Varulvsleken 2.4
Nu är alla roller utskickade på nytt. Har någon inte fått ett PM från mig utan bara mottagit Sandra-B's, så meddela mig så fort som möjligt. Det är en ny erfarenhet att vara lekledare och det ska bli spännande. Hoppas ni tycker leken blir rolig! :)
Sandra valde att lägga till tre nya roller i spelet. Kände först att jag skulle strunta i en eller flera eftersom jag inte förstod ett skvatt :P Men efter att ha satt mig in i det lite närmare så väljer jag att ha alla tre med.
Ängeln kan nu besluta sig för att en gång under leken beskydda hela byn från varulvsattacker - men om det görs tar det verkligen all kraft och därför kan ängeln inte beskydda någon alls natten efter...
Paranoida siaren tror att denne är byns äkta siare men får alltid svaret att den som denne siar är en varulv…
Spionen, lekens enda neutrala roll (vilket innebär att den innehas samtidigt som man är varulv, varulvsdemon, siare, paranoid siare, ängel eller vanlig bybo). Spionen får varje natt ett PM från lekledaren med namnet på den person som varulvarna väljer att äta upp, som ängeln väljer att beskydda och som siaren väljer att sia - denne får dock inte veta mer än så…
Eventuella frågor ställs till mig via PM eller i frågetråden.
Just nu finns det två Varulvsleken 2.4-trådar, men den andra kommer tas bort.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Dimman far tät mellan stugorna i byn, som ligger skyddad i dalen mellan de höga bergen. Månen speglas i den lilla sjön som förser byborna inte bara med vatten, utan även fisk och kräftor att äta. Det är invånarnas huvudföda och en stor gemenskap sprider sig när det tvättas och fiskas nere vid sjökanten - eftersom byn ligger skyddad finns där ingen större kontakt med omvärlden och byborna har hittat de sysslor och tidsfördriv som knyter dom samman.
Under dagen som gått hade byborna börjat förbereda för vintern. Det var alltid flera stycken nere vid sjön och fiskade, medan andra var ute och plockade bär och svamp för att fylla förråden. De som inte samlade mat tätade stugtaken, rustade upp stallarna och valde ut de grisar som skulle platsa på julbordet. Tiden går fort och snart kommer kylan bita i kinderna och snön göra det svårare att ta sig fram. Hade byn lite kontakt med omvärlden under sommaren så var de närmast helt isolerade på vintern.
För några veckor sedan kom flera nya invånare till byn och de har alla funnit sina platser vid det här laget. Men tre stycken hade en gemensam hemlighet och när månen är full väcks nya instinkter till liv i deras kroppar, vidriga och blodtörstiga. Nu är inte längre fisk huvudfödan för de tre förbannade…
DET ÄR NATT
Vi väntar på att:
- Varulvarna ska utse sitt offer.
- Siaren ska utse en deltagare som denne vill veta identitet på.
- Ängeln ska beskydda någon.
- Spionen ska få reda på vem som blir ulvarnas offer, vem siaren siat och vem ängeln valt att beskydda.
**Deadline för att skicka PM med beslut till mig är IKVÄLL, onsdag klockan 22:00. Skulle allas besked vara skickade till mig tidigare kan leken gå vidare tidigare. Tycker ni att det är en för tidig deadline så skjuter vi fram den till imorgon torsdag, 21.00.
Deltagare omgång 2.4:**
- Juliino
- Texel
- Ivrigs
- MelvinMimmiLufsen
- Toffsen
- Chocopos
- Mirinda
- BeaIL
- Gronstedt
- Saphirasmarsvin
- Mirinda
- Sandra-B
Roller:
- Två varulvar
- En varulvsdemon
- En ängel
- En siare
- En paranoid siare
- Sex bybor
- En spion
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
Vilken dag… Har slitit med huset mitt, det började dra igår, det var ingen skön känsla när den kalla vinden drog igenom huset. Snön blev så tung också så mitt sköra tak fick en spricka.. suck.. Men nu sitter jag inne och myser med en kopp choklad, med katten i knät :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Blä kan inte detta eviga snö sluta någon gång? har varit ute jag vet inte hur många gånger och skottat, nu sista gången fick jag prässa upp altandörren för att ta mig ut till fågelbordet.
Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon 

Hej grannar!
Fy tusan vad det snöar! Jag har skottat och skottat! Var tvungen att gå till affären för att köpa mat till djuren, och det tog sin lilla tid. Pulsa i snödrivorna tar på krafterna, så nu sitter jag i min sköna fåtölj och dricker te.
Vad har ni för er?
Jag har precis varit ute och åkt pulka i den stora backen!!:) Och nu sitter jag med rosiga kinder i soffan och myser med grisarna och dricker varm choklad:):)
Först nu tillbaka från stallet - unghästen är halt och måsre skötas, märren måste få röra på sig och alla måste ha broddar i skorna. Och så fick jag skotta hela vägen tillbaka till huset, annars går det väl inte att ta sig fram i morgon. Det var några spår i snön, halvt igenyrda men det såg ut som stora tassar. Jag får höra med grannarna pm de vet. Om någon har hundar som springer lösa i mörkret är det inte så bra, hästarna går ju ute länge på kvällarna - tänk om de blir jagade? Jaja, mycket jobb kvar innan jag kan sova. Det verkar i alla fall vara en trevlig plats jag flyttat till!
Äntligen! Vintern är här. Den röda pulkan som jag fick i födelsedagspresent går jättefort. Till och med snabbare än Toffsens. Och hon är så bra på att få upp farten i backen. Men idag failade hon ett par gånger.
Neeej, nu glömde jag att tömma ur snön som hamnat i mina kängor. Suck!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#7 haha!! De var jätte kul pulkabacken:)
I flera timmar har jag och vovven varit ute i snön och lekt och hoppat runt. Han måste ha sprungit och hoppat minst dubbelt så mycket som mig, ändå är det bara jag som är helt slutkörd nu.
Jag stannar här framför min varma brasa ikväll och mumsar på lussekatter.
Hanna

Jag har en stor hund (irländsk varghund) som inte har några problem att ta sig fram i snön, men min och min "väns" cockerspaniels får hoppa sig fram i snön. Trots allt är det lite mysigt med snön.
Nu är man bra öm i kroppen efter den här dagens bördor. Visserligen fick jag mer fisk än vad jag hade förväntat mig och det kommer bli fint när vintern blir som värst. Men pjuh, nu måste jag allt ta och lägga mig.
Ivrigs, det var inte så att din varghund tog en sväng längs staketet hos mig? Jag undrar över de där spåren…
Nu har jag slitit med mina sysslor hela långa dagen, blir lite pyssel med grisarna sedan är det att hoppa i säng, lång dag imorgon!
Vovven och jag kom nyss in, får bli sista rundan för idag. Är fasligt mycket snö, går knappt att ta sig fram. Nu blir det något varmt att dricka och att krypa ner under en varm filt.
Pappa hjälpte mig att hitta ett par gamla stövlar, så jag slapp ta de blöta. Var ju tvungen ut igen. Lilla Missan hade krupit in i vedboden.
Dumma katt! Hon gillar ju inte snö. Hade jag inte burit in henne så skulle hon fått vara ute i den mörka vedboden hela natten. Kanske hade en hund jagat henne. Såg en stor lurvig en skutta bort genom drivorna. Kan hundar bli så stora?

#12 Nej, inte idag, men igår smet hon ut och tog en runda i grannskapet. Jäkla hund! 

Sitter och slappar framför brasan nu, har varit en oerhört jobbig dag tycker jag. Skönt för musklerna att slappa vid den varma brasan, känner mig dock dåsig av värmen och dagens hårda arbete. Snart dags att sova skulle jag tro.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Morgonen gryr i byn. Under kvällen var stämningen god i byn, många var förfärade över snön men de allra flesta var på gott humör. Några bybor har haft svårt att sova under natten medan andra har slumrat sött, men ingen undgår den konstiga spänningen i luften när de vaknar och går ut i den klara luften. En bybo dyker inte upp vid fisket som hon sagt och den snabbaste springer till hennes stuga för att se vad som uppehåller henne. Vad han finner är rysligare än något tidigare upplevt och han rusar skrikandes ner i byn…
Under natten förvandlades tre bybor till lurviga monster, varulvar med lömska ögon och vassa tänder, skapta för att med enkelhet kunna slita en människa i bitar. Tillsammans smög de ut i mörkret och vädrade i natten. Deras magar skrek efter mat och de rörde sig rastlös bland husen. Desperata av hunger hade de svårt att hålla fokus och ett tag travade de bara fram och tillbaka. En av bestarna närmade sig grisstallet, men en lätt bris räckte för att leda dom åt ett annat håll. Abicos stuga låg lite avsides, men vinddraget när hon stängt sitt fönster hade fört med sig hennes doft och varulvarna var snabbt framme vid hennes stuga. Inne i stugan började plötsligt hennes hund morra och skälla hysteriskt och hon blev förskräckt över beteendet. När hon väl insåg faran var det för sent och hunden var chanslös i sitt försök att försvara sin matte.
Skriket fastnade i halsen när varulvarna slet strupen av den fredliga bybon Abico.
DET ÄR DAG
Vi väntar på att:
Byborna ska välja vem som ska lynchas (varulvarna låtsas vara vanliga bybor och är även de med och röstar).
Tänk på att en röst endast är giltig om namnet på deltagaren är fetmarkerat. Namn som inte är fetmarkerade antas bara vara spekulationer. (Om någon surfar via telefon eller av annan anledning inte kan fetmarkera texten – skriv ***RÖST*** framför namnet på deltagaren du röstar på.En röst kan ändras fram till och med satt deadline, eller fram tills alla deltagare har lagt en giltig röst. Skriv då ”Ändrar rösten från [namnet på den du först röstade på] till [namnet på den din nya röst hamnar på].
Deadline för att rösta i lynchningen är imorgon torsdag klockan 21:00 (är allas röster lagda tidigare genomförs lynchningen då).
Deltagare omgång 2.4:
- Juliino
- Texel
- Ivrigs
- MelvinMimmiLufsen
- Toffsen
- Chocopos
- Mirinda
- BeaIL
- Gronstedt
- Saphirasmarsvin
- Sandra-B
- Abico (Varulvsoffer natt 1)
Roller:
- Två varulvar
- En varulvsdemon
- En ängel
- En siare
- En paranoid siare
- Sex bybor
- En spion
Men snälla … jag som stod och kände mig riktigt irriterad på Abico som inte dök upp! Hon hade lovat att jag kunde hålla mig nära henne idag på fisket, jag är ju
inte så van ännu. Och så händer detta! Vad är det för ställe jag flyttat till?
Jag ryser när jag tänker på att jag var ute i stallet i svartaste natt i morse - vem vet vad som rörde sig i mörkret! Och de där spåren igår - vad var det egentligen? Skada att det blåst och snöat inatt så att inga tydliga spår går att hitta nu.
À propos spår, det var många som var noga med att nämna att de varit ute med sina hundar igår kväll. Var det ett sätt att förklara bort tassavtryck som kommer och går i det egna huset, kanske? Men å andra sidan, skulle hundar verkligen kunna vara som vanligt på dagen mot en husse eller matte som förvandlas till ett odjur på natten? Se bara på Abicos stackars hund …
Vad är det som har hänt? Alla är så konstiga. Pappas mun såg ut som ett streck i morse när han kom in. Han klappade mig bara på huvudet och sade åt mig att skynda mig till skolan. Men jag gick inte….
Här inne i vedboden sitter jag med Missan i knät. Genom springorna i väggen har jag sett att många vuxna samlats utanför tant Abicos hus. Jag ska vänta tills de gått. Sen ska jag hälsa på henne.
Tant Abico är så snäll. Hon har berättat massor av spännande sagor för mig när jag var liten. Nu är jag för stor för att tro på sagor om häxor, tomtar och troll. Det fanns prinsessor och odjur i tant Abicos sagor också. Hon är jättegammal och visste så mycket om allt spännande som hänt, då innan ens pappa och mamma var födda.
Pappa säger att man ska lyssna på de gamla. Abico är byns klokaste tant, tycker jag. Byns godaste bullar gör hon också. Och hon har alltid tid.
Tänk om hon har bakat… Om bara alla som står där ute och pratar kunde gå!

