Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 3596 ggr
fossingen
0

AKUT! Toxa?!

Kom hem nyss, min hona ligger och försöker krysta som det ser ut som, hon har ej öppnat sig någonting och orkar inte gå mycket. Har ungarna fastnat?

godisgrisen
0

Förstår din stress men det är svårt att hjälpa dig på den knapphändiga beskrivningen. I rubriken nämner du tox och i texten fastna. Vad händer egentligen jag hjälper dig gärna.

_Charlie
1

1. När är hon beräknad?

2. Har du lyckats känna på en öppnad hona förr, så du vet exakt hur det känns?

3. Hur länge har hon hållt på?

4. När såg du henne äta senast?

Att det ser ut som att hon krystar men inte är öppen kan dels vara förvärkar vilket kan få en att tro att de verkligen börjat föda, och dels vara starten på förlossningen. Vissa honor öppnar sig massor långt innan det är dags att föda, andra öppnar sig inte förrän förlossningen drar igång.

fossingen
0

#2 Hon är beräknad idag och har då gått 72 dagar sedan andra parnings försöket.

Jag kom hem för lite mer än en timma sedan, hon låg på sidan och försöker krysta då hon har ett litet läte samt tar i med bakbenen.

Hon är inte öppen alls i slidan. Jag gav henne vätska m.m i munnen det dricker hon med lättnad. Hon orkar knappt gå omkring och verkar ha värkar.

Vet ej hur länge hon hållt på, men med tiden jag vart hemma har hon hållt på i alla fall.

Jag har ej sett henne äta någonting sen jag kom hem.

_Charlie
0

#3 Då låter det ju som att förlossningen är igång i alla fall, och det bör inte röra sig om förvärkar. Men jag undrar om du är helt säker på att hon inte är öppen, är du säker på att du vet hur du ska känna? Jag tvivlar inte på dina kunskaper, men jag vet att det är svårt att veta hur man ska känna om man inte känt förut.

Är hon helt och hållet stängd i både fram och bakfog skulle jag bli fruktansvärt orolig.

fossingen
0

#3 Jag inte helt säker, så förklara vars jag ska känna och hur det ska kännas. Men kollade henne nyss hon orkar knappt bajsa ut, en bajs var fast i rumpan som jag fick trycka ut åt henne. Men möjligen börjar det nog bli dags nu.

Aneema
0

Bakfogen sitter längst ner vid ryggraden, om du jämför med dig själv så har du ett svansben som sticker ner längst ner lite högre upp möter ryggraden bäckenet, på motsvarande ställe på marsvinet ska det glipa mellan bäckendelarna när hon är öppen. Längst ner på ryggen alltså. Jämför med ett annat marsvin så känner du skillnaden.

Framfogen sitter i blygdbenet. Känner du på dig själv har du ett helt ben precis framför de intima delarna. Marsvinet som är öppet har två bendelar med en öppning mellan på motsvarande ställe.

godisgrisen
0

Åt hon bra igår? Jag lite orolig när du skriver att hon ligger på sida och krystar normalt sitter de upp. Oroande att hon verkar trött. Hur går det nu?

godisgrisen
0

Det verkar som förlossningen är igång men har stannat av på något sätt. Kanske är hon inte öppen men det är troligare att någon unge fastnat eller att hon är värksvag. Man kan om en unge sitter fast försöka få in fingrarna och pilla ut den. Den är svårt jag har aldrig gjort det men det är möjligt. Viktigt är att aldrig dra om honan inte har en värk samtidigt.

fossingen
0

Igår var hon pigg som sjutton på förmiddagen.

Risken är vad jag tror att hon är svag eller att en unge kan ha fastnat. Hon har inte ens börjat få ut någon av ungarna..

godisgrisen
0

Bra att hon var pigg igår då är det tropligen inte toxicos. Vad gör hon just nu? Krystar hon fortfarande?

fossingen
0

#10 Det ser ut som hon försöker krysta. Hon bajsar otroligt mycket, hon orkar inte bajs ut allt normalt, men ganska mycket, kan tänka mig att det är dags snart och värkarna trycker på tarmarna osv. Framfogen känns öppen, bakfogen är jag osäker.

_Charlie
0

#11 Jag PM'ar dig en röntgenbild på var honan öppnar sig, kolla om 1 minut.

[copicaddicted]
0

Det här låter superhemskt, men det var vad jag fick göra med Vimsa.

Vid hennes förlossning så gled ena ungen tillbaka hela tiden så hon fick börja om på ruta ett om o om igen. Så till slut hjälpte jag till vid krystningarna att trycka lite upptill på magen och sen hålla kvar ungen. Min hona verkade inte ett dugg besvärad av det utan snarare lättad.

SÅ du kan ju kolla ifall det är så att det är ungen som glider tillbaka hela tiden.

