Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2960 ggr
Bumsibum
0

knöl?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kan detta vara tror ni?

mitt ena lilla skinny Marsvin har en knöl/böld på hakan/käken.. hon är bara bebis född 6 April. Fick hem henne i lördas… den kom rätt fort man såg bara en liten liten bukla sen nu är den ca stor eller ja liten men stor för att va på ett marsvin men som en ärta iaf…

ska givetvis ta kontakt me en vetrenär..

Ska först bara hitta en bra marsvins kunnig vet först, inte alla som är det TYVÄRR… Obestämd!

så om ni vet någon bra i skåne så sägtill! Glad

har bilder.. kan ta in en jag tog i gårkväll (asså den 18/5)

kan försöka ta bättre bild om ni ej ser men det ör iaf den vita precis på hakan typ… som är som en bukla.

Emmsann
0

Jag fick fram svullen körtel men jag är dock inte så bra på sånna åkommor.Är den hård, mjuk? Det kan ju vara att hon fått in något där som gjort det infekterat. Jag skulle gå till vetrinären om jag var du :)

//Emma

Bumsibum
0

Hård är den, inet så flyttbar.. ja jag ska.. men som sagt vill hitta en kunnig vet… dom här (i hässleholm) kan typ ingenting om gnagardjur/burdjur.. Rynkar på näsan

så försöker hitta någon annan i skåne som kan lite mer.. Glad

Crania
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej och grattis till valet av ras!!

Jag har fem skinnys och två av de tre jag haft sen de var små hade knölar. Det är lymfkörtlarna fick jag höra.
Dessa sitter lite snett framför örat vid käken, men är det den lilla rosa "grejen" precis vid munnen du menar?
I så fall är det nog mest troligt att det är en liten varböld.
Skinnys kan lätt sticka sig på vassa höstrån och då kan det bli bölder. Det kan lätt bildas en böld om smuts eller en bit från höet blir kvar i såret.

På Oops hemsida finns massor av info om skinnys. På den här sidan står lite om lymfkörtlar: Oops sida med Tips o råd!!

/Carina

Bumsibum
0

Jätte fina skinny du har!

ja jag älskar den rasen! Glad

okej.. ja jag ska läsa lite om de, har varigt inne på oops helsida en del, den är jätte bra! Glad

tack för länken, ska ta en titt.. Glad

Bumsibum
0

och ja de är den lilla rosa aktiga knölen på bild. Tungan ute

Bumsibum
0

hejhej.

Jag kan komma med uppdatering fall om någon undrar! Glad.

Det var bara en var böld! Skrattande. den blev ganska stor sen på kvällen sprak den… nu är det inget kvar alls! Eller ja en liten liten ruva… Glad. Så det var inget med den!

skööönt! Glad

[Tisslibiie]
0

Gud va skönt att höra!! Skrattande

Bumsibum
0

japp, de tycker jag med! Glad
det ser jätte fint ut!  Varar inte eller något så ruvan trillar nog snart av! Glad

[Tisslibiie]
0

Vad bra! Själv har mina skinnys Ringorm

Bumsibum
0

ah… Rynkar på näsan aj då, de har jag haft de gick bra sjukt fort me nån salva som var mot fotsvamp kosntigt nog, men de lanske inte är så bra till djur dock… Obestämd

Crania
0

#6 Vilken tur och vad bra att den sprack av sig själv. Ibland kan man ha lite tur i oturen!

#9 Min värsta mardröm - nio som ska badas och lägenhet att sanera verkar inte så lockande måste jag säga.
Hoppas det ordnar sig och alla otäcka ringormssporer blir utrotade.

Bumsibum
0

#11 ja, precis de kan man ju. Tungan ute.

MarsvinsTjejen
0

Min marsvins hona som är 3 år har en i nacken kolla in i mitt forum om ni vet vad det kan vara? ;/