Men fy så otäckt! Jag är väldigt rädd om mina hundar och de gillade att leka med Abicos vovve, så både hon och hunden kommer att vara väldigt saknade. Just nu känns det som att ulvarna får ta mig bara de lämnar mina älsklingar ifred.
Hur går man vidare nu?
Nej! Det första jag ser när jag går ut genom min dörr är gråtande människor, och jag förstår att något hemskt måste ha hänt. Jag går mot folkmassan som samlats utanför Abicos hus och hör kvävda förklaringar till vad som hänt. Det finns ulvar ibland oss!
Jag sörjer dig Abico, för även om vi aldrig kände varandra väl så var du en trygghet i den här staden.Och jag vet att du är den tryggare av oss nu.
Nej nej nej! Hon kan inte vara död. Det får inte vara sant! Varulvar? Såna finns väl bara i läskiga historier - såna som tant Abico kunde berätta om inga småungar var med. Jag måste prata med pappa.

Nej, vad är det som händer? Varulvar i vår by?! Abico som offer för dessa bestar…? Snälla, rara Abico som alltid är så klok. Var så klok menar jag förstås, kan inte förstå att hon är borta. Vad ska vi ta oss till nu? Abico; må du vaka över dina vänner och grannar och leda oss på rätt väg mot ondskan. Ingen verkar erbjuda sig att ta hand om din hund, efter allt som han har varit med om inatt så ska han inte vara själv så han får vara hos mig och mina djur, tror säkert att det ska gå bra.
**SMF 237 Sweet Dream's

Var håller alla hus? Har ni inte hört vad som har hänt med Abico? Det här är inte rätt tid att dra sig undan - vi måste hålla ihop! Vem uppför sig märkligt, utanför vems stugor finns de stora tassavtrycken? Vi måste gå samman för att hålla byn trygg!
**SMF 237 Sweet Dream's
Fy, vilken olustig dag! Och det är så mörkt! Snön borde lysa upp, men det är som om skuggorna slank närmare så fort man tittar bort. Jag måste erkänna att jag hade yxan mrd mig när jag var ute… Några här vill ont, gör ont, och vi måste värja oss. Men hur?
Varulvar i våran lilla by? Stackars Abico! Jag hoppas vi får fatt i dessa monster snabbt så inga andra faller offer.
Snart måste vi rösta inför lynchningen men vet inte vem jag ska lägga min röst på. Undrar vart alla är?
Tassavtryck finns ju överallt, det finns hundar i var och varannan stuga! Och alla har varot konstiga idag, med det hemska som hänt. Kom fram nu, så vi får se varandra! Nog måste det väl märkas vem som inte är en riktig människa längte?

Här är jag! Jag sitter och kurar och klurar i min lilla stuga. Kan inte fatta att Abico inte finns mer! Nu måste vi ta hennes mördare! Någon som har sett något misstänkt?
Jag vågar inte släppa ut Missan. Hon är så liten. Pappa är inte hemma än. Han skulle gå ut med några andra pappor och leta efter de där spåren som någon sett. Han sade att jag absolut inte får gå ut. Men det struntar jag i. Jag tänker ta gå till tant Abicos hus. Vi barn ser och hör mer än de vuxna fattar…
Tant Abicos historier om varulvstider var kanske inte bara påhitt. Det är så mörkt ute, men det lyser hos Saphira här intill. Hon kände tant Abico bra och hon är så snäll. Kanske kan hon berätta för mig lite bättre vad som hänt? Jag vågar inte riktigt gå ensam genom tant Abicos mörka trädgård. Undrar om Saphira minns varulvshistorierna bättre än jag. Missan är rädd, tror jag. Hon står vid dörren och jamar nu. Men hon får inte gå ifrån mig. Känner mig så ensam.
Dumma pappa! Varför fick jag inte följa med? Det knarrar i trappan. Tänk om…
Inte Abico D:
Tänder ett ljus för dig, när är begravningen? :(
Nej Nej Nej:( De kan inte stämma! Varulvar finns bara i sagor!!!!! Eller de är vad jag hoppas iallafall!! R.I.P Abico
Nej inte Abico :( må du vila i frid… Sitter och tittar ut genom fönstret, vakar du över oss? Är det inbillning eller hörde jag vargarna som ylade? Nej det var inte inbillning, men det kommer närmare…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det åt fortfarande tre som inte visat sig. Det har väl inte hänt dem något? Eller håller de sig undan av någon anledning?
Nu minns jag! I den där byn tant Abico berättade om fanns det en som kunde se in i framtiden och visste hemligheter. Vad hette det nu? Si.. nånting. Undrar om såna finns på riktigt… Spådamen på marknaden kanske vet. Men hur ska jag hitta henne?

Ja du, Mirinda, siaren hjälp behövs verkligen nu!
**SMF 237 Sweet Dream's
Åh, nu ser jag pappa. Men vad gör de där ute? De står med yxor och påkar. Vad är det som händer?
Saphira ligger sjuk. Hon bara grät så jag sprang hem igen. Missan har gömt sig under sängen. De andra byborna är så arga därute. De skriker…
Gode Gud! Nu vågar jag inte titta. Trodde jag skulle vara detektiv. Men snälla Gud skicka nån som hjälper mig och Missan!
Sandra, vart är alla på väg? Vems hus är det där?
Och DÄR gick deadline. Jag förlänger den en timme, annars skjuter jag fram den helt och hållet tills imorgon fredag, 18.00.

Jag är kursledare på en bridgekurs, sitter via mobilen, blev upptagen med kursdeltagare som behövde hjälp. BINAJIS; toppen att du förlänger deadline en timme denna gång - egentligen är det så att deadline är deadline, står det lika vid deadline ska lekledaren lotta bland de nomninerade (vilket denna gång borde innebära mellan alla deltagare). Tycker dock att det är bra att du gör ett undantag den här gången :-)
**SMF 237 Sweet Dream's
**** snälla spelledaren!**** Ge inte två alternativ, för då vill inte någon rösta vid första tillfället. Kom igen nu "lekkompisar"! Vi har en timme på oss. ****

Chocopops och Saphirasmarsvin har jag inte sett till idag, någon som vet var de är? Det har inte varit någon lyckad taktik tidigare att ge sig på de som håller sig undan, men för mig känns det ändå som det mest naturliga… Vad säger ni andra?
**SMF 237 Sweet Dream's
BeaIl har inte heller synts till? Och varför ville inte Saphiramarsvin prata med Mirinda?
Saphira har jag träffat, men Chocopops är jag rädd att vi får leta efter. Vad skönt att du är här Sandra. Vågar inte sitta ensam i huset längre.
Vem är BeaIL? Är hon en av de nya i byn. Chocopops tycker inte om när Missan kommer nära henne. Hon nyser då säger hon. Konstigt! Man är väl inte kattallergisk utomhus. Tror faktiskt hon är rädd för katter. Så fånigt! Missan gillar inte stora hundar, eller dumma grannar.

#43 Bea syns till i #22 :-)
**SMF 237 Sweet Dream's
Sandra? Vi kan väl inte anklaga någon som inte är här och kan försvara sig? Så ska man inte göra, för det sa tant Abico. Och min pappa säger att ingen ska dömas ohörd. Det ska vara rättvist.
Men jag är rädd, för Saphira är sjuk och ensam. Hon ville inte komma ut och slå någon. Hon var nära vän till tant Abico. Så hon bara grät och försökte lugna mig. Men då började jag också gråta.
Vet Mirinda och Missan något om Chocopops, tro? Eller är det barnsligt ogillande bara? Mirinda är ju väldigt ung, men det betyder inte att hon inte kan se och dra slutsatser.
#46: Det har du rätt i, det hade jag missat. Då har i alla fall inte hon råkat illa ut.

#42 Jag håller med om att det känns lättast att rösta på någon som håller sig borta.
Jag vet att det är en usel taktik att rösta först, men nu ska jag iväg och hämta en person vid tåget, så nu gör jag det i alla fall. Chocopops får min röst.