Och ge extra energi till henne! Bara att låta henne smaska på godsaker, vill hon inte så gör en pure och tvängsmata,

godisgrisen
0

Det verkiar som en unge fastnat om det inte händer något trots att hon krystar. Du ser ingen ungedel som sticker ut? Försök stoppa in ett finger och känn om det är något där.

fossingen
0

#13 har gett henne godsaker, hon gick till salladen tog en tugga och sedan vände hon sig om igen och fortsatte med det hon håller på med.

Ungarna satt ganska högt upp tidigare idag, pappa var förbi och tyckte de har landat lite längre ner. Håller dock koll på henne ständigt, men ingen unge eller någonting har kommit ut ännu.

Ska känna och pröva det du sa, ifall hon har något liknande.

#14 Ser ingen ungdel alls. Får försiktigt känna.

fossingen
0

Höll nyss i henne och försökte vidga slidan i hopp om att få se en unge, efter jag höll upp slidan när hon krysta såg jag bit komma ut och sedan in igen. Får vänta en stund tills hon börjar krysta igen.

fossingen
0

Ännu inga ungar.. Rynkar på näsan

Aristarcos
0

Om det verkligen är förlossning, är det inte dax att ringa veterinären ??

Jessicahagstrom94
0

hoppas på det bästa! håller tummarna!

Aristarcos
0

Marsvin brukar väl ( rätta mig om jag har fel) väldigt snabba förlossningar..

Picasso
0

#20 Jo det brukar de ha…

Aristarcos
1

Om ni åker till vet, för snitt, kastrera samtidigt honan då det redan är i det området..för hon bör nog ändå inte ha fler ungar isåfall…

fossingen
0

#18 Finns inga veterinärer som tar på stört förutom då de har jour och alla måste ändå bokas in och de är för sent för det.. Har ringt massa runt om i länet när förra honan var sjuk. Tycker det är superkasst.

#23 Klarar hon sig så blir tagen ur aveln på stört.

Aristarcos
0

#24 men vart bor ni ? Jour måste inte bokas…är det akut så är det…

Jessicahagstrom94
0

Gör inte samma fel som vi, som väntade tills det var för sent förra lördagen med vår katt.. bara åk någonstans där dom har jour!

Abico
0

Om hon hållt på sedan klockan tolv måste hon vara extremt medtagen nu. Ge henne äpple, det är sött och bra precis när de ska till att föda. Sallad gör nog varken till eller från när det gäller att ge henne mer energi. Men har det hela inte kommit längre nu så tror jag att risken är extremt stor att du förlorar honan om du inte gör någonting (alltså kör till veterinär i princip). Ungarna tror jag att du kan räkna bort vid det här laget. Jag har fått lära mig att man kan gå in vaginalt med ett eller två fingrar, efter extremt noggrann rengöring och med kortklippta naglar, och massera eller göra "på stället marsch" i vaginaltaket. Detta kan, om honan inte är allt för trött, stimulera värkarbetet. Men är man minsta lilla osäker så ska man absolut inte stoppa in någonting i honan eller försöka PETA fram ungar… Ska man hjälpa till att få ut en unge är det också viktigt att följa värkarna och inte dra fel, annars kan livmodern följa med.

Hanna 

fossingen
0

#27 Har försökt stimulera och tycks känna tänder inuti henne som bits ibland. Har hållt på en halvtimma och ej fått ut en unge ännu, ska låta henne vila en stund och testa igen och se om vi får ut ungen.

fossingen
0

Jouren de har i luleå har så, så det borde ju inte heta jour.

diva
0

Jag fick som förslag att ge askorbinsyra när min hona gjorde på samma vis som din och då kom värkarna igång ordentligt. Nu var min honas ungar underutvecklade och var döfödda llihopa och jag fick hjälpa henne att föda fram dom. Vet ej om det är en myt med askorbinsyra, men det funkade då min hona

Aristarcos
0

Men där har mina föräldrar fått hjälp, har ni försökt i Gammelstad ?

http://www.djursjukhuset.se/?q=sv/node/26

Arcticas
0

Men nog har de väl jour i Luleå? Djursjukhuset i Gammelstad har + att distriktarna har. Sen att de inte är på plats dygnet runt är en annan sak, men ringer du att du behöver hjälp så kommer de ut.

fossingen
0

Jag ringde ju gammelstan när det gällde förra honan, de sa då att man måste boka trots att de har jour, så jag fick ju boka då vi var med henne.

Sedan frågade jag om de kan köra hem till en, nej fick jag till svar.

Abico
0

#33 - Men kan du inte ringa och boka en jourtid då? Man måste ju kunna boka en akuttid. Är det inte någon veterinär på plats så är det kanske inte konstigt att man behöver boka, vetten behöver väl ta sig från plats A till B?

