Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1706 ggr
Katrin_Sjöhagens
0

Pälsen avtuggad

Hej!

Jag har 8 vuxna marsvin i min flock och 3 bebisar som precis ska flytta. För några veckor sedan upptäckte jag plötsligt att en av peruanhanarna i full päls, som jag dessutom ställer ut, hade fått sin päls avtuggad. Det såg ungefär ut som en 3-åring hade klippt honom. Jag har försökt läsa här på sidan och de flesta svar går ut på att det är andra marsvin som tuggat på pälsen. Vad gäller min hane är detta omöjligt då han sitter rullad och ensam just nu. Dessutom var pälsen avtuggad på framdelen, speciellt luggen, och det kan han inte göra själv. Sedan såg jag att det hänt samma sak med en av peruanhonorna, även hon i full päls. Då grät jag en skvätt eftersom mina utställningsgrisar blivit förstörda!! Nu har jag ingen att ställa längre. Och sedan har det tuggats på ytterligare 3 peruaner - särskilt luggen och runt huvudet. Är jätteorolig för mina små bebisar, 2 ska säljas och 1 ska jag behålla och ställa ut.

Är detta någon form av Ohyra och hur gör jag för att bli av med detta? Mina grisar fick någon form av Ohyra i höstas men då mjällade och lossnade hela pälsen och vi fick Stronghold av veterinären som hjälpte. Men nu är det alltså något annat som hänt. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag tittar på mina fina peruaner, alla sitter där med kortkort pannlugg och ser rent ut sagt inte riktigt kloka ut. Om något vet vad detta kan vara, snälla hjälp! Ska ringa veterinären idag också men ofta vet de inte allt, därför frågar jag här först.

Hälsningar från en ledsen Katrin

Sjöhagens Marsvin

www.sjohagens.n.nu

westblom
0

Mina marsvins honor brukar putsa varandra men jag tror att dom gör det för att dom tycker så mycket om varandra det syns på dom när den ene blir putsad och den andre står och njuter bara,jag burkar själv se när dom gör de,så jag tror dom gör de för att dom tycker om varandra,men de är vad jag tror,sen kan de ju bero på andra saker också,

Katrin_Sjöhagens
0

Ja, problemet är bara att de marsvinen det började med satt själva…. :(

Sjöhagens Marsvin

www.sjohagens.n.nu

westblom
0

ok,men kan dom va under stimmulerad då?

Katrin_Sjöhagens
0

# 3 Det som talar emot det är att pälsen är avtuggad runt huvudet där de inte själva kommer åt. Dessutom verkar det ju vara något som "smittar". Alla marsvin kan ju inte plötsligt börja tugga när de aldrig gjort det förut. Kan det vara Running Lice? Kan det yttra sig såhär? Har försökt titta i pälsen men jag ser tyvärr inget.

Sjöhagens Marsvin

www.sjohagens.n.nu

idipidi
0

Usch vad tråkigt! Svårt att svara när man inte har sett det. Hur lång päls är kvar på de tuggade ställena? Är det glest också? Är det ganska rakt avlippt eller mer blandat med längre strån kvar?

De kan absolut tugga sig själva. Tuggskador på kinderna är vanligt. De kan hamna i vägen när de äter, men jag har också sett marsvin lyfta fram pälsen med baktassen för att sen tugga av den… Långhår med lugg har jag för lite erfarenhet av för att veta om de brukar kunna tugga av sig luggen också.

Men det är ju konstigt om alla dina skulle göra detta samtidigt. Om det inte är så att du kan hitta en anledning som att de haft dåligt med hö t.ex. Eller att de som tuggat sig har badats nyligen eller så.

Pälsätare äter faktiskt inte päls, men irriterar huden och pälsen brukar liksom bli skörare. Dessutom kliar marsvinen ofta av pälsen, framför allt på framkroppen. Pälsätare kan du dock se med blotta ögat om du sitter en god stund och bläddrar fram och tillbaks i pälsen. De springer fort, men till slut brukar man få syn på något kryp i alla fall.

LenaWi
0

Pälsätning är oftast också genetiskt nedärvt. Om föräldrarna har tuggat sig så gör oftast också avkommorna det, tyvärr.

Katrin_Sjöhagens
0

Tack # 5 och 6 för svar!

På de tuggade ställena kanske pälsen är 2-3 cm men det är inte glest, det ser ut som om det är avklippt med sax, dvs. helt rakt. Jag ringde veterinären idag och hon sa samma sak, låter inte som någon Ohyra. Hon frågade om marsvinen bor för sig själva och om någon eventullt haft tillgång att "frisera" dem men de bor inne med oss i huset. Vi har skojat här hemma om att ta fast "marsvinsklipparen" men egentligen är det inte kul alls. Känns hemskt om det skulle vara någon som gör det med flit! Vill inte ens tänka den tanken, men det märkliga är att de som först drabbades är just mina utställningsmarsvin som satt i full päls.