Jag undrar om Mirinda och Missan kan vara något på spåren…? Katter gillar inte stora rovdjur ju och det brukar sägas att djur har ett sjätte sinne… Jag litar på Missan och hennes intuition och lägger min röst på *** Chocopops*** som inte har synts till idag.
**SMF 237 Sweet Dream's
Jag lägger min röst på Chocopops
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag vet inte vad jag ska tro. Det verkar så konstigt att Saphiramarsvin lät Mirinda springa hem ensam - nästan som om hon ville bli av med henne. ***röst*** Saphiramarsvin.
Min röst landar på Chocopops**.
**
Måtte nu hon vara en ulv!
Abicos död rörde upp många känslor i byn. Vissa blev som förlamade av skräck och låste in sig i sina stugor. Andra blev så chockade att de inte insåg allvaret utan fortsatte vardagen som vanligt. Men några förstod att något måste göras, fort fort. Det fanns mördare i byn och av allt att tyda så var det varulvar som härjade! De insåg att det var några av byns egna invånare som förvandlades nattetid och beslöt sig för att ta saken i egna händer. Spekulationer började gå varma och misstankar väcktes mot flera men slutligen var det en som enligt flera hade betett sig märkligt efter beskedet om Abico. Ulven skulle hängas!
Byborna samlade på sig redskap och vapen för att kunna ta itu med monstret och rörde sig snabbt mot Chocopops stuga. Hon hade hört dom komma och istället för att försöka gömma sig kom hon ut och mötte mobben. Det gjorde byborna säkra på sitt val och de släpade henne till björken där de fäst snaran och tvingade upp henne på stolen. Ett tag stod de bara och såg trotsigt på den ulv de var säkra på att de hade fångat, innan någon provocerades av Chocopops lugna blick och snabbt sprang fram för att sparka undan stolen.
När Chocopops var död stod de andäktigt och väntade på att något skulle hända som skulle bekräfta deras gärning. Men inget hände…
Chocopops var bara en ovanligt modig, men fredlig, bybo.
DET ÄR NATT
Vi väntar på att:
- Siaren ska utse en deltagare som denne vill veta identitet på.
- Spionen ska få reda på vem som blir ulvarnas offer, vem siaren siat och vem ängeln valt att beskydda.
**Deadline för att skicka PM med beslut till mig är imorgon, fredag klockan 21:00. Skulle allas besked vara skickade till mig tidigare kan leken gå vidare tidigare.
**
Deltagare omgång 2.4:
- Juliino
- Texel
- Ivrigs
- MelvinMimmiLufsen
- Toffsen
- Chocopos (Lynchningsoffer dag 1)
- Mirinda
- BeaIL
- Gronstedt
- Saphirasmarsvin
- Sandra-B
Roller:
- Två varulvar
- En varulvsdemon
- En ängel
- En siare
- En paranoid siare
- Sex bybor
- En spion
Åhnej! Denna grymma rädsla som får oss att förhasta oss och döda en oskyldig… Men om jag blir uppäten i natt så vet ni att det ligger något i min misstanke!
Nog är jag en ensling som ofta håller till för mig själv, men det gör mig inte till en mördare och dessutom är Mirinda alltid välkommen. Barn har jag alltid gillat och förstått mig på. Gronstedt måste ha missuppfattat situationen, självklart bad jag Mirindas pappa att möta henne. Det är förresten en redig karl. Jag har känt honom i många år.
Stora samlingar brukar jag undvika, men det verkar ha varit nära ögat att jag blev lika oskyldigt dödad som stackars Chocopops, som alltid var en så god granne. Det är nog bäst att jag försöker delta på nästa möte trots allt.
Det här första valet kan troligen ha varit lite av en chansning och kanske var det enklare att peka ut någon som varit tyst, snarare än att börja peka fingrar mot varandra? Det torde också vara väldigt enkelt att hänga på mobben om man är ulv och spelar dubbelspel. Bäst att hålla ett vaket öga på de som röstade för att se vad deras nästa val blir.
Jag är gammal och ensam, men varulvar vägrar jag vara rädd för. Jag hoppas jag får vara med och avslöja dem och ska putsa geväret extra noga inför natten.
#57: Har jag missförstått ber jag om ursäkt! Som du själv säger är det lätt att ryckas med i mobben. Men vad ska man då tro om den som först pekade ut stackars Chocopops? Jag måste ut till stallet igen, har inte hunnit klart där denna förvirrade dag. Yxan tar jag med mig. Om ulvarna kommer kanske jag lyckas få in ett hugg i alla fall, för stackars Abicos skull. Och för Chocopops, som också dog till följd av förbannelsen.
#56+58 Vad är du mest rädd för? Du kan känna dig trygg än så länge. Prata bara inte högt om misstankar mot allt för många personer! Du kan ju råka peka mot en ulv. Och då, men först då finns det anledning att bära runt på en yxa.
Eller om de tre ulvarna är väldigt illistiga, så tar de dig i natt för att peka mot mig, min stackars förskrämda katt och Saphira. Sedan blir naturligtvis följden att ulvarna "hjälper till" att styra när lynchmoben tar oss i tur och ordning. Det är sammanhållning och sansade diskussioner vi behöver.
Varulvarna vinner med taktiken härska genom att söndra. De hjälper mer än gärna till att splitta oss, så att vi tar kål på goda grannar.
#59: Hur vet du vem som är trygg? Ulvarna tog Abico innan någon visste att de ens existerade! Hur kan någon som inte själv är ulv veta vem de kommer att välja - eller inte välja?
Om någon styrt hittills så är det du. Var fanns din egen sans och sammanhållning i går, när du riktade mobbens uppmärksamhet mot Chocopops med dina antydningar i #45? Dina antydningar pekade fel då och nu riktar du dem mot mig … Det spelar förstås ingen roll för en ulv om jag blir oskyldigt lynchad eller om de tar mig. De får inte mat förstås, men det hot jag eventuellt utgör undanröjs ju. Yxan kan vara till nytta inte bara om ulvarna kommer!
Men vad har du själv för tankar och insikter? Alla misstänker förstås alla på det här stadiet, om du menar allvar med sammanhållning så sjung ut nu med vad du tror och vad Saphiramarsvin sagt till dig!
#60 Hej!
Det är kul att det kom nya människor till byn. Du är en modig person, men saknar erfarenhet av bylivet i de tidigare byar (lekomgångar) jag bott i. I denna öppna diskussion måste vi vara försiktiga. För om vi bybor, särskilt de med en känslig och viktig roll (studera rollistan!), blir uppätna eller lynchade i början (läs trådar för omg 2.1+2.2), kan byborna omöjligt vinna. Inte kan vi heller vinna om alla goda bybor utom en (Mirinda i omg 2.2) tiger. I dessa byar dog siaren tidigt. I by 2.2 satt bybon Mirinda och diskuterade med två varulvar som lurade skjortan av henne. (Se kommentar i slutet av tråden.)
Nu är jag ett barn med tillit till Saphira. Jag har mina skäl. Någon annan i byn vet kanske att jag är god. Om denna person träder fram kan vi lita på varann. Med samarbete mellan de starka byborna (siaren och ängeln) och även de som siaren siat och fått veta att de är goda bybor, kan vi bybor vinna för första gången.
När någon nämner ett namn måste man backa i tiden (tråden) för att hitta vem som riktade misstankar åt det hållet först. Det var ivrigs (se #50), som efter Sandras förslag (se #42), röstade först på Chocopops. Sandra är en erfaren bybo (se byn i omg 2.2) som skickligt hänvisar i senare tråd (se #51) till vad någon annnan sagt (se #45). Har du nu läst inläggen ser du vem som pekade på Saphira och Chocopops först.
Det var alltså Sandra som först nämnde de två frånvarande byborna. Jag protesterade i #47 mot att anklaga bybor som inte är här och kan försvara sig. Men det betyder inte automatiskt att Sandra är ond. Hon tar bara initiativet till att vi ska rösta.
Nu, kära Grönstedt, kan du se med dina friska nybörjarögon och använda dig av min erfarenhet från mina tidigare byliv. LÄS! TÄNK! OCH DRA KLOKA SLUTSATSER!
Den här byn kan överleva endast om byborna går samman och, som du Grönstedt, vågar prata öppet. Är du en god bybo måste du samarbeta och vinna vår tillit. Samtidigt kan du inte agera ensam om du inte har ett fantastiskt skydd. För ulvarna anfaller i första hand bybor som de känner sig hotade av (gissa varför de tog mig först i förra byn!
). Är du å andra sidan ulv, så behöver du få förtroende från oss andra bybor. För annars riskerar du lynchning. Det är därför många ligger lågt. Men då vinner ulvarna, eftersom de kan prata ihop sig om en taktik i sin varulvslya.
Det här blev ett långt brev till dig. Att jag bryr mig om din säkerhet är för att du är så modig och vågar spekulera. Vi ses säkert snart.
Kram från Mirinda
PS! Förlåt alla bybor att jag halkade ur min roll en stund. Tycker att Grönstedts mod och energi i diskussionen är jättekul och ska uppmuntras. DS
Så fort jag öppnar dörren möts jag återigen av tråkigheter, stackars Chocopops! Hade jag agerat och röstat annorlunda om jag inte somnat tidigt i min stuga? Jag vet inte, men det är en som jag känner försöker bortförklara de stora tassavtrycken kring sitt hus, röstade "i all hast" och fick på så sätt med sig nästan alla andra.
Men jag vet inte om jag kan lita på mina känslor, jag är ju väldigt rädd och inatt blir det nog att sova med kniv under huvudkudden, om det inte är en ängel som vakar över mig.
#61: Nåja, Sandra-B nämnde både Chocopops och Saphiramarsvin i samma mening, så hon pekade inte mer på den ena än på den andra. ivrigs röstade, men kom inte med några spekulationer. Du var först med att framhålla subjektiva ledtrådar för att peka ut Chocopops.
Jag måste vinna "vår" - alltså er, bybornas, tillit, skriver du. Men det gäller ju bara de bybor som inte är ulvar i fårakläder. Jag har ingen nytta av ulvars falska tillit, eller hur! Det enda jag vet är att jag inte är en ulv, men om de andra vet jag bara vad de säger - eller inte säger. Nu försöker du skilja ut mig från gruppen och hotar mig. Är det ärliga misstankar från en hederlig bybo, eller är det för att jag kommit sanningen för nära i mina tankar? Jag kan inte veta svaret ännu. Någon annan i byn kanske vet att du är god, ja. Jag önskar att den personen ville träda fram. Men är det någon som vet att du är god, eller är det den tredje ulven som skulle ljuga för din skull?
#62: Tack, BeaIL, för att du delar med dig av dina tankar. Det är precis vad som behövs, att alla talar om vad de har sett av konstiga eller misstänkta förhållanden. Jag har också funderat över de där tassavtrycken - är det verkligen en varghund som gjort alla runt ett visst hus? Bara om vi väger samman vad alla vet kan vi se vilka som inte är vad de ger sig ut för. Som Mirinda säger kan det vara farligt att agera ensam.
Måtte fler av byborna agera! Vi är fortfarande 7 hederliga människor kvar!
#63 Jag skiljer ut dig för att du redan själv klivit fram och för att du är en nybörjare. Men hur kan du känna dig hotad? Jag misstänker inte dig för att vara ulv. För vore du det vore du en dumdristig ulv. Du är på hugget. Det kan vara bra. Men tänk på att det är tidigt i leken och ju mer du och jag eller någon annan kliver fram (Vi är ju de modiga spelarna!) ju större risk tar vi att någon får för sig att vi är ett hot.
Det var vad jag försökte säga dig. Jag blir sårad när jag kliver ur min roll och riskerar en åthutning av spelledaren, riskerar att reta upp Sandra, som definitivt är min överman i denna roliga lek.
Jag hade en ärlig avsikt att hjälpa dig, en nybörjare på traven. Det här spelet är inte så lätt som det kan verka. Att vara ulv (omg 2.1) var roligast och lättast. Då vet man vilka som är onda och vilka som är goda från början. Det är också en fördel att ha två lierade i varulvslyan (många PM skrev vi). Då vann ulvarna, sen vann ulvarna två gånger till. Vill du misstänka mig, så spelar det ju ingen roll vad jag säger. Välj att tro vad du vill!
Jag försökte bara hjälpa dig. Budskapen från siaren och ängeln skriver man mellan raderna. Budskapen från en vänlig bybo står i tråden.
Om du skriver i tråden att du känner dig hotad kommer byborna undra från vilket håll. Kanske drar du på dig (och mig) farlig uppmärksamhet. Vill inte säga mer nu, men du kanske ska överväga om du vill ha min hjälp eller göra mig avogt inställd. Jag har mina skäl till att lita på Saphira. Men jag kan givetvis int4e avslöja varför. Och tror du nu att det är för att vi båda är ulvar, så vore vi korkade ulvar. Men varför ska jag inte avslöja. Tänker på min och bybornas framtida hälsa.
Nu är mitt sista råd till dig att du läser igenom mitt förra inlägg igen. Men ta av de "paranoida glasögonen".
Sandra ger mig eloger i omgång två (gillar naturligtvis beröm från en erfaren spelare) för att jag, som gröngöling överlevde min första omgång. Klarar du det också, min ivriga meddetektiv?
#57 Saphira! Du behövs i byn. Sitt inte och tryck till nästa lynchning! För då kan jag få betala priset. Jag har mina skäl till att lita på dig, men då behöver vi bybor din aktiva medverkan. Gör inte om misstaget från omg 2.2!
Det finns en paranoid siare i byn. Den tror att den är den rätta siaren. Men det finns också en äkta siare. En av siarna (den paranoida) har fått svaret att den siade är varulv oavsett om den siade är bybo eller ulv. Den äkta siaren har fått svar på sin fråga också.
Vi behöver dig, du äkta siare! Vet du att du är äkta (om du har hittat en bybo) så ge oss som slåss för att de goda ska segra en vink om det!
Mörker. Är ni rädda för det mörka? Jag har alltid gillat att gå ut när allt är tyst, lugnt och mörkt. Alla ljud framträder på ett helt annat sätt och som den naturmänniska jag är har jag alltid njutit av att ta mina nattliga promenader till djurens symfonier.
Jag ska gå ut i natt med. Bössan är laddad och ska hänga över min axel. Skulle väldigt gärna vilja sätta stopp för de håriga bestarna innan de skördar nästa offer… Tvi. Om alla goda i byn kan bidra med något kan jag åtminstone bidra med detta. Som ensling hör och ser man mer än folk tror.
Jag håller med tidigare talare att de tysta grannarna behöver träda fram och delge oss sina ord och försöka skapa tillit. Det är bara när vi går ihop som en grupp som varulvarna kan förgöras. List och mod är också viktigt, men svårt i dessa tider då rädslan bor bakom husknutarna.
Till er andra goda: håll noga koll på vem som gör vad och på de som kanske slutar som offer. Vad har dessa personer sagt som gjort dem till hot?
Hej alla grannar!
Pappa har hjälpt mig att skriva brev till en arg granne. Grannen skällde på mig för att jag sade det där om Chocopops - att hon inte gillar katter och så. Det var inte bra gjort av mig, sa Pappa. Men han har försökt trösta mig också. Han sa att det inte är mitt fel att de andra i byn gjorde nåt elakt mot Chocopops. Fast jag sa det ju ändå… Det var inte snällt. Fast det är inte snällt att skylla på barn heller. Jag ville inte att nån skulle slå Chocopops.
Pappa blev jätteorolig när han fick veta av min fröken att jag inte var i skolan. Han vill inte att jag försöker leka detektiv. Nu har han låst in oss i stugan och ska göra silverkulor.
Tack snälla Sandra för att du kom och pratade med mig när jag var så ensam och rädd igår! Missan är lugn nu och ligger och spinner i mitt knä.
#61 Jag är nästan helt säker på att du är god:):) Så vi kan lita på varann:) om du litar på mig då förstås.:) För jag lovar att jag är god;););):]

Hej Grannar!
Jag kom nyss hem från jobbet efter en helt galen vecka. Om ni inte visste det så jobbar jag i den lokala lanthandeln som springsjas och det är jag som kör ut varor till de äldre och andra som inte kan ta sig till affären själva. Nu med all snö har det varit extra många körningar med flakmoppen, och nu när jag skulle hem fick jag gå eftersom det kommit så mycket snö och ingen har plogat än. Dessutom börjar jag bli förkyld, så nu har jag bäddat ner mig i soffan framför brasan.
I vanliga fall har jag god tillgång på skvaller från kunderna om vem som gjort och sagt vad i vår lilla by, men sista veckan har det varit ovanligt lite som sagts.
Huskurer vid förkylning mottages tacksamt!
#69 huskurer mot förkylning (ej vetenskapligt godkänt, men beprövat)
Vid halsont; hett honungs-vatten ellet te med mycket honung i. Glass
Vid nästäppa: Kokhett vatten i bunke/balja. Droppa Vademecum i vattnet. Luta ansiktet över bunken. Lägg handuk över huvud och bunke. Rensar andningsvägarna.
Olika toddydrycker med eller utan alkohol (mer effekt med). Hjälper när febern får en att frysa ända in i märgen.
Krya på dig, ivrigs!
#68 Ängeln vakar över oss. Änglar skyddar barnen för att de är små och inte klarar sig ensamma. Vi är ju kompisar. Så det är klart att vi ska lita på varann. Vill du bytlånas pulka i morgon?