Nu känns det ju väldigt sent, det hade säkert varit enklare att få tag i veterinär klockan 12 idag :/

Hanna 

fossingen
0

#33 De har bara telefontid från morgon till 16-17 på eftermiddagen.

Jour har de endast tisdag och lördagar (tror jag det var), sedan måste man ändå boka trots att de har vettar på plats, hade ju tänkt droppa in med mitt marsvin som var sjuk tidigare i veckan tills de sa man var tvungen o boka så jag fick då boka trots jour, det är ju dumt att kalla det jour när man måste ringa och boka före ett besök. Ringde runt till olika vettar den dagen fick i princip samma svar, att boka och vänta tills de har tid, dvs en veckas väntetid i regel. Gammelstan är som enda chansen att få en rask tid, men det var bättre för några år sedan då man kunde be vissa vettar komma, eller bara droppa in på jour.

Aristarcos
2

#35 men har du ens provat att ringa idag ???? Honan lider hon  behöver hjälp snarast..

Arcticas
1

Kopierat från Gammelstads djursjukhus hemsida "**Du ringer alltid journummret till Djursjukhuset Gammelstad 0900 - 20 50 555
**Djursjukhuset har jourverksamhet dygnet runt." Hemsidan finns på http://www.djursjukhuset.se

fossingen
0

#36 Jag fattar att hon lider men det finns ju inte mycket jag kan göra. En operation är inte ens på tal. Snarare avlivning.

#37 Kräver trots allt tidsbokning, pengar och bil.

Jag har varken eller, så lider/lever hon imorgon känner jag att hon måste få somna in.

Suskiv
5

Ring, finns inte en vettig veterinär som inte låter dig komma in akut direkt.

Brist på bil och pengar är ingen ursäkt, då får du låna pengar helt enkelt och om de så måste så får du ta taxi in.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Arcticas
4

# 31 såg nu att du redan lagt ut länken…

Kanske ett långskott från min sida, men det finns en uppfödare i Luleå som fött upp många kullar. Hon heter "Linnet" här på MiF. Nu är det ju ganska sent, men hon kanske skulle kunna komma och titta på din hona. För mig känns det väldigt konstigt att hon haft förlossningsvärkarvärkar sedan 12 och fortfarande är i liv.

diva
0

kolla med henne och hör vad hon säger

fossingen
0

#39 Som sagt ett kejsasnitt är inte på tal, och de enda möjligheterna är då avlivning, som jag dock inte gör nu ikväll, jag ger henne mer tid. Visserligen går alltid pengar att ordna, men jag tänker inte henne gå egenom en operation.

31# Varför ska jag kontakta henne?

Ja, jag tycker också det är konstigt att hon ens lever. Har försökt vända på ungarna i magen, även sätta igång krystar vilket hon kämpat ibland och fått vila emellanåt, lyckades känna tänder inuti henne (en unge som bet), sen vart hon för slut vid försöker att stimulera, så nu får hon vila ett tag. Har jag tur så blir hon snart starkare och orkar krysta mer, då försöker jag hjälpa henne ytterliggare, kan vara så att en unge ligger konstig och därför är hon medtagen.. Vet en katt som hade komplikation och hade samma problem som mitt marsvin har just nu. Dock tog katten igen sig efter sömn och hjälp från en person som lyckades fiska ut en unge, sedan gick allt på räls.

Lillisen
1

Men om du inte vill/ kan åka in till en vet som kan avliva henne om hon nu har så jobbigt. När du själv är överaskad att hon fortfarande lever så låter det ju som om hon är väldigt medtagen. Skulle aldrig låte henne lida hela natten utan skulle avliva själv eller be någon som kan göra det.

fossingen
0

#43 Jag vet en som kan avliva om det känns riktigt akut, men vad jag läst om marsvin så verkar det ju inte som att de lever länge efter komplikation och därför skrev jag så.

Men det fick mig också att tänka på att hon har en chans att klara sig också eftersom hon fortfarande lever och blir piggare mellan lite vila och orkar mer. Därför ger jag henne natten som chans och ser ifall det händer något. Jag vill självklart hennes bästa också. Men finns det en chans så tar jag och ger henne natten istället för att säga goodbye nu.

Lillisen
0

Ja självklart visar hon sig piggare och du har någon som kan hjälpa dig om hon skulle bli jätte dålig då är det ju en annan sak.

Abico
13

Om det inte finns pengar till vård så förstår jag inte ens att du tagit en kull från första början? Hade du ringt och bokat en tid när du upptäckte att förlossningen drog ut på tiden (en normal marsvinsfödsel tar inte mer än någon timma) så kunde du förmodligen ha haft en veterinärtid för länge sedan. Jag har svårt att tro att någon veterinär skulle låta ett marsvin som fått problem i födseln vänta en vecka på en tid.

