin heller. Jag kan bara inte komma underfund med vad som är bäst att göra i den här situationen.
Men fy vad hemskt!!!
Stackars liten..
Vet vad du går igenom. Jag har flera marsvin här hemma som flyttat in igenom samma situationer som denna du beskriver. Numera går jag inte ens in i djuraffärer längre eftersom jag bara mår dåligt av att se hur djuren har det och gå och bär på tanken att jag inte kan hjälpa alla.
Du får fundera och känna efter själv hur du vill göra. Hade jag haft plats och tid hade jag tagit honom.
#0 Jag förstår att du inte vill stödja djuraffärer. Jag håller helt med dig.
Men i sådana här fall kan man se det som en räddningsaktion istället.
Tänk vilken skillnad det skulle göra i hans liv! Som du säger så kanske han inte har någon framtid alls annars.
Det är en mycket svår fråga om man ska offra individen för den goda sakens skull. Många anser att man ska det.
Jag har dock svårt att tänka så, även om kanske långsiktigt är det snabbaste sättet att nå målet.
Men jag vet att jag skulle rädda honom om jag kunde. Men jag vet inte om det är rätt….

Oavsett om du väljer att ta hand om den stackars lille killen eller inte så tycker jag att du ska anmäla djuraffären till länsstyrelsen.
Det är inte okej att ett djur har det på det viset och det ska länsstyrelsen (som har hand om tillstånd för djuraffärer) veta om att föregår i aktuell djuraffär och förhoppningsvis göra en omedelbar inspektion och påtala bristerna för ägaren.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Jag tycker som #4 - anmäl djuraffären till länsstyrelsen! Den där djurhållningen är inte okej. Ett foto som bevis kan också vara bra, utifall att marsvinen skulle bli sålda innan länsstyrelsen hinner undersöka det.
Det tycker jag är en bättre åtgärd istället för att bara försöka rädda marsvinet från affären på egen hand, eftersom en räddningsaktion aldrig löser roten till problemet. Fler marsvin kan i framtiden behandlas på exakt samma sätt om inte någon annan myndighet lägger sig i.
Men du kan förstås göra både och, både anmäla djuraffären och köpa marsvinet. Det är helt upp till dig.
Jag vill även råda dig i #2 (och alla andra som upplevt liknande) att anmäla djuraffärer som behandlar djuren fel.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag vet inte om det är olagligt att ha fyra hanar tillsammans? Men det bor kaniner där också, och med det i åtanke är nog burarna för små. De är iaf definitivt för små för undulaterna, och jag har fortfarande kvar en bild på en totalt plockad nymf. Som #3 säger, jag har också svårt att bortse från individen till förmån för det stora hela, men som #5 säger så kommer det ju förmodligen en annan kille och tar hans plats. Plus att de är ju fyra, risken är att någon av de andra blir den nya hack-kycklingen. Jag vet helt enkelt inte, förutom att anmäla, det ska jag såklart göra. Skulle det vara helt oförsvarbart att köpa två av hanarna för att senare omplacera dem? Vad tycker ni?
#6 Det bryter mot djurskyddslagen i och med att djuren faktiskt skadas av att bo fyra ihop, inte på grund av att de är just fyra ihop.
Jag tycker att djuraffären kan anses bryta mot lagen eftersom de ej håller djuren i en miljö så att det främjar deras hälsa(4 §) och inte heller verkar vidta åtgärder när ett djur är sjukt/skadat(9 §). Sedan kanske detta kan definieras som onödigt lidande också(2 §).
Och som du säger, 4 st marsvin och ? st kaniner ska ha en del utrymme, även enligt L80. De kanske gör fel även där.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
förlåt, jag vet att det här är en ganska gammal tråd men… hur gick det???
Jag har anmält djuraffären men vet inte hur det har gått. Jag beslöt mig till slut för att inte köpa det såriga marsvinet, hur jobbigt det än är… Tänker på honom rätt ofta och undrar hur det gått för honom.