#70 Tack för tipsen! Jag kör nog främst på någon slags toddy. Det känns mysigt så här en vinterkväll.
#71 Klart att jag vill:)

Åh nej, hur kunde vi göra ett sådant misstag att ge oss på stackars chocopops? Varför syntes hon inte till, varför försvarade hon sig inte? Vad ska vi ta oss till här näst? Är rädd så att jag skakar, ligger i sängen med täcket över huvudet och rummet i mörker. Abicos hund vankar rastlöst fram och tillbaka, verkar inte komma till ro. Jag hoppas innerligt att det inte är hunden som drar ulvarna till sig eller att bestarna vädrar rädsla - i så fall är jag riktigt illa ute… :-s
**SMF 237 Sweet Dream's
Det är bittert att tänka på att någons död i natt kommer att göra det lättare för dem som lever att hitta odjuren. Men till vilket pris!
#74 har inte Abicos hund nåt att göra? Jag skulle kunna kommer över och ta ut h*n i snön och leka lite med h*n.:)
Komma* :)

Jag träffas gärna så att mina hundar får någon att leka med!
Det var kväll igen. Natten stundade och byborna våndades över vad de gjort under dagen. Dödat en oskyldig människa, snälla modiga Chocopops. Hur kunde de ha så fel? De förstod också att varulvarna var hungriga igen och under natten skulle jaga. Alla låste ordenligt om sig, efter lynchningen hade flera spikat igen sina fönster och täckt för skorstenen. Att det var omöjligt att elda och det blev kallt i stugorna orkade ingen tänka på.
Vad ingen visste var att tre stycken hade hamnat i samma stuga efter mörkrets inbrott och nu satt och väntade på att molnen skulle skingras och månen reflekteras i deras ögon. Plötsligt for molnen isär och allt gick fort, de var ute på nolltid och hade siktet inställt på en stuga närmare deras samlingställe. En av ulvarna hade känt doften av kvinnan under dagen och redan då sett fram emot att få sätta tänderna i henne. Kompanjonerna var snabbt med på noterna.
Kvinnan hann uppfatta att dörren for upp med en smäll, hon hade vetat att de var påväg och skyndade ut genom bakdörren. Hon sprang flämtandes mot matkällaren, det ställe där hon så många nätter suttit framför spåkulan och ömsom glatt sig åt, ömsom våndats över vad glasklotet visat henne. Kunde hon bara hinna dit skulle en skyddande besvärjelse rädda henne. Plötsligt snubblade hon mot en trädrot och på en sekund var allt över, varulvarna kastade sig över henne och livet rann snabbt ur Toffsens kropp…
Varulvarna lyckades äta byns siare den här natten.
DET ÄR DAG
Vi väntar på att:
Byborna ska välja vem som ska lynchas (varulvarna låtsas vara vanliga bybor och är även de med och röstar).
Tänk på att en röst endast är giltig om namnet på deltagaren är fetmarkerat. Namn som inte är fetmarkerade antas bara vara spekulationer. (Om någon surfar via telefon eller av annan anledning inte kan fetmarkera texten – skriv ***RÖST*** framför namnet på deltagaren du röstar på.En röst kan ändras fram till och med satt deadline, eller fram tills alla deltagare har lagt en giltig röst. Skriv då ”Ändrar rösten från [namnet på den du först röstade på] till [namnet på den din nya röst hamnar på].
Deadline för att rösta i lynchningen är imorgon lördag klockan 22:00 (är allas röster lagda tidigare genomförs lynchningen då).
Deltagare omgång 2.4:
- Juliino
- Texel
- Ivrigs
- MelvinMimmiLufsen
- Toffsen (Siare, varulvsoffer natt 2)
- Mirinda
- BeaIL
- Gronstedt
- Saphirasmarsvin
- Sandra-B
Roller:
- Två varulvar
- En varulvsdemon
- En ängel
- En siare
- En paranoid siare
- Sex bybor
- En spion
Åh, Toffsen! Ängeln skyddade dig inte, som Mirinda lovade. Och du var siaren i byn - varför såg du dem inte i tid?
Inte ännu ett offer! Och siaren som vi behöver allra mest!
Vila i frid Toffsen.
Åh, suck :( Inte siaren… Eller denne siare kan även vara den paranoida siaren? Vi får hoppas det.
Jag fick visst ingen träff i natt. Blod har åter spillts men inte varulvsblod. Och Toffsen var ju bara barnet :( Nej, det är sannerligen inte rättvist att jag som är gammal och senig ska leva när ett barn måste dö.
Nu vädjar jag till er, ni fem goda grannar jag har kvar. Ni måste träda fram och hjälpa mig att ta fast en ond idag. Tänk noga efter; vem är det som har anledning att sköta sina kort extra snyggt i dagens lynchning?

Stackars Toffsen! Det hade jag inte trott!
Får hoppas att det är lugnt nu tills i morgon. Jag har feber och behöver sova.
Ses i mogon!
#82 tyvärr var jag den riktiga siaren:(
Står här utanför byn med min röda pulka. Vänder blicken upp mot den långa backens krön. Solen får snön att gnistra på granarnas grenar. Härom dan kom vi susande nerför Toffsen och jag.Hon skulle fått låna min nya snabba pulka idag. Men pulkan är tom och min vän Toffsen är död.
Pappa kunde trösta mig när tant Abico dog. Men idag gick jag ut innan han vaknat. För nu finns ingen tröst. Inga ord kan få mitt hjärta att sluta gråta. De frusna tårarna har gjort vantarna isstela. Vad hade Toffsen gjort för ont?
Någon här i byn tycker inte om barn. Eller tycker någon alldeles för mycket om barn? Kanske var det en sån som slukade Toffsen? Skyddsänglar finns; det tror jag. Men de syns inte. Vuxna förstår inte. Det är Gud som bestämmer vilka änglarna skyddar. Ingen lovade något. Men någon här i byn vill göra oskyldiga illa. Gamla tanter, som inte kan springa undan och nån som inte tål katter. Sen började den att jaga barn. Hur kan någon göra så?
Nu har jag gråtit klart. Jag kan gå hem till byn igen. Nu Toffsen ska jag ta reda på vem som är så feg. Nu ska jag gå dit jag känner mig trygg. För om Tant Abico är en ängel i himlen nu kommer hon att leda mig rätt.
För dig Toffsen, min bästa vän, ska jag kämpa. Nu spelar det ingen roll att jag måste vara ensam i mörkret ibland. Pappa har silverkulor. Någon annan har gevär.
Och jag är rädd, visst är jag väldigt rädd. Men "ibland måste man göra något som man egentliigen inte vågar, annars är man bara en liten lort." Så sade Jonatan i Bröderna Lejonhjärta till sin lillebror Skorpan innan kampen började - kampen mot ondskan.
En förbannelse som denna gör kanske bäraren slugare än rimligt? Vuxna, rentav gamla, tankar i ett oskyldigt huvud… Jag undrar över de många stora tassavtrycken runt ett visst hus också. Katterna trängs kring mig i stallet, de vill inte lämna värmen för att jaga, utan föredrar matskålen idag. Till och med strykarkattan kommer närmare än vanligt.

Nej! Inte vår siare, byns största hopp…:-( Vad ska vi göra nu? Vilka uppgifter har Toffsen lämnat till oss? Mycket att titta på under dagen för att försöka tyda eventuella ledtrådar. Måtte vi lyckas med det!
**SMF 237 Sweet Dream's
#86 Vad kul att du också har katter! Annars har ju de flesta i byn hundar.
De där tassavtrycken, är det en stor läskig hund du menar? Min lilla Missan är jätterädd för stora hundar. Ibland törs hon inte gå ut för att det är lösa hundar som springer och skäller utanför.
Förresten; vad heter dina katter?
Sandra, det enda Toffsen sade var att hon var nästan säker på att Mirinda är god. Nästan! Vilket djävulskt litet ord! #88: Läskig vet jag inte, jag gillar stora hundar, även om jag inte har någon just nu. De ska inte springa lösa utan kontroll, tycker jag, men det är väl ingen i byn som släpper sina hundar vind för våg? Men nu finns det ju andra varelser som säter stora tassavtryck i byn. Det är bara en av katterna som är min egentligen, som flyttade hit allesammans med mig och som brukar vara inne i huset. My heter hon. Georg, den svartvita, bodde här när jag flyttade in. Och så strykarkattan och Lillen, de har bara dykt upp i stallet, där de får värme, mat och trygghet, men de är ganska skygga.
Vad obehagligt med tassavtryck så nära inpå husen! Jag har inte sett några vid min stuga än som tur är. Vid vilka stugor är dessa spår? Jag har ju hund men han är varken stor och springer inte lös. Min lille vovve är en blandras mellan tibetansk spaniel och chizu så han kan inte lämnat spåren.
Hur tänker ni grannar kring röstningen idag?
Om jag tillåter mig att försöka analysera förra dagens lynchning så funderar jag mest kring MelvinMimmiLufsen och Juliino. Ivrigs röstade först och det var modigt. Dock tror jag det blev just Chocopops eftersom hon varit frånvarande och enklast att rösta på bara av den anledningen. Sandra var borta och kände kanske att tiden var knapp och ville bidra med en röst - därför kanske det var enklast att snabbt följa efter i Ivrigs spår? Sedan kom Gronstedt och la sin röst på någon helt annan - nämligen på mig. Jag hade inte heller sagt så mycket då, så jag förstår att även jag var enkel att peka på i inledningsskedet. Att våga gå emot strömmen är inte bara modigt, det är även ett måste om man ska kunna fälla en varulv (annars styr de gärna lynchningen genom manipulation och att på ett eller annat sätt ansluta sig till strömmen vilket blir dödsstöten för den oskyldiga). Om jag då återkommer till MelvinMimmiLufsen och Juliino då. De motiverade inte sina val och blev även de som satte spiken i kistan för Chocopops…
Detta är mina tankar blottade. Jag skulle hemskt gärna vilja bryta trenden och få en seger i bybornas favör den här gången och jag tror vägen dit är att vara så öppen som möjligt om man är god.
#87 och #89 Siaren kan givetvis inte säga rent ut om hon vet att någon är god. För det skulle betyda att hon kunnat ta reda på det. Om Toffsen siat mig, så vet hon att jag är bybo. Men säger siaren rent ut att hon vet, så avslöjar hon sig själv. Den givna följden blir att ulvarna tar siaren nästa natt. Så Toffsens replik blev begriplig för mig, efter att jag fått fundera en stund. Hon hade synat mig. Men vår lekkamrat Toffsen är ett barn på riktigt (har läst medlemspresentationen). Hon kunde inte dölja sin siar-roll mellan raderna i sitt inlägg. Ulvarna fick henne nästan serverad. Goa Toffsen, som var så modig och bara ville hjälpa till.
Vi ropade efter siaren, Sandra. Nu får vi klara oss ändå. Denna gång ska ulvar inte så split mellan de goda byborna.
Du Gronstedt kan knappast vara ulv. Varför jag tror det har jag redan sagt. Ibland måste man chansa och lita på någon. Så jag chansar på dig.
Texel har inte heller sagt så mycket - om nu det betyder något. #91: Ulvarna samarbetar, ja. Och vi ser bara två, kanske tre, som tydligt samarbetar och täcker för varandra, nämligen du, Mirinda och kanske Sandra-B. Det, och det att Mirinda ibland inte alls bär sig åt som ett barn, kommer mig att undra… Men Toffsen, siaren, trodde på Mirinda. Runt ivrigs hus finns fler stora tassmärken än någon annanstans - men ivrigs har en varghund med stora fötter, vilket hon varit noga med att nämna. Är det varghundsspår, eller är det bara en bortförklaring? Detta är de håll mina tankar går åt i dag.
#93; Jag täcker inte för någon annan än mig själv. Jag försökte ge mig på att analysera gårdagens lynchning efterom ingen annan verkade vilja ta upp ämnet. Jag vet tyvärr ingenting om någons skuld eller oskuld, men förstår att om byborna ska vinna krävs ändå någon form av tillit och samarbete. Jag försöker bygga broar och hitta möjliga förklaringar (som kanske inte alls stämmer).