Om en unge ligger fel och det inte rättat till sig på 12 timmar så kommer det mest troligt inte att ordna sig av sig självt det närmaste heller. Och eftersom du försökt hjälpa till, vilket förstås är bra, utan att lyckas så måste man ju gå vidare och försöka hitta någon som kan göra ännu mer eller annat.

Marsvin är små djur med ungar som är förhållandevis stora vid födseln, de har dessutom burit på dem en väldigt lång tid. Att jämföra dem med katter och hundar känns inte rätt i situationen.

Du får förlåta om jag verkar hård, jag förstår att det måste vara stressande och jobbigt för dig också med ett marsvin som mår så dåligt. Men jag blir frustrerad över att så lite gjorts på 12 timmar…

Hanna 

vevve89
2

Detta gör ont i mig att läsa. Ursäkta men jag hade åkt in för länge sedan om det hade varit min hona… =(

Av vad jag kan läsa verkar hon lida, då skulle inte jag ge det mer "tid" utan sätta henne i transporten och köra fort som bara den till veterinären…

Aristarcos
2

#46 håller helt med Abico…att låta henne vara så länge….utan hjälp..hade det varit mitt marsvin hade hon varit snittad för länge sedan. Även om det kan uppstå komplilationer hade jag ändå försökt rädda mitt marsvin och bebisarna istället för avvakta.

fossingen
0

#46 Jag har upplevt vissa komplikationer på djur jag har hjälpt som överlevt och klarat sig trots att avlivning stått på spel så har vi alltid kämpat och klarat alla utmaningar då övriga alternativ varit uteslutna. Så självklart har jag gett det en chans än att kasta in handduken direkt.

Pengar till vård finns men inom rimliga gränser för vad jag utsätter djuret för ingrepp. Men en snittning är inget jag utsätter ett djur för och vill undvika stress så mycket som möjligt för ett djur och chansen är väldigt liten att överleva, vill helst inte söva ett marsvin öht. Och då återstår ju fortfarande bara avlining vilket är något jag inte behöver veterinären för så att säga en massa "sörjande" saker hjälper inte precis när jag ånyo förklarat att kejsasnitt inte är ett alternativ.

Marsvinet som hade fel i lungorna fick väntetid en vecka hos en vet vilket var för länge, så jag ringde runt till flera tills jag hittade en annan. Så det är lätt att slänga ut massa ord om vad DU tror tills du själv står där inför samma besked av veterinär. För ljuger gör jag inte.

Arcticas
2

#42 Vet inte om du syftade på mitt inlägg i #40 när du undrar varför du ska ta kontakt med "Linnet" men jag antar det.

Eftersom du inte vill ta marsvinet till veterinär och du verkar inte blivit hjälp här så tänkte jag att en erfaren uppfödare skulle åtminstone kunna titta på henne och bedöma hennes kondition och tillstånd. Det verkar ju inte som om du har de kunskaperna själv. Inget fel med det, alla ska börja någonstans. Tänkte det kunde kännas skönt för dig att ha stöd av någon som vart med ett tag och att du verkligen ville ha hjälp. Men det är ditt val. Hoppas det går bra för din hona iaf.

fossingen
0

#50 Tack för tipset. Men bedömde det till kritiskt så hon är borttagen nu.

Sammetskatt
3

Tack och lov att hon slapp lida mer! Stackars marsvin!

Abico
2

#49 - Jag vet inte vad det var för fel på det andra marsvinet, det är tråkigt att du inte fick hjälp om det var akut (fast det fick du ju till sist som tur var). Men det är ändå skillnad på ett marsvin med lungproblem och ett marsvin som fått förlossningskomplikationer, för det sista är så uppenbart livshotande och brådskande att även den mest okunniga veterinär skulle försöka hjälpa till. Jag kan även säga att jag har tjatat till mig tider hos veterinär som till en början inte ville ta emot mig och mitt marsvin, det går det med. Vill man verkligen komma till veterinär så lyckas man med det, om man så får åka dit och stå utanför och knacka tills de släpper in en.

Beklagar att marsvinet dött, det var en tråkig utgång på det hela.

Hanna 

fossingen
0

#53 Jo, det har du helt rätt i, det är ju som sagt olika saker och jag fick tur hjälp till slut tack och lov för det. Känner igen det med att tjata till sig veterinär tid, det har jag fått göra i princip nästan varje gång, ibland fått tid ibland inte och har då fått söka annan veterinär.

Nu vet jag inte vilken veterinär klinik som är bäst inom norrbotten. Men den jag besökt mest är i alla fall älvsbyn vilken jag upplever väldigt trevlig personal och relativt kunniga inom kaniner/hundar. Förut fanns det en veterinär som kunde åka ut och besöka folk i hemmet från om det var i kalix eller piteå, det var dock längesedan, vet inte hur det är nu. Men i vissa fall skulle det kännas lättare då väntetiden ibland är flera dagar eller en vecka..

