Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1049 ggr
Wendy 1000
0

Marsvins parning?

1.Hej jag har 2 marsvin som är 4 och 1 1/2 år gamla.Och för 1 år sedan har den yngste (Rex) parat sig med den äldre (Totte) och i omgångar har det varit mycket men iförrgår så parade sig Rex så mycket med Totte att han skrek så jag nästan trodde att Rex och han slogs för blotta livet. Så jag gick till dem och tog upp Totte och Rex ur buren och letade efter sår på boda två men jag hittade inget men på Totte var det massa klet på rumpan antagligen nå kiss eller spermier som var helt inkletat i hans päls och han är ett mycket långhårigt marsvin,så jag fick bada och klippa bort det. Vad ska jag göra så fort jag släpper dem i samma bur,rum så parar Rex sig med Totte och Rex börjar gall skrika om han INTE får vara med Rex och Totte börjar gall skrika så fort han FÅR vara med Rex.Jag  vet inte vad vi ska göra snälla kan någon hjälpa mig.Förvånad

2.är 4 1/2 år gamalt för en marsvins hane ?

kan någon svara på dessa frågor ?

snälla

Bella Bengtsson

[Valtari]
0

Jag kan inte svara på din första fråga, men det kan nog någon annan här inne göra.

När ett marsvin är 4,5 år börjar de väl bli lite gamla, men om de bara håller sig friska så brukar de bli upp mot 7 år.

Frida B
0

1. Marsvinshanar parar sig inte med varandra, utan när dom gör så mäter dom styrka och visar vem som bestämmer. I detta fallet vill den äldre hanen visa den yngre och mer oerfarna hanen att det är minsann han som bestämmer. Det gör han genom att rida på honom. Jag vet inte riktigt vad du kan göra, men i värsta fall får du väl sära på dom, om det börjar bli slagsmål. Dock så löser det sig i de flesta fall genom att den yngre hanen ger sig.

2. Nja, beror på. Jag har en hane som blir fem den 1 jan 2013, och han är hur pigg som helst. Så han kommer nog att vara med några år till, om inte cancern blir för besvärlig för honom.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Wendy 1000
0

tack så mycket för svaren

Bella Bengtsson