#91 Tack för att du tyckte jag var modig! Hoppas dock att slippa rösta först i afton.
#93 Vi är nog fler som noterat det samband du pratar om, dvs. saphirasmarsvin, Mirinda och i viss mån Sandra-B, men vad jag ska dra för slutsats av det vet jag inte riktigt än. Det får jag fundera på lite till.
Jag har mycket spår runt min stuga, särskilt nu när jag är sjuk och inte orkat mig ut på promenader utan bara har släppt ut hundarna i trädgården. Jag tror ulvar har större tassar än varghundar, i alla fall efter det jag har läst mig till, så för att lugna mig själv väljer jag att tro att det inte smygit omkring någon ulv i min trädgård. Förr i tiden jagade den irländska varhunden varg och skulle själv i par fälla bytet. En varulv är större än en varg, och jag skulle aldrig riskera min hunds liv för att ens försöka mig på en ulvjakt med henne. Då ger jag mig hellre ut på ulvjakt själv, med er grannar.
Angående att Texel varit lite tyst i tråden kan tolkas både hit och dit. I min första by trodde jag att det var de som pratade mest som var de skyldiga, men ack så fel jag hade.
#93 och 94# Ja visst försöker du bygga broar. Jag sökte dig och ville känna dig på pulsen. Jag kom fram till att du är god som jag. Toffsen visste jag inte säkert, men tyvärr visade det sig att vi förlorade en av de våra där. Att jag inte bär mig åt som ett barn betyder just det du tror. Jag är inget. Tänkte prova om det var en rolig roll, snarare än den gamla tant jag var i omgången innan. Att bara vara sig själv som bybo blir jobbigt. Att låtsas vara nära den man är på riktigt är inte så kul. Då kan man lika gärna skapa sig en figur. Vänta tills du provat på detta flera gånger!
Ja, Saphira nu ska banne mig byborna lyckas hålla ihop för första gången!
Du, Gronstedt var inte med i de tidigare omgångarna, så du upplevde inte personligen den frustration det innebar; att ulvarna manipulerade oss att lyncha våra egna. Glöm inte bort att både Saphira och jag var ulvar i omgång 2.1 Så vi vet hur lätt det är, just för att ulvarna har varandra och kan lägga upp taktiken utan insyn. Men just för att vi båda vet hur ulvlist ser ut, så är vi tillgångar för byborna, om än vår erfarenhet är ny. Jag har all anledning att vara försiktig och revanchsugen mot listiga ulvar med bra samarbete och en giftigt skicklig taktik. Har du läst tråden för omgång 2.2? De enda diskussionspartners jag hade i tråden var båda varulvar. Ensam bybo är inte stark. Ensam bybo blir misstänksam, misstänkligjord och misstrogen. Ensam bybo dör på vägen genom spelet, eller överlever ensam efter varulvsseger och änglaflykt.
Nu måste jag få fråga vad antydningarna om ivrigs varghund betyder. Kan ni som mumlat lite om det tala ur skägget! Jag har svårt att tro att en varulv, i början av en omgång, säger att hon har en varghund när hon lika gärna kan skriva pudel. Sååå intressant är det inte för en ulv att dra på sig uppmärksamhet i onödan.
Det var dumt av mig att inte skriva varför jag valde att rösta på Chocopops. Det gjorde ja dock pga att jag hade lite tid att sitta vid datorn och deadlinen snart skulle gå ut.
Men jag tycker inte det är en anledning att misstänka någon för att vara varulv.
Ikväll är jag väldigt osäker på vem min röst landar på och jag vet inte om jag vill rösta på någon rädd för att döda någon oskyldig.
Jag har antagit rollen som en gråsliten gubbe den här gången, tycker det är lite roligt att måla upp en annan person så här i ett spel, men nu känner jag av allvaret och försöker "röra om i grytan" :)
#96; Tack Mirinda! Jag tror jag vet var jag har dig med. Jag hoppas fler vågar känna tillit, åtminstone för att göra det möjligt för spelet att få en ny vändning den här gången.
Som sagt; att bygga broar är väldigt värdefullt för byborna.
#97; Hej Juliino! Tack för förklaringen, den låter rimlig med tanke på omständigheterna kring förra röstningen. Jag vill inte heller rösta på någon oskyldig, utan hoppas att vi kan få fast någon ond den här gången. Om du tittar in i de gamla trådarna kan du se att det är en beprövad teknik som varulvarna har använt sig av vid varje spelomgång; att helt enkelt hänga med i strömmen och lägga röster på den som de vet är helt oskyldig. Det är inte alltid det är dem som har lagt ut misstankarna mot en spelare, men kort där efter har en eller flera av ulvarna hängt på med sina röster. Det var helt enkelt det som var min teori av förra dagens lynchning :)

Jag kände mig fruktansvärt stressad i torsdags eftersom jag inte var hemma. Deadline passerades, ingen röstade och jag visste inte när jag skulle kunna vara på internet igen. Jag kände att jag var tvungen att lägga min röst och i början är det helt slumpmässigt och man måste ta en chans. Tyvärr visade sig min chansning vara helt fel och det är jag väldigt ledsen för…:-( Har tyvärr inte alltför bra med tid idag heller, blev bjuden på middag hos syrran så jag är där nu. Jag vet inte vad jag ska tro, det mesta som sägs låter vettigt - samtidigt känner jag mig rätt säker på att det är någon av ulvarna som skriver i tråden. Kommer ihåg när jag själv var ulv, jag försökte verkligen att resonera och framföra logiska resonemang (kommer du ihåg det Mirinda?). Som bybo är det betydligt svårare, man har ingen att ty sig till - ulvarna har varandra. Just nu litar jag inte på någon annan än möjligen Mirinda; Toffsen verkade ju lita på henne så…
**SMF 237 Sweet Dream's
#97 Fullt förståeligt. Jag tycker att Saphiras analys av lynchningen mot Chocopops låter vettig. Och visst var jag med och styrde. Det har jag aldrig förnekat. Det blev ett val mellan de två frånvarande och jag valde att tro mer gott om Saphira. Men det var ett stressval. Flera av oss var inte ens med. Jag och Sandra ville ha igång en diskussion innan. Räknade jag rätt lades bara fem röster. Jag själv hann inte få iväg någon. Sedan bad jag vår nya spelledare att ge oss tid för diskussion innan lynchning, just för att inte riskera slumpmässiga stressval. Man kan faktiskt ha en oskyldig anledning till att inte visa sig i tråden om man är borta en dag och en kväll. Alla har inte tillgång till modern mobil med internet.
Texel är en rätt tystlåten person som vi lynchat tidigt flera ggr. Hon var oskyldig samtliga ggr. Men det betyder ju förstås inte att hon är oskyldig nu.
BeaIL är en person jag undrar över. Hon är en av dem som pratar mycket om stora tasspår. Hon deltar inte i diskussionen nu.
ivrigs står på min bybo-lista. Men de som antyder att hon inte har rent mjöl påsen får gärna förklara om de har några konkreta skäl. Att någon annan skriver om stora tasspår utanför hennes grind och andra sen hakar på övertygar inte mig. Irländska varghundar jagar tydligen varg. Kanske kan du komma ut med hunden ivrigs om du vill vara med och jaga ulv ikväll? Det är nog säkrast att du håller dig nära dem som vågar säga saker i klartext! För jag vill inte lyssna på slirigt skvaller utan grund.

#96 Tack för dina rader om min varghund! Hade jag varit smart skulle jag ju lätt skrivit pudel eller liknande, men nu råkar det vara så att jag har varghund irl och är stolt över det. I fortsättningen kanske jag får lära mig att inte blanda mitt byliv med mitt verkliga.

#100 Jag kan ta med mig min "lilla" Majken, men när ska vi ses? Det börjar bli hög tid att gå till verket! Kom igen nu alla bybor!
#99 Tack Sandra! OM jag minns! 
Det var bara att ta på sig dumstruten efteråt och skratta gott åt eländet. Särskilt som jag anklagade dig för att vara ulv och sen blev så totalfintad, när du skickligt ledde mig vilse, med suveränt bistånd av Binajis. Är det någon som kan genomskåda varulvstaktik av den högre skolan så är det du Sandra.
Nu tror jag att tre ulvar börjar bli nervösa. Om någon av dem är med i denna diskussion, så får den många skarpa ögon på sig. Så nu tänker jag speja efter någon/några som ligger lågt.
Det känns som om byborna för första gången gör en samordnad diskussion kring de personer vi har som grannar.
Nu följer lite iakttagelser - öppna funderingar utan avsikt att peka ut någon av de personer jag nämner:
Saphira undrar över MelvinMimmiLufsen och Juliino. Än har vi inte sett till MelvinMimmiLufsen. Jag saknar BeaIL som tidigt i tråden var inne på ämnet tassavtryck, vilket Juliino också tar upp i ett inlägg. Texel har varit tyst länge också.
Kanske har de tre som inte skrivit på ett tag fullt naturliga skäl. Det är ju lördag kväll.
Det där pratandet om tassavtryck gör mig så undrande. Det finns ingen riktig substans i dessa kommentarer. Luktar det ulvantydningar eller är det bara ett samtalsämne som flera hakade på i början av denna spelomgång? Jag vill inte bita mig fast vid något som inget betyder. Så det vore bra om ni som tagit upp ämnet (även BeaIL) försöker räta ut frågetecknet. Är det ingen ledtråd så kan vi ju släppa det.
#103: Det är varken antydningar eller slöprat, utan fakta - likaväl som det du skriver om dem som inte synts till så mycket. Vad vi behöver nu är att så många som möjligt lägger fram de fakta de lagt märke till, så vi får något att bygga våra slutsatser på.
#103 Mirinda! Jag tog upp tassavtrycken då (om jag inte minns helt fel) så tog Gronstedt upp att många nämnt att dom hade hundar och undrade om det var en bortförklaring till tassavtrycken. Eftersom jag själv är en av dom som har hund kände jag att jag var tvungen att ta upp ämnet.
Dock är det som jag skrev som så att jag har en liten "skit" hund 
Men jag är även fundersam på vad allt detta prat om tassavtryck är och undrar vad folk vill komma med det? Vet inte om det är ett sätt för ulvarna att försöka lura i folk att någon oskyldig bybo är ulv.

#103 MelvinMimmiLufsen har synts till åtminstånde en gång. Det är ju roligare med folk som spelar med lite mer aktivt, men som sagt så är det ju lördagskväll och det finns kanske roligare saker att göra. Är det bara du och jag Mirinda som tänker rösta?
Jag sitter också med och följer diskussionen. Känner dock att jag har bidragit med mina tankar, men skulle gärna vilja höra lite mer om hur ni andra tänker. Det börjar formas en bra diskussion nu tycker jag!

Trodde dedline var 21.00, men nu såg jag att den är 22.00. Säkert därför det varit lite tyst 

Jag är också här, lite när jag kan. Försöker att följa vad dom händer för jag tänker inte missa en deadline till!
**SMF 237 Sweet Dream's

Var har de andra varit idag, förvisso lördag men en liten stund borde man väl hinna in? Texel; du brukar iofs ligga lågt men det får åtminstone mig att känna mig osäker på dig. Det är svårt att lita på någon man inte känner. Bea; detsamma gäller för dig - var är du. Är det någon mer som fattas på bymötet idag?
**SMF 237 Sweet Dream's
#110 MelvinMimmiLufsen har inte synts till idag.
Nu är det dryga halvtimmen kvar och just nu velar jag mellan ett par olika personer. Det måste vara lika svårt för er?
Ja, även om man kan misstänka, är i alla fall jag inte säker nog att vilja rösta. För dey kan inte vara så enkelt som att de tre som inte hörts av är ulvarna?