Det känns så jäkla tråkigt och jobbigt..

Aristarcos
9

Nu gick det som det gick, men om du inte är beredd med snitt om en förlossning krånglar (eller avlivat snabbare), anser jag att du inte bör avla på marsvin. För det hade troligen räddat både honans och ungarnas liv även om det är komplicerad operation. Hade inte tvekat själv i en sådan sits.

Att avvakta i ett sådant skede är inte att vara skonsam med sitt djur, tvärt om…

Linnet
4

#54 Men en akuttid är ju en akuttid, då behöver man ju inte vänta. Bedöms det inte som akut kan du ju få vänta och boka en tid, men ringer du och vill komma akut så får du ju göra det. DJursjukhuset i G-stad har jour dygnet runt, samarbetar med Öjebyn så ibland kan man bli vidarekopplad dit.

fossingen
0

#55 Hon avlivades när hon blev sämre, som sagt så var hon pigg mellanåt och fick nästan ut en unge, så att avliva då hade vart onödigt utan att försöka. Men sedan beslöt jag mig för det tråkiga, dvs avlivning. Som tidigare sagt så vill jag helst inte låta marsvin bli nedsövda öht. Alla som avlar har olika synpunkter, det får du ta och respektera och det skonsamaste blev till slut avlivning.

#54 När det gällde andre honan så hade de jour i gammelstan, så jag sa att jag droppar in under dagen. Fick rakt nej till svar och var tvungen att boka medans de hade telefontid annars fick jag inte komma, så jag bokade honan som hade krångliga lungor. Jag vet inte vad ni fått för svar tidigare eller vilka nummer ni ringt, men jag vart alldeles paff när man inte fick droppa in bara trots att de hade jour. Fick inget annat nummer av g-stad när jag ringde dem då de hade jour.

Aristarcos
7

#57 nej, skulle det komma ut till djurinspektören hade de inte sett med blida ögon att låta en hona få med förlossningsverkar över 12 timmar utan att kontakta veterinär. Du hade förmodligen blivit anmäld. Man kan inte behandla ett djur på det sättet. Sen får du inte avliva ett djur heller hur som helst, väger djuret över 1 kg, ska veterinär sköta avlivandet. Det är ditt ansvar som djurägare att gå efter våran lag om djurskydd.

fossingen
3

#58 Nu får du väl lägga av. Att akut avliva ett djur som lider är inte olagligt, sluta upp med dubbelmoralen och lägg av med dina påhopp!

Sammetskatt
7

#57 F¨r man fråga vad du har för anledning att inte vilja söva marsvinet om det innebär att marsvinet kan räddas till livet och bli helt återställd? Är det verkligen sövningen i sig eller är det pengarna det sitter i? Själv är jag emot att göra stora ingrepp om chanserna för marsvinet att bli helt återställd är små eller om det innebär stort lidande, men vid exempelvis snitt, där chansen ändå är ganska stor skulle jag absolut kunna göra det, både för honans och ungarnas skull.

Alla har ju inte drop in under jour just pga att veterinärerna inte är på plats utan måste ta sig till kliniken. Då får man ju boka en tid akut, alltså kanske om 30 min så veterinären hinner ta sig dit. Det är väl inget konstigt. Det du skriver om tidigare kontakter är ju tråkigt att höra, men vid detta tillfälle kan du ju inte klaga på djursjukhusens tillgänglighet eftersom du inte ens verkade försöka ringa dem. Du hade ju som du beskriver ingen tanke på att vare sig försöka rädda marsvinet med snitt eller avsluta lidandet med avlivning hos veterinär. Det är ju ditt val såklart, men känns ju fel att du skyller på att du inte kunde få tag i veterinären när du inte ens hade någon tanke på att göra det.

fossingen
0

#60 Anledningen är att vid större ingrepp så har jag tyvärr haft många tråkiga dödsfall gällande operation på smådjur då chansen alltid varit 50/50, vill hellre då unvika större ingrepp som även måste efterbehandlas m.m.

Det handlar inte om pengar i sig. Men chansen brukar vara relativt liten att de klarar sig under operation enligt erfarenheter av andra och mig. Vill inte utsätta dem i onödan och inte mig heller. Ett ex på en av djuren jag hade som hade genomgått en operation fick rengöras i två veckor genom att jag fick öppnat och rengöra såret och skrapa m.m, två veckor av värk och tårar både från mig och djuret.

Då gav jag djuret en chans med operation och jag glömmer det aldrig, djuret klarade sig inte mer än två veckor efter operation och den fick lida varje dag, jag ångrade att jag inte avlivade den istället.