Honan jag skrev om har en mamma som tuggade av sig pälsen men ingen av de andra. Och som # 5 skrev, det är lite konstigt att de gör det samtidigt allihopa. Det enda jag kan komma på är att jag köpte hö från Granngården denna månad och de verkar inte så förtjusta i det. Jag kanske får byta tillbaka och se om det blir bättre. Veterinären sa att jag skulle sätta marsvinen på ett vitt lakan och borsta lite för då kunde jag eventuellt se lite bättre om det ramlar ned någon Ohyra. Annars får jag väl spänna upp lakanet i taket och försöka ta fast "marsvinsklipparen" nattetid Flört.

Sjöhagens Marsvin

www.sjohagens.n.nu

LenaWi
0

Har du badat dem nyligen? Kanske använt ett nytt schampo eller balsam som de inte är vana vid. Om man inte blåser långhår helt torra så kan de också börja tugga på pälsen. Det finns många orsaker man kan spekulera i men erfarenhetsmässigt i mitt fall så är det till 95% ärftligt. Så försök att få tag på icke tuggande långhår och blanda in i din avel och du ska se att det går bättre. För det är inte roligt att hitta sitt utställningsmarsvin med hela munnen full av päls en morgon. :-(

godisgrisen
0

Vilket mysterium.Cool

Fast himla tråkigt när man vill ställa ut marsvinen. Hoppas du snart klurar ut orsaken.

Teddymarsvinet
0

Oj, vad tråkigt för dig… Jag visste inte att det kunde vara ärftligt, då fick man lära sig något nytt idag! Undra vad orsaken kan vara alltså?

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Katrin_Sjöhagens
0

Ja, det är verkligen ett (mycket tråkigt) mysterium! De har inte badat nyligen, vi var sist på utställning för snart 2 månader sedan. Och sedan är ju inte alla "släkt" på så sätt att det kan förklaras ärftligt. Också konstigt att det hände inom loppet av 2 veckor på alla peruaner. Det är bara 2 som klarat sig och det är mina lunkaryor. Jag har pratat med två veterinärer nu och beskedet är samma: det kan inte vara Ohyra. Och det var ju skönt iofs. Så nu har jag slut på uppslag. Har köpt tillbaka det gamla höet så får vi se om det hjälper. I övrigt är de glada och nöjda, pratar och popcorn-skuttar för fullt…. Jag får väl "låsa" in mina bebisar över natten i fortsättningen så inte "marsvinsklipparen" slår till igen.  I all sorg skrattar jag ändå för mig själv när jag tänker på hur inslaget i Efterlyst skulle låta…. Glad

Sjöhagens Marsvin

www.sjohagens.n.nu

Candela
0

Du har inte barn som har klippt dem? Oskyldig

Jag klippte loss pälstussar från mina långhåriga hamstrar när jag var liten, för att pälsen var så mjuk och gosig, och jag ville spara den som minnen Tungan ute

Katrin_Sjöhagens
1

# 12

Glad Det var ju faktiskt väldigt gulligt!

Jag har en 14-årig son som är måttligt intresserad av marsvinen. Men jag har frågat flera ggr men han säger blankt nej. Känns dock långt borta att det skulle vara han. Jag får väl göra som min man föreslog, rigga upp en kamera Cool.

Sjöhagens Marsvin

www.sjohagens.n.nu

Caf_Roy
0

Av erfarenhet vet jag att marsvin kan klippa sig själva som du beskriver, helt jämnt med fina ytor och över hela kroppen inkl huvudet.

Vi hade ett gäng på tre grabbar som gått tillsammans sedan de föddes och som vi var övertygade var korthår, de hade väldigt fin kort och jämn päls, men när vi delade på dom efter några år blev två av dom långhåriga!

Vid ett tillfälle hade jag också den tredje i famnen ett tag och när jag skulle släppa ner honom igen märkte jag att han tuggat av en rejäl tofs av mitt hår. Alldeles rakt snitt var det, det enda som skvallrade om att det inte var gjort med sax var att det var en liten anings fuktigt vid snittytan.

Om de inte har gjort det tidigare och plötsligt börjar med det allihopa ungefär samtidigt är mitt tips att kolla efter vad som förändrats i deras miljö och se om de slutar om du ändrar tillbaka.

För att vara säker på att det var orsaken kan du återinföra förändringen och se om du får samma beteende, får du det är du säker, får du inte det kan det ha varit något annat och då får du fortsätta leta tills du hittar utlösaren. Känns kanske inte så kul att "be om" att de ska klippa sig, men kanske är att föredra framför att riskera att det händer igen dan före utställning om du inte är säker på vad det var.

Jag är nu ingen expert på marsvin, men det är vad mitt sunda förnuft och de kunskaper jag har råder mig att göra om jag varit i ditt ställe.

Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

idipidi
0

Tycker faktiskt inte att hö-teorin är så himla långsökt. Jag har varit med om att långhår har tuggat sig när de bara haft tillgång till sämre hö.