Det är jättesvårt, Saphira! Jag håller också på att vela mellan några, en som är förhållandevis inaktiv och en som tvärtom är relativt aktiv… Kanske stämmer misstankarna i båda fallen - men vem ska jag lägga rösten på idag…!?
**SMF 237 Sweet Dream's
#113 Nej så enkelt är det inte.
Nu har jag läst igenom hela tråden, från spelets början.
Den första som nämner tassavtrycken är Gronstedt i #62. BeaIL skriver om tassavtrycken direkt efter i #63. Juliino nämner dem också i ett senare inlägg, men eftersom Juliino ännu längre fram i spelet påminner om att Gronstedt tog upp tassavtryck, så kom just nyu Juliino upp på min bybolista.
De jag tror är oskyldiga bybor är:
Saphira Sandra ivrigs Juliino (fler kan hamna här innan kl 22)
Du Gronstedt skriver i #104, som ett svar på #103 att pratet om tassavtryck är fakta. Du jämför det med att jag nämner frånvarande personer i #103 (märk väl att jag har en rubrik ovanför som säger att detta endast är öppna funderingar och inte är misstankar mot personerna jag nämner.
Om det är fakta Gronstedt, bör du nog redovisa hur du upptäckte dessa fakta och varför de är viktiga. Vi behöver all information vi kan få. Jag vill kunna sätta dig på min lista. Du är en frisk fläkt i spelet. Och du BeaIL är den jag sorgligt nog börjar misstänka mest.
Var är Texel och BeaIL samt MelvinMimmiLufsen?

Efter stor vånda och många funderingar har jag beslutat mig för att lägga min röst på ***Gronstedt***
**SMF 237 Sweet Dream's
Eftersom jag inte röstade sist och riskerar att åka ur spelet på passivitet måste jag rösta nu. Förlåt om jag har fel BeaIL
Jag är inne på samma spår som dig Mirinda. Nu handlar det om att lägga en första röst: vem vågar vara först?
Jag lägger denna dag min röst på BeaIL. Jag hade först tänkt rösta på en helt annan person, men bestämde mig för att ligga lågt med den funderingen lite till.
***ivrigs***
Jag är mest misstäksamm mot Gronstedt och därför för lägger jag min röst på henne
Väldigt intressant röstning..!
Jag velade mellan Gronstedt och BeaIL.
Men jag kände mig mest misstänksamm mot Gronstedt så därför landade min röst där.
Jag tycker h*n har betet sig underligt talandes om dessa tassavtryck runt stugorna.
#116, 120: Jaså, det är däråt vinden blåser? Jag går till mina sysslor och yxan har jag med mig - men jag lovar att inte använda den mot någon människa, även om ni kommer för att hänga mig. Men ni ger er på en oskyldig om ni ger er på mig!

Nej men för sjutton! Jag missade röstningen. En av mna bröder som jag inte pratat med på jättelänge ringde, så jag glömde helt bort.

Det är väl första gången i andra omgången som röstningen blir så här - precis så här som det ska vara ju! Jättekul tycker jag :-)
**SMF 237 Sweet Dream's
Ledsen att jag inte vart här någonting idag, men hade inte möjlighet till internet! Ska försöka vara lite mer aktiv nu ;)
Inte vår siare! Sitter och läser hennes medelanden noga, för att se om man kanske får någon vink… Men det är inte lätt. Speciellt inte när man vet att ulvarna finns i byn just i detta nu, och ovetskapen om vem som försvinner från oss här näst är outhärdlig. Men måste ut och ropa in katten, kanske ser man några misstänkta spår?
Jag har dessvärre ingen aning om vem det kan vara som går efter denna hemska diet, då jag inte haft möjlighet att vara så aktiv. Men hoppas verkligen vi tar en ulv denna natt, det behöver vi för att vinna!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#123 Ja, det får vi snart veta. Jag har ju så svårt att tro att du är en ulv. Vi har käftat lite med varandra. På vägen bestämde jag mig för att du antingen är den paranoida siaren eller en ivrig bybo som vill hitta ulvar. Din påstridighet gjorde att jag gav dig en vänlig varning för att sticka ut hakan och dra på dig (och även mig) obehaglig uppmärksamhet alldeles för tidigt i spelet.
Det finns en del finesser i det här spelet som man lär sig genom att delta. Jag är fortfarande i rookiefasen, jämfört med Abico och Sandra. Så det finns mycket kvar att lära.
Men du Gronstedt, oavsett vilken roll du har är ett nytillskott med krut i. Det gillar jag. Nu får vi se vad röstningen visar.
Byborna var förtvivlade över Toffsens tragiska död. Hon hade hittats under den stora granen nära sin matkällare och byborna förstod att hon försökt springa ifrån bestarna men inte lyckats. Så nära räddningen… Dessutom var hon byns siare, den som hade en stor uppgift på sina axlar – att med hjälp av sina syner kunna få fast varulvarna.
Gårdagens motgång gör folket förvirrat, de börjar på nytt fundera över vem som ska hängas denna tragiska dag och misstankarna far åt alla håll. Några få tar täten med tydliga argument för vem som ska dö och ett tag är diskussionen högljudd. Denna dag kan de inte enas, rädslan över att välja fel separerar byborna. Efter mycket om och men står valet mellan Gronstedt, som aktivt varit med och funderat, och BeaIL som istället ingen har sett på väldigt länge. Vem ska få svaja i galgen? Snaran är redan upphängd. Det singlas slant… och valet faller på den senare.
Hon har gömt sig och det ter sig mycket misstänkt. Byborna tänder sina facklor, samlar vapen och går till det utvalda offrets stuga. Hennes skrik när de släpar ut henne berör dom inte, de har blivit härdade efter sina grannars öden. Upp på stolen, på med snaran, bort med stolen… Medan BeaIL kämpar för sitt liv lyfter hon handen och försöker fokusera pekfingret på några bybo, men ingen vet vem hon vill syfta på. Sedan släcks den sista gnistan i hennes ögon.
BeaIL var byns paranoida siare och tillika oskyldig bybo.
DET ÄR NATT
Vi väntar på att:
Deadline för att skicka PM med beslut till mig är imorgon, söndag klockan 22:00. Skulle allas besked vara skickade till mig tidigare kan leken gå vidare tidigare.
Deltagare omgång 2.4:
- Juliino
- Texel
- Ivrigs
- MelvinMimmiLufsen
- Mirinda
- BeaIL (Paranoid siare, lynchningsoffer dag 2)
- Gronstedt
- Saphirasmarsvin
- Sandra-B
Roller:
- Två varulvar
- En varulvsdemon
- En ängel
- En siare
- En paranoid siare
- Sex bybor
- En spion
Fasen då!
Men jag förstår er, jag har varit väldigt inaktiv, mycket på grund av strulande internet men också oväntade heldagar med vänner som jag inte träffat på länge.
Förstod som tur av tidigt att jag var den paranoida siaren så jag bidrog i alla fall inte till lynchning av någon oskyldig :)
Lycka till nu bybor!
ånej, detta kan inte fortsätta :( vi måste ta ulvarna nu, vill inte vara med om flera sorger och bakslag nu.. Våran fredliga lilla by, är nästan halverad nu..
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ja, du Bea - jag valde fel person. Var ju väldigt osäker. Gronstedt pratade så mycket om tassavtryck och jag ville få detta ur diskussionen. Men då hade ett svar från dig krävts; där du gav en rimlig förklaring till varför du hakade på G´s tass-spår. Var det ett villospår? Fakta var det då inte.
Så tyvärr höll jag i ena repet och lotten avgjorde att du skulle hängas. Jag är ledsen, för den paranoida siaren kunde ha satt sprätt på diskussionerna om du varit lite mer aktiv. Hoppas du spelar igen!
#131: Om du inte orkar läsa tråden, så läs åtminstone #95, där personen själv bekräftar, och förklarar, avtrycken!
#132 läs #115 apropå att orka läsa tråden.
ivrigs! Det är en enveten person i byn, som jag undrar om du har några tankar kring. Är hon/han hundrädd eller är det värre än så? Det vore överhuvudtaget intressant att höra dina tankegångar kring läget i byn.
Texel och MelvinMimmiLufsen! Det vore bra om ni kom fram lite oftare i tråden, för vi behöver sammanhållning nu. Med tanke på dina dåliga erfarenheter från förr är jag mån om att du inte råkar illa ut igen p g a din tystlåtenhet, Texel.
Sandra! Du var upptagen igår, så jag förstår ju att du hade svårt att skriva särskilt mycket. Men nu behövs din skarpa blick och slutledningsförmåga, för att vi ska kunna ringa in de tre grannar som seglar under falsk flagg.
Saphira och juliino! Det känns skönt att veta att även ni tänker och kan delge oss andra vad ni tror. Kan ju inte låta bli att undra vem du hade i åtanke som alternativ i gårdagens röstning, Saphira.
Vinter och kallt är det, men kanske några vågar samlas inne i skolans sällskapsrum - där samtliga bybor är på neutral plats?
För visst kryper obehagskänslan och irritationen på mig. Vi har ju inte lyckats lyncha någon ulv än. Ju fler som tänker till och ger sin syn på saken - ju bättre chans får vår by att bli befriad från rädsla och aggression. Vi har ju fattat fel beslut två gånger. Jag anar argan list någonstans alldeles i närheten.
#133 jodå, har sagt att jag ska vara lite aktivare, har varit dålig på det. Tycker det låter som en bra ide att samlas, om inte annat för att stötta varandra och skapa lite samhörighet i byn igen. Har svårt att misstänka någon än då jag inte haft tid att vara inne, men har ändå fått en liten vink.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vad bra att du är här. Mitt tips är att du tar dig tid och läser igenom tråden. Kanske kan du, som varit utanför diskussionen igår t ex se våra inlägg ur ett nytt perspektiv. Allt är ju ändå mest gissningar och spekulationer kring var ulvarna gömmer sig. Men byter vi ord med varandra på skolan, så kan vi kanske se var det gick snett i förra lynchningen.
Vill du ta med någon sorts dryck; te eller kaffe? Jag har bakat lussebullar - både med och utan russin.
#135 ja, nu när jag har all tid i världen så ska jag ta och läsa igenom komentarerna.
Jag kan ta med kaffe, vad gott med lussebullar såhär på andra advent. Är det några mer tro som kommer? :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag kommer gärna! Jag kan ta med mig bullar. :)
Jag håller med om att det kan vara bra för oss att ses och prata. Oavsett så tycker jag det kan vara trevligt att få komma ut ifrån stugan lite och fika och träffas såhär på andra andvent.

Jag kommer också!
Bakade lite i går och i förrgår så jag plockar ihop lite av det och tar med:-)
**SMF 237 Sweet Dream's

#133 Mirinda! Jag förstår inte riktigt din fråga
"ivrigs! Det är en enveten person i byn, som jag undrar om du har några tankar kring. Är hon/han hundrädd eller är det värre än så? Det vore överhuvudtaget intressant att höra dina tankegångar kring läget i byn."
Är frågan riktad till mig och jag är den envetna personen eller kallar du alla bybor för du? (Eller är det jag som druckit för mycket glögg…)
Gårdagens lynchning blev ju lite snopen för min del. Jag var sååå taggad och visste precis (nåja, nästan i alla fall) hur jag skulle göra, och ändå missade jag deadline med över tio minuter.
Om jag får så kommer jag jättegärna och fikar med er efter att jag har bakat ut lite pepparkakor. Gjorde degen förra helgen men har inte orkat baka något förrän nu. Fast det kanske var en privat fikastund med MimmiMelvin Lufsen, och då ska jag såklart inte störa.
Ajajaj, det där blev inte alls som jag hade tänkt mig, men jag kan tänka mig att varulvarna är nöjda. Jag måste dock säga att diskussionerna är bra och jag tror fortfarande att öppenheten kan vara ett bra vapen mot de onda om man inte råkar bli allt för vilseledd av de som dubbelspelar.
Med det sagt låter det härligt med fika nu. Är det någon som har saffranskaka? Det är nog min favoritjulkaka. Muums!