Picasso
4

Stackars marsvin som fick kämpa i 12 timmar helt i onödan GråterJag måste vara dum men varför vänta så länge när du ser att hon inte kan föda normalt?

fossingen
0

#62  Jag ångrar att jag inte gjorde det snabbare verkligen.. Och det är något jag nu fått erfarat att det inte hjälpte, blir det så någonsin igen kommer jag agera direkt med avlivning.

Vi fick nästan ut en unge som levde och därför tänkte jag att de kanske fanns en chans då hon verkade orka, men eftersom vi inte fick ut den till slut orkade jag inte se henne försöka mer..

Linnet
5

Vad då "nästan" kunde ni inte hjälpa till att dra ut den då, det var kanske en stor unge som stoppade upp alltihop. Har hjälpt till att dra ut ungar ibland och det brukar inte vara så svårt.

Konstigt beslut att du tycker att man ska avliva så fort det blir problem. Hade du tagit henne till veterinär så hade kanske både mamman och ungarna levt.

fossingen
1

#64 Vi försökte ju dra ut den den fick bara tag i tänder, försökte hela tiden, men det gick inte. Så vi avlivade.

Jag avlivar inte så fort det blir problem som jag tidigare nämnt. Det beror helt på vad det gäller. Så ånyo sluta med påhoppen och dubbelmoralen som ni använder.

aggabagga
0

#58 Det är ju okej att döda djur (även fast det är hemskt), annars hade man inte haft slakterier.. Bra djuret slipper lida.

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥   ♥

/Agnes & Långöronen♥

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥

aggabagga
0

#58 Det är ju okej att döda djur (även fast det är hemskt), annars hade man inte haft slakterier.. Bra djuret slipper lida.

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥   ♥

/Agnes & Långöronen♥

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥

[sagansmarsvin]
3

#67 I det här fallet är det dödshjälp det rör sig om, en helt annan sak. Jämför inte dödshjälp med djuren som slaktas i miljarder varje år för att tillfredställa människans aptit. Det är inte okej.

Abico
16

Jag förstår helt och fullt hur du resonerar kring operationer, jag är själv ingen stor förespråkare av att operera marsvin. Men jag tycker inte att man har samma rätt att välja när det gäller dräktighetsproblem eller kejsarsnitt. Är honan dräktig för att jag bestämt att hon ska vara det, då är det i alla lägen min skyldighet att få henne att överleva dräktigheten också. Urinsten, äggstockcystor, tumörer etc. är däremot ingenting jag kan styra över, upplever jag att marsvinet mår såpass dåligt av någonting av dessa problem att det står mellan avlivning och riskfylld operation så kan jag tycka att jag har mer rätt att räkna bort en opreration som för osäker eller riskfylld. Men ett dräktigt marsvin är ett djur som (förhoppningsvis) i alla lägen mått toppen fram tills komplikationerna tillstöter - då är det jag som orsakat smärtan och lidandet och jag som ska försöka ordna det hela.

Hanna 

Aristarcos
0

#69 håller med Abico…

godisgrisen
16

Håller också med #69 Abico helt och hållet. Det är ett annat ansvar när man sysslar med avel oavsett om man är uppfödare eller om man bara tar en enstaka kull.

Nu kan det ju vara så att hon kanske inte klarat ett snitt och jag respekterar ditt beslut att välja bort det men jag gillar inte att du lät tiden gå hela dagen. Om en hona haft krystvärkar mer än en timme anser jag att man måste hjälpa henne. Du har fått många tips i tråden. Sen skriver du att du bara fick tag på tänderna det ÄR tänderna man ska få tag i. Nu är det fler saker som måste fungera värkarna måste finnas där för att man säkert ska kunna dra ut ungen och ungen får inte vara för stor för hålet den ska ut genom. Det är därför man inte har så lång tid på sig för värkarna falnar av efter ett tag eftersom honan inte orkar. Man måste göra detta tillsammans med honan och då måste hon fortfarande vara stark. Det är fullt möjligt att dra ut ungar många har gjort det med goda resultat. Man kan inte vänta utan det är snabbt som gäller. Många påpekade det i tråden men du valde ändå att vänta.

Jag vet att ingen av oss fanns på plats och det kan finnas annat som spelat in som inte framgått av denna tråd men om man bara läser tråden anser jag att du gjorde ett misstag som lät tiden gå och inte sökte hjälp då du inte klarade att hjälpa henne själv. Om man kommer in till veterinär kan man begära att de ger värkstimulerande och försöker få ut ungen vaginalt. Man är inte tvungen att utföra snitt om man åker in man kan välja att låta honan somna in om det är den enda utvägen. Det är ofta ett klokt beslut eftersom få marsvinshonor klarar snitt. Att det inte finns en veterinär som tar emot akut köper inte.

