C-Vitamintillskott
Är det någon som ger C-vitamintillskott? Det enda som finns hoss djuraffären där jag bor är den som ska hällas i vattnet. Har hört att det ska finnas något som man sprutar i munnen eller något som man kan strö på grönsakerna eller pellets. Stämmer det? Var finns det i sådanna fall att få tag på, vad kostar det?
Jag ger mycket grönsaker men tänkte ändå ta reda på om det finns något bra tillskott som inte dunstar på en gång.
Vet att det finns något pulver på Ica, på hälsokost avdelning. Vet dock inte vad det heter.
Hanna
Köp askorbinsyra på apoteket. Vitamintillskott är väldigt onödigt egentligen, då dom får i sig vitaminerna genom grönsaker och frukt:)
Helena

#0 Varför ska du ha vitamintillskott?
Ge färska C-vitaminrika grönsaker dagligen ist!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

#3 Har hört att det ska finnas och undrar bara om någon vet om det stämmer. Tänkte se vad de kostade, de kan ju inte få för mycket vitaminer. Inte alls säklert att jag köper det Jag ger de en massa grönsaker. Var mest nyfiken.

Läste någonstanns också att det var riskabelt att aldrig ge de något slags tillskott. Stämmer det? Om de får massa grönsaker så borde det ju inte behövas eller? Men blev som sagt mest nyfiken eftersom jag bara har hört talas om det som man har i drickflaskan.

Ge c vitamin rika grönsaker varje dag. Nu på sommaren ger jag bara maskrosblad och gräs (typ timotej och örter). det räcker aldeles utmärkt. På vintern ger jag grönsaker två gånger om dagen.
Om man absolut vill ge C vitamin i vattnet så bryt av en bit av en vanlig c vitamin brus för människor och ge dina marsvin, så tar du resten själv ; ) Då är det ju inte helt bortkastat som jag kan tycka om man köper endast till marsvinen.
Ge droppar direkt i munnen isf, lägger du det i vatnnet så förstörs c-vitaminet av ljuset.

Jag ger våra c-vitaminrika grönsaker, c-vitaminrik pellets + lite tillsatt i vattnet. Jag vil inte riskera c-viaminbrist ;P