Jag tycker att det är supersvårt.
Har suttit och läst genom tråden flera gånger idag för att försöka komma fram till något.
Det känns lite vanskligt att sitta och spekulera nu, strax innan ulvarna ska inta sin måltid - om inte ängeln lyckas skydda oss inatt, för vi får inte glömma vår ängel som faktiskt finns kvar! Vi har ju även spionen som kanske skulle kunna dra någon slutsats med de upplysningar som denne fått fram.
Jag gick ut först i röstningen igår, något som brukar kunna vara farligt; jag la min röst på Gronstedt - jag står fast vid det. Min magkänsla säger mig att Gronstedt inte är vad hon utger sig för att vara.
Du, Mirinda, valde i samma stund att lägga din röst på Bea, varpå Saphira snabbt hängde på.
Gronstedt svarade med att lägga sin röst på ivrigs.
Juliino gick på min linje och valde att lägga sin röst på Gronstedt.
Allt detta inom loppet av några få minuter.
Ivrigs, MelvinMimmiLufsen, texel och Bea deltog inte alls i lynchningen och det slutade med att vi var tvungna att lotta om vem som skulle lynchas… Bea drog det kortaste strået och visade sig att vara en oskyldig bybo.
Vår siare sa att hon litar på dig, Mirinda, därför känner jag att även jag måste göra det.
En av de tre levande som inte deltog i lynchningen tror jag också är en ulv - frågan är vem? Tystlåtna texel som mycket sällan syns till, MML som liksom jag har haft fullt upp IRL eller ivrigs som fick en ensam röst inför lynchingen?
Jag känner, som sagt, att Gronstedt inte är vad hon utger sig för att vara - hon lägger sig röst på ivrigs; är det för att hon vill ha bort ivrigs eller är det ett taktikval (ingen lynchar väl den person som en ond har röstat på…?).
Fakta är i alla fall att under den senaste lynchningen höll ulvarna inte ihop - varför gjorde de inte det?
Vad har de för taktik - för det känns som att de har en väl uttalad taktik och det är inte lätt att komma på den…
**SMF 237 Sweet Dream's
#139 Jag var kanske otydlig. I #132 hittar du den envetna personen. som i det inlägget syftar på dig med en hänvisning till #95 och kallar dig för "personen själv". Jag ifrågasatte den här envetna personen och gårdagens lynchoffers prat om tassavtryck igår. Nu minns du säkert, ivrigs. Förstår du varför Gronstedt inte vill ge sig?
För övrigt vill jag gärna höra vad ni som inte var så aktiva i diskussionerna igår kan komma på. Man ser ju klarare på något lite utifrån och ju fler skarpa ögon vi har, ju bättre chanser får vi att klara byn denna gång.
Jag upprepar än en gång; den absolut bästa varulvstaktiken är att härska genom att söndra. Jag instämmer med Saphira om att vi ska fortsätta att vara öppna i diskussionen. För sammanhållning är de godas bästa vapen.
Jag har lagt fram mina iakttagelser igår. Nu vill jag lämna plats i diskussionen till er andra. Hur ser ni på situationen?
Nu är kaffet upphällt i kannorna. Brasan sprakar i kaminen. Det andra ljuset är tänt. Nu, mina kära grannar ska vi jaga mörkret och dess kreatur på flykten!
#141: Jadu, Sandra-B, jag har min egen teori om varför ulvarna inte höll ihop, nämligen att de skulle ha avslöjat sig direkt om alla tre röstat på samma person - men de skulle ha avslöjat sig lika mycket om de röstat på mig, som har varit så tydlig med mina misstankar. Därför valde de att lägga två röster på en oskyldig bybo och hoppas att ingen skulle ta mig på allvar. De måste ha blivit häpna när den ista rösten på mig kom in i sista sekunden. Om inte det var den tredje ulvens taktikröst … Sandra-B, vad du än tror om mig så tänk över det jag skrivit! Jag kan inte komma och fika med er, märren har kolik och det ser illa ut. Om ulvarna kommer hittar de mig i stallet i natt eller ute och skrittar kraken. Jag hoppas de i alla fall inte ger sig på djuren.

Jag är på sätt och vis glad att det inte är lynchning nu - det ger ytterligare tid att gå genom allt som skrivits, kolla vem om pekat åt vilket håll och vem som blivit tagen som offer; kanske kan man lista ut varaför?
Men samtidigt så vet vi alla vad det innebär att det inte är lynchningstid - ulvarna ska äta och risken är rätt stor att de lyckas få tag på en oskyldig bybo även inatt…
Jag lovar att jag ska titta genom det du skrivit en gång till om jag övelever natten - titta genom hela tråden igen.
Jag spekulerar dock gärna vidare lite på din teori, Gronstedt.
Om det är så som du säger borde det innebära att jag har fel i min kännsla över dig - ulvarna borde inte vilja att det bara ska vara 50% chans att deras ulvkompis skulle klara sig när de lätt kunde få det till att bli 100%. Kanske är det så att både du och Bea är(/var) oskyldiga och ulvarna struntade blankt i vem av er som blev lynchningsoffret och bara lutade sig tillbaka och lät oss bybor sköta slaktandet på (nästan) egen hand? Å andra sidan så kan det vara så att ulvarna av någon anledning blev uppehållna med annat och faktiskt missade deadlinen…?
**SMF 237 Sweet Dream's

#142 Ok då vet jag 
#141; Jag måste bara flika in att när jag skrev inlägget för min röst hade ingen annan lagt sin röst än.
För övrigt ska det bli väldigt intressant att se hur ulvarna tänker i natt. En teori jag har är att de kommer utnyttja bybornas uttalade misstankar och försöka ta en bybo som inte verkar vara misstänkt. På så vis står de misstänkta mot varandra och ulvarnas chanser att få byborna att lyncha sig själva kan bli en möjlig utgång… Bara en tanke.

Ja, jag misstänkte att det kan ha varit så för alla; att ingen hade röstat när övriga tryckte upp tråden.
Känns som om du kan ha rätt, jag tycker ulvarnas taktik är svår att genomskåda denna gången. Kul, märks att vi har lekt några gånger nu och alla (eller de flesta i alla fall) börjar bli lite varma i kläderna och veta hur de ska bete sig, tänka etc. Märks inte minst på det faktum att röstningen igår var unik! :-)
**SMF 237 Sweet Dream's
Sandra! Du ställde en väldigt viktig fråga: varför höll ulvarna inte ihop. Din erfarenhet säger dig något och den korta erfarenhet jag har säger samma sak. ULVARNA MÅSTE HÅLLA IHOP. Av det enkla skälet att de är färre i omröstningarna än vi bybor.
Jag röstade exakt samtidigt som du; kl 21.58. Så vi såg inte varandras röster. Du pratade,utan att nämna namn, om två olika personer som du misstänkte (en relativt aktiv och en som inte var så aktiv. Vi kan ha haft samma två personer i åtanke.
Sandra du är något på spåren, tror jag. Notera det direkta svaret när du i #141 säger att Gronstedt inte är vad hon utger sig för att vara. Då vill G hävda att det skulle vara ulvtaktik att låta det bli 50-50. Eftersom vi inte kunde se vem den andra röstade på (jag såg inte Saphiras röst på Bea heller, så visste vi som röstade i tid inte vad de andra skrev.
Det sista i ovanstående stycke behöver jag inte förklara för dig. Sånt är självklart för dig. Men de nybörjare som är kvar i leken läser väl också det här.
Notera att Gronstedt vänder kappan efter vinden. Nervöst beteende från en ulv, som inte hade sina kamrater i tråden inför lynchningen igår kanske? Eller:
Hade jag rätt om dig Gronstedt; är du en god granne som bara inte vet att vara nog försiktig?
Saphira! Dina teorier behövs. Ditt kloka lugn kan kanske hjälpa oss som litar på varann att inte börja tvivla.
Varulvar håller inte ihop öppet i tråden. Då är varulvarna snart inringade. Därigenom faller hela teorin om att jag och Saphira och Sandra är varulvarna. Vi har ju vissa meriter från varulvslyan.

Vi måste ju även komma ihåg ängelns "nyvunna" förmåga att faktiskt beskydda hela byn en natt (även om det innebär att kraften är helt borta nästkommande natt)!
**SMF 237 Sweet Dream's
#149 Heureka! Nu ängeln, får du lov att ta dig en funderare.
Själv är jag nu inne på en ny teori. Den jag hade med Bea och Gronstedt som två ulvar ihop med inaktiv spelare X har jag lagt på hyllan. Skulle jag dö inatt (tror att risken är överhängande) kan jag följa traditionen med ett meddelande från graven. Det meddelandet skulle ulvarna inte gilla.
Jag börjar kanske bli varm i kläderna Sandra. För jag har lärt mig att inte säga allt jag tänker. Men jag har haft hakan ute rätt rejält det senaste dygnet. Ulvarna känner sig garanterat hotade av mig, som med bistånd av dig och en och annan klok bybo, som ligger bekvämt lågt just nu kommer att rädda byn.
Bara du ängeln kan fatta ett klokt beslut inatt. Ha bara i minnet att de som lever nästa natt inget skydd kan få.
Dör jag är det bara att gå tillbaka i tråden och tolka allt rätt. Då kommer ni att få lyncha ulv i morgon.
Nu är man trött. Sorry ängeln: Näst sista stycket saknar slutet av andra meningen: Ha bara i minnet att de som lever nästa natt inget skydd kan få - alltså förutsatt att du väljer att skydda hela byn inatt.
Undrans om det är försent - har så mkt att göra sent på kvällen att det är stressigt vid deadline.
Så har ännu en dag gått. BeaIL har blivit oskyldigt lynchad och nu är det dags igen – natten är på ingång och de tre förbannade byborna kommer snart anta sina ulvskepnader. Man kan tro att desperationen som ligger i byn är så stark att den syns, när dimman börjar smyga sig på.
Månen lyser lite mindre än tidigare nätter men fortfarande tillräckligt starkt för att locka fram mördarna. En dörr glider upp, en till och ännu en… de möts i byns centrum och vädrar i luften. Rädslan luktar överallt, skulle dom gå på den lukten vore byns varenda invånare slaktad inom kort. Nej, de vill inte ha rädsla inatt. De vill variera, smaka alla stadium av det mänskliga livet… och rör sig mot offrets stuga.
De vet att gubben har ett gevär, men det skrämmer dom inte. De har jagat ostört i flera nätter, hungern sliter inte i deras magar längre och de kan kosta på sig att leka lite… en av bestarna slinker in i mörkret bland träden kring stugan och de andra två gör offret uppmärksamt på att de närmar sig. Ett isande yl skär genom luften. Ut på bron stormar bybon med geväret lyft till axeln och med förvånansvärt stadig hand runt avtryckaren. Men den gömda varulven överraskar honom och ett skott går av ut i tomma intet. Saphirasmarsvin svär en lång ramsa men ber sedan en stilla bön till Herren innan allt svartnar.
Varulvarna har dödat ännu en oskyldig bybo. Nu börjar det dra ihop sig!
DET ÄR DAG
Vi väntar på att:
Deadline för att rösta i lynchningen är imorgon måndag klockan 22:00 (är allas röster lagda tidigare genomförs lynchningen då).
Deltagare omgång 2.4:
- Juliino
- Texel
- Ivrigs
- MelvinMimmiLufsen
- Mirinda
- BeaIL (Lynchningsoffer dag 2)
- Gronstedt
- Saphirasmarsvin (Varulvsoffer natt 3)
- Sandra-B
Roller:
- Två varulvar
- En varulvsdemon
- En ängel
- En siare
- En paranoid siare
- Sex bybor
- En spion
En av mina teorier grundskjuten… Jag är ledsen, Saphiramarsvin, för att jag misstänte dig för att vara en av de onda.
Neej, inte nu när det började hända saker ;) Jaja, ni fick i alla fall svart på vitt nu - jag var trots allt en god liten man som hoppades att de goda skulle vinna den här gången. Lycka till ni andra!
Ajdå, detta bådar inte gott, vi blir bara färre och färre… Vi måste ta en ulv nu, men vem? Jag misstänker en (som många andra) men återkommer ikväll, måste bli säker på det först..
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Inte Saphira också! :'( Som ivrigs säger så måste vi ta en ulv nu; det kan inte vänta längre. Jag ska läsa genom allt med så objektiva ögon som möjligt när jag kommer hem, vill verkligen försöka se det som står skrivet på ett nytt sätt utan att mina "gamla" intryck/slutsatser/känslor spelar in. Idag är det verkligen tvunget att vi tar en ulv- annars är det nästan ute med vår kära lilla by. Om vi inte lyckas ta en ulv står allt vårt hopp till vår ängel inatt - att hon lyckas skydda den som ulvarna vill åt. Om det lyckas får vi en chans till att ta ulven - så länge vi inte får tag i demonen…
**SMF 237 Sweet Dream's
Saphira, min modiga vän! Varför tog de dig? Var det något du hade kommit på? Och var var ängeln i natt? Sov godheten och lät mardrömmarna bli sanna? Till ditt minne Saphira och för Toffsen kämpar jag vidare.
#153 och #156
Gronstedt!
Jag hoppas att du nu fått tid att fundera. Undrar du inte varför jag tror att du är en av de goda? Min känsla har en grund och jag har försökt förklara delar av varför jag inte går emot dig, trots att du varit väldigt tuff i dina inlägg mot mig. Nu är Saphira död. Hon och jag visste var vi hade varandra. Du behöver tro på någon/några.
Sandra!
Jag har fått tänka om, precis som du sade att du skulle göra har jag gjort. Jag tvivlade länge på Gronstedt, p g a det aggressiva i hennes misstänksamhet mot mig. Men jag har nu tittat igenom tråden igen. Saphiras analys av första lynchningen är viktig för mig. Det var Gronstedt som gick mot strömmen och röstade på någon annan än Chocopops. Så gör inte ulvar - de går i flock. Och jag tror inte att det var taktik. För då hade Gronstedt inte varit så indiskret på ett tidigt stadium. Gronstedt har ett annat skäl till att gå ut så hårt.
Om vår siare Toffsen litade på mig, litar du också på mig fortfaranade Sandra? Jag tror att vår lek-historia kan skymma sikten för oss, i alla fall för mig. Jag har en annan magkänsla för dig den här gången. Du är så försiktig, jämfört med den gång vi hade långa diskussioner och du slet för att bevisa att du inte var ulv.
Läs vad Saphira såg tidigt! Om man sen tar en ny teori om de tre som är i maskopi med varandra och ser Saphiras uttalande från vad som sen utspelat sig, så framträder ett mönster. Suddigt än så länge. Men vi har gott om tid på oss.
Jag hoppas på din analytiska blick och den is i magen du kan besitta, Sandra! Ge Gronstedt en chans! Jag vill absolut inte lyncha henne ikväll. Den som kan övertyga mig om att jag har fel ska jag vika mig för. Och bara Gronstedt själv kan bekräfta att jag har rätt.
Nu har vi inte råd att göra fel en gång till.
#157: Nej, det undrar jag faktiskt inte. Jag vet ju att du har rätt, så det förvånar mig inte att det kommit till synes.
När nu Saphiramarsvin måste frikännas - tyvärr för sent - finns det andra konstellationer att beakta. Även om jag inte alls släppt tanken på dem som är kvar av dem jag tidigare misstänkt, så nämnde Saphira Juliino och MimmiMelvinLufsen. Och Texel, var är du?
#158 Nu väntar vi bara på Sandra.
Vi ska vara försiktiga. Men nu har de goda byborna en fördel: ulvarna kan inte gömma sig i mängden längre och tystnad är inte att rekommendera. Vad Texel beträffar tror jag att hon straffar ut sig själv om hon inte röstar ikväll. Uteblir man från två lynchröstningar blir man utplockad ur spelet. I vilket fall som helst är det svårt att uttala sig om någon säger så lite.
ivrigs! Du har säkert en hel del att bidra med. Ju fler kloka bybor som kommer med i diskussionen - ju bättre är det. Vänta inte tills det är dags att rösta! För du tänker väl inte vara den som röstar först igen? Du gillar ju inte att behöva göra det. Vem gör det? Den som visar färg först, får ju stå där med en stor del av skulden efteråt om en oskyldig blir lynchad.
Juliino, du kan väl också delta i diskussionen!
MelvinMimmiLufsen! Du är mer aktiv nu, men hur mycket får du egentligen sagt? På vems sida står du?
Det är viktigt att söka vad som inte sägs också. Vilka frågor som någon ställt till någon förblir obesvarade? Och framför allt; vem är det som inga svar har?
Texel är här :)