Hoppas alla som läser detta tar lärdom så detta fall kan hjälpa andra honor med förlossningskomplikationer i framtiden. Eller att de som känner sig osäkra väljer bort att ta kullar på sina marsvin.

dermot
0

#58 Man får visst lov att avliva djur över 1kg själv (beroende på avlivningsmetod antar jag), bara man avblodar direkt efter att djuret är medvetslöst.

__

Det här är btw inte OK att låta en dräktig hona lida såhär..

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

fossingen
1

#69 #71 Fick tag i tänder, men lyckades inte dra ut den trots flertal försök och hjälp av massa personer och telehjälp. Jag förstår och respekterar era åsikter så ni får gärna respektera mina. Och jag har tagit till mig så mycket som möjligt av tråden inför framtiden.

Sammetskatt
0

#72 Fast avbloda gäller ju endast slakt, avlivning och slakt är ju inte samma sak. Man måste ju dock alltid ha koll på vilka avlivningsmetoder som är lagliga.

Suskiv
0

#74 Nej alla djur som väger över ett kilo måste avblodas oavsett om man ska äta dem eller inte.  Förutom om de avlias med spruta hos veterinär-

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Abico
3

#75 - Nej det stämmer inte. Vad skulle syftet med att avbloda ett avlivat sällskapsdjur ens vara? Jag tror att det är väldigt få privatpersoner som skulle kunna utföra en korrekt avblodning bara sådär…

Här kan du (och andra) läsa om vad som gäller och krävs för avlivning hemma. Det är väldigt bra att ha koll på det tycker jag, speciellt om man avlar. http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/2008-069.pdf

Hanna 

PiggieVille
0

Jag har ingen aning om hur de funkar att avliva djur "på egen hand".

Däremot, ringer du avlivnings tjänst för din häst och de kommer ut för att bulta, så avblodar dem, innan de kör iväg med djuret.

Det som hänt ts, hur kommer det sig att sånt händer och går det att undvika?

Vilken otrolig berg o dalbana det måste ara känslomässigt för er uppfödare om sådana här komplikationer kan uppstå trots att "man följt skolboken"…

dermot
0

#76 Det är själva avblodningen som dödar. Det är en säkerhetsåtgärd så man vet att djuret verkligen är avlidet. Men som sagt, det beror på avlivningsmetod. T.ex ett slag i huvudet dödar inte djuret.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Abico
0

#77 - Det är omöjligt att veta vad som orsakat att honan inte kunde föda ungarna normalt. Hon kan ha varit ovanligt värksvag, kanske var det väldigt stora eller döda ungar som stoppade upp det. Det man möjligen kunde gjort i det här fallet var att hjälpa till mycket tidigare, hade man sett när hon satte gång att föda och märkt snabbt att hon inte fick ut någon unge så kanske man kunde hjälpt till medan hon fortfarande var någorlunda stark. Eller tagit henne till veterinär för att ge värkstimulerande. Men det är förstås bara spekulationer. Det är inte säkert att det hade gjort någon större skillnad. Kejsarsnitt kanske i det här fallet var det enda sättet att få ut ungarna. Av det som TS berättat verkar det som att första ungen låg åt rätt håll åtminstone - tänderna är det som marsvinshonan drar fram ungarna i. Så förmodligen var det inte det som var problemet, att ungen låg felvänd.

Ja, det är upp och ner. Antingen går det jättebra eller så går det skitdåligt, och för det mesta kan man inte göra så hemskt mycket för att påverka utgången. Det kan gå helt fel trots att man gjort helt rätt. Det är därför man pratar om att det är en väldigt stor risk att avla på sin hona.

Hanna 

Abico
0

#78 - Det står dock inget om det i jordbruksverkets föreskrifter?
Jag har visserligen bara avlivat marsvin hemma en gång, det var en för tidigt född unge och det gjordes med slag mot bakhuvudet. Det var väldigt uppenbart att den var död efter det… Jag har aldrig hört om folk som avblodar sina marsvin efter avlivning hemma faktiskt. Ett vuxet marsvin skulle jag aldrig avliva själv om veterinären hade öppet, men det är möjligt att det finns större anledning att avbloda ett vuxet djur… Lite tveksam är jag dock.

Hanna 

dermot
1

#80 Marsvin brukar väl väga runt ett kilo eller mindre? Då behövs ingen avblodning. Det finns egentligen ingen "magisk gräns" vid exakt ett kilo, men det är så jag lärt mig. Allt över ett kilo ska avblodas efter slag mot bakhuvud eller skott, och det är endast för att försäkra sig om att det verkligen är avlidet. :) Ett slag för djuret medvetslöst (ibland eller kanske till och med oftast så dör djuret redan då, men chansen finns fortfarande att den "bara" är medvetslös).

