Burstorlek!
Jag har en bur som är 100x50 cm, och har 2 marsvinshonor, mne jag ska snart få en till liten hona, kan man ha 3 stycken marsvin i en sån bur?
Det låter som en minimum burstorlek då isånnafall, alltså kanske minimum för 3 marsvin, men om du får in under Länkar här, så tittar du efter en länk som heter Burstorlek/Burstorlekar så kan du trycka där och komma in på en burmätare med Jordbruksverkets mått, så skriver du in ditt burmått och ser hur många marsvin du får ha där :)

Ja, man kan. Men jag tycker en bur för tre marsvin bör vara minst 120*50. Ska alla tre bo i den buren bör de vara ute och springa ganska mycket varje dag ..
Jag var in på Bur länken [med Jordbruksverkets mått] och kollade det åt dej, det stog så här:
Glöm inte bort att burens höjd ska vara minst 25 cm.
_Burens area: 0.5 m² (100x50)
I buren får man ha 3 marsvin.
…eller t.ex. 1 marsvin och 1 hona med kull.
…eller t.ex. 2 honor med kull.
_
Jag har fem honor(och en kull på två marsvin) i två ihopsatta 102x105, men dom får springa antingen på vardagsrumsgolvet eller ute på gräsmattan varje dag.
Helena
Visst man kan, men tänker man på marsivnens bästa så… Njae. Jag tycker att det är alldeles för litet till tre honor! Min bur på 120*60 cm är absolut på gränsen. Jag skulle köpa en 140*70 cm bur eller bygga en egen om jag tänkte på marsvinens bästa.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#5. Vadå "men tänker man på marsvinens bästa så..."? Det där var ett orättvist svar tycker jag.
Det där är Jordbruksverkets mått, dessutom så ingår inte allt för ett marsvin i marsvinets bur s.a.s en stor del av marsvinets liv innebär en massa utflykter på golvet, ute på gräsmattan och sånt, inte bara burvistelse, jag tror det går utmärkt att ha 3 marsvin i en 100x50 bur, så länge man inte möblerar trångt och så länge som man tänker på marsvinens bästa. Det märks ju tydligt att hon tänker på marsvinens bästa när hon rådfrågar om det här. Så jag tycker att hon kan ha 3 marsvin i en 100x50 bur om hon känner för det, så länge hon vet vad hon gör och sköter dom bra [vilket hon säkert redan gör till 1000%]. Jag menar, det är ändå rekommenderade mått från Jordbruksverket, och jag tittade extra noga, det där är inte ens minimi måttet för 3 marsvin, så det ska nog gå. 
Hoppas ni inte tar mig som en riktig satmara nu för att jag skrev så där, men det är just vad jag tycker och tänker :) Och jag menar inget illa till nån, var och en får ju sköta sitt helt enkelt! :)
Måste bara säga att det där inte är jordbruksverkets sida utan min sida… :p Men måtten är de som står i L80 som djurskyddsmyndigheten utfärdar. D.v.s. de som gäller enligt lag.
#7. Du har gjort en toppen sida *tummen upp*

är det du som har gjort den sidan??? som matilda W säger *tummen upp*
mvh lollo

Alltså jordbruksverkets minimimått är ju ett skämt. Alla marsvin ska ha större bur tycker jag. Detta efter att ha studerat mina marsvin och hur deras beteende och rörelsemönster påverkas av olika burstorlekar. MEN om man har tre marsvin i en 100*50 bur med buren öppen stora delar av dygnet så är det helt okay…..osv