R.I.P Saphirasmarsvin! Och jag säger som Gronstedts, att nu får jag tänka om. Måste jobba ett tag till, och tänkte fundera lite när jag susar fram på flakmoppen.
Sandra!
Hade hoppats att du skulle hinna dyka upp innan 17.30. Jag måste åka iväg med en liten familjemedlem som behöver mig. Jag kommer att vara tillbaka senast 20.00. Bara den förbaskade internetuppkopplingen håller ihop ikväll så tror jag att diskussionen kommer att bli mycket givande.
Äntligen Texel!
Du som inte varit speciellt aktiv kanske kan se något som vi andra missat. Säg vad du tror! Det behövs fler perspektiv på utvecklingen i byn.
Vi ses, kära bybor!
Hej texel
.
Jag säger som Mirinda - texel, Juliino och MelvinMimmiLufsen, vem misstänker ni? Och vem misstänker ni inte?
Nästan hälften av oss som överlevt hittills är ulvar - det måste vara möjligt att pricka någon av dem nu!
Förlåt Gronstedt med tyvärr misstänker jag dig. Jag har varit bortrest i några dagar och de i grannbyn snålar med sin WIFI om man inte är berädd att betala 2000 stenar dygnet för det, sorry guys!
Förlåt Gronstedt med tyvärr misstänker jag dig. Jag har varit bortrest i några dagar och de i grannbyn snålar med sin WIFI om man inte är berädd att betala 2000 stenar dygnet för det, sorry guys!
Har haft fullt upp hela dagen med skola och sjuka djur, Kommer heller inte ha så stor möjlighet att sitta vid datorn under kvällen.
Jag ska ändå försöka läsa igenom tråden och försöka kika in och rösta. För nu är vi allt för få bybor och alla bybor behövs för att få fatt i en ulv!
Det är väldigt tråkigt Gronstedt att du misstänker mig för att vara ulv! Men jag ser inte vart Mirinda antyder att hon misstänker mig? Vet inte om det har att göra med min ordblindhet?
#166: Liksom Mirinda frågade jag efter dig, och de andra två, som inte varit så aktiva i diskussionen. Jag har ännu inte sagt att jag misstänker dig mer än någon annan!
#165: Hm, gör du det? Får jag fråga varför? För om vi ska ta en ulv idag så är det inte jag som ska lynchas - om det händer så står det tre bybor mot tre ulvar när natten kommer!
Mirinda har jag varit skeptisk till från början, men den teorin har fått sig en knäck.
Sandra-B har varit aktiv men ändå hållit en låg profil. Hon röstade på Chocopops, som lycnchades oskyldig. Och hon röstade på mig, som är oskyldig, i ett läge där det såg ut som om fler oskyldiga skulle hänga på, utan att ulvarna behövde avslöja sig utan att rösta alla tre på samma. Vem vet vad som hänt om ivrigs inte fått telefon? Som det var klarade jag mig bara genom att lotten föll på lika oskydliga BeaIL. Kanske hade ivrigs skickat mig i galgen om hon hunnit?
ivrigs röstade först i den första lynchningen, och även om inte alla som röstade med henne var ulvar, så räckte rösterna ändå för att döda en oskyldig, utan att de behövde avslöja sig.
Jag velar mellan Sandra-B och ivrigs som misstänkta just nu, men jag har ju inte direkt haft alla rätt förut. Så snälla, kom in i diskussionen, ni andra!
Jag är ledsen Gronstedt men jag måste tyvärr misstänka dig också. Antar att det är magkänslan jag går på mest, men också att du i dom flesta komentarer verkar försäkra alla om att du är god- kan det vara en fasad?
Mirinda- Vår siare litade på dig, då gör jag också det.
Texel- Du har varit väldigt frånvarande, men dock har du lagt upp bra argument om varför, så jag litar på att det är sanningen och att du inte lurar oss alla
Sandra-B- Toffsen verkade lita på dig med, då gör jag också det
Sedan är det väl uteslutningsmetoden jag går efter, det är två kvar som jag inte har någon aning om, kan dom vara ulvar tro?
Så samanfattningsvis så börjar jag att rösta och röstar på Gronstedt
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#168: Där har du ett cirkelargument ingen kan värja sig mot
. Säger jag att jag inte är ulv är det misstänkt, säger jag att jag är ulv så är blir jag förstås lynchad på fläcken. Så jag kan inte säga mer än jag redan gjort om det.
#169 jag misstänker inte att du säger det, utan sättet du säger det. Kan ha fel, men hoppas verkligen inte jag har det..
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jag är riktigt rådvill inför den här lynchningen, men det får bli Gronstedt som får min röst. Främst för att magkänslan säger så, men också för att hen har röstat på mig en gång och för att hen misstänker mig för att vara ulv. Självklart vill jag vara kvar i spelet så länge som möjligt, och målet är förstås att byborna ska vinna för första gången.
(Och äntligen fick jag tillfälle att använda ordet "hen"!)
Nu ska jag baka bröd.
Hoppsan! Har ni redan börjat rösta?
Is i magen mina kära grannar… Här finns det gott om tid. Jag saknar Sandra, för jag vill ha en diskussion. Men MML och ivrigs har bråttom att lägga röster. Är ni verkligen helt hundra på att ni har rätt? Jag tänker baske mig inte förhasta mig den här gången.
Jag var inne på när någon inte säger saker. Texel motiverar inte sin misstanke mot Gronstedt. Men kära Texel; jag bad dig ge din syn på vad som utspelat sig i byn, medan du varit borta. Man får ett helt annat perspektiv när man varit inaktiv ett tag. Vilket är ditt skäl att misstänka Gronstedt?
MelvinMimmiLufsen säger att hon litar på mig. Men i så fall har du inte läst mina senaste inlägg. Efter Saphiras död har jag varit tvungen att tänka om. Jag tror att Gronstedt är en oskyldig bybo.
Men, som jag tidigare sagt Gronstedt; du är en nybörjare. Sluta att misstänkliggöra Sandra! Det låter bara som om du vill ge tillbaka för gammal ost. Låt dig inte bli indragen i tjafs! För det skymmer blicken för oss.
För jag tror på Sandra också. Hon och jag har stått på olika sidor förut, så jag vet hur hon spelar ulv. Och min erfarenhet och magkänsla säger mig att det inte är så nu.
Den enda som har någon sorts trovärdigt argument att rösta på Gronstedt är ivrigs. Hon vill helt enkelt ge igen.
Du har en poäng juliino. Jag påstår inte att du är en ulv i #159. Gronstedt är lite het på gröten eller så missförstod du vad han skrev.
Än finns det tid att gå tillbaka i tråden och söka mönstret jag anar. Jag väntar med spänning på en saklig diskussion. Vem är lierad med de mörka krafter som dödat våra grannar? Nu är det dags att komma ut i ljuset och våga blotta vem man är. För då kommer tre mörka figurer att få konturer.

Ja, jag har redan röstat. Har suttit vid deadline många gånger men nu är jag så sugen på sängen. Orkar helt enkelt vara uppe längre.
Jaha, där tappade vi ivrigs. Där fick jag vatten på en av mina kvarnar. Och nu mal den med precision.
Kom igen nu, Texel! Hur har du kommit fram till att Gronstedts är misstänkt?
Kom igen nu Gronstedt! Kan du se något annat än tassavtryckspratet som motiverar varför ivrigs skulle vara en ulv!
Kom igen nu juliino! Än är bara två röster lagda. Vad tror du?
Kom igen nu, Sandra! Din åsikt är värdefull för mig. Varför är du så tyst?
Kom igen nu, MelvinMimmiLufsen! Vilka två är det du misstänker?
Tiden rinner…

#!72 Den här spelomgången är den här spelomgången. Den här byn är den här byn. Vad som hänt förut borde lämnas bakom oss. Tycker jag. Och jo, man kan gå tillbaka i de gamla trådarna och kolla för sin egen skull för att se hur folk agerat och tänkt tidigare, men jag tycker inte att man ska blanda in det i den nuvarande tråden. Ingen ska behöva kallas nybörjare! Hoppas du inte blir arg utan förstår vad jag menar.

Jag är inte tappad! Piggnade till när jag tänkte ett varv till.
Kom igen nu bybor!
Jag kan tänka mig att ändra min röst, men det beror på hur ni andra gör.
Jag tror att juliino tog åt sig av Gronsteds omnämnande av henne i #166. Eftersom jag också såg att juliino är noga med att påpeka att det var Gronstedt som nämde de fördömdade tassavtrycken först och verkar ha ett stort behov av att försvara sig. Men allra mest litar jag på vad Saphira skrev om juliino strax innan hon dog.
Så, nu får det bära eller