// Anka

Abico
0

#81 - Jaha, okej då är jag med :)

Hanna 

Aristarcos
0

#81 ok, då vill jag ha en källa på att man måste avbloda ett djur som du så fint säger.. .jag är ytterst tveksam till det…

Aristarcos
0

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/kuperingtatueringavlivningochandraingrepp/avlivningavandrasallskapsdjur.4.1bd41dbf120d2f595da80003268.html

Avlivning av andra sällskapsdjur

Du som har djur är skyldig att låta avliva svårt sjuka och skadade djur så snabbt som möjligt om de inte är behandlingsbara. Avlivning av djur ska ske på ett sätt som gör att djuret inte utsätts för onödigt lidande.

Du måste välja en avlivningsmetod som antingen omedelbart dödar djuret eller som gör att djuret blir medvetslöst och dör i det tillståndet. Djur som är skadade, har svårt att gå eller röra på sig ska avlivas på plats utan att först flyttas. Om veterinären snabbt kan komma till djuret slipper djuret lida under transport till veterinärklinik.

Metoder för avlivning

Den vanligaste metoden att avliva sällskapsdjur är att låta en veterinär avliva djuret genom en överdos av narkosmedel. För flera sällskapsdjur finns andra metoder som är tillåtna, dock endast under förutsättning att den person som genomför avlivningen uppfyller kompetenskraven. Du får bara avliva ditt djur själv om du är väl förtrogen med den aktuella avlivningsmetoden.

Läs mer om de bestämmelser som gäller vid avlivning i Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om slakt och annan avlivning av djur som du hittar till höger.

dermot
0

#83 Det är så jag lärt mig. Jag har ingen källa såhär rakt upp och ner.

Om du slår ett djur i huvudet, men inte tillräckligt hårt så djuret "bara" blir medvetslöst, finns det en risk (även om den inte är stor) att djuret KAN vakna igen. Du kan inte veta med all säkerhet att djuret kommer dö hur hårt du än slagit - Det är mer än vad jag skulle utsätta mitt djur för. Därför bör man avbloda, det är inte särskilt svårt att skära av halsen och det går fort…

Givetvis ska man inte avliva ett djur om man inte vet hur man ska göra eller känner att man inte kan/vill, är man det minsta osäker, åk till en jägare/person med vapenlicens och be denne visa eller åk till vet. och låt dem plocka bort djuret. Jag säger inget annat, men man får lov att avliva hemma och jag har fått lära mig att man ska avbloda - "som det så fint heter".

// Anka

Aristarcos
0

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/2008-069.pdf

Här står det om avlivning, det står att man kan avbloda men ej krav..och det står också där att väger djuren över 1 kg får man inte avliva på många av de sätten som man kan göra hemma.

Sammetskatt
1

#86 Jag tyckte mig då kunna läsa ut att om ett djur väger över 1 kg kan man först bedöva djuret genom att slå bakhuvudet mot något hårt (inte tvärt om tycks det som)? för att sedan avbloda (alltså skära av halspulsådern)  Man kan även skjuta på nära avstånd mot huvudet, men då krävs ju vapen och vapenlicens förstås.

dermot
0

#87 Precis.

// Anka

Aristarcos
0

jag tolkade som att man inte fick slå i huvudet om inte djuret först var medvetslöst…

dermot
0

#89 Det är så man gör djuret medvetslös.

// Anka

Sammetskatt
0

#89 Ja precis som #90 säger, man bedövar djuret genom att slå det i huvudet och sedan tömmer man på blod.

[copicaddicted]
2

Läs om läs rätt.

När så är möjligt eller lämpligt bör döden hos djur som avlivats genom halsdislokation, slag mot huvudet eller koldioxid säkerställas genom avblodning, dekapitering eller annan lämplig metod.

Jag har själv avlivat marsvin hemma och jag kan garantera att man märker fort om det är dött. Till en början så "kissar dom på sig" när hjärnan släcks och musklerna slutar funka. Sen så har de jag haft som både avlivats och dött naturligt blivit likstela och kalla FORT.

Ska man avbloda så ska man även veta enligt texten att man ska snitta båda halspulsådrorna. Annars kan det orsaka onödigt lidande ifall nu djuret skulle vakna upp igen.
Men är man osäker så nacka en gång till då eller om man har hus så kan man be nån händig karl gå ut med yxan till huggkubben.

Det som är gjort är gjort, inget TS kan göra nått åt nu och jag tror hon har fattat alla tillsägelser. Men jag tycker att det är lite oschyst mot TS att fortsätta att snacka om avlivning om vad som är rätt och fel utan att det skulle kunnat startas en egen tråd om det så hon slipper få det i den tråd hon troligen bara vill glömma att hon en gång gjorde.

dermot
0

#92 Det gäller fortfarande inte marsvin. Eftersom de oftast ligger under 1kg.

Men jag ska sluta skriva nu.

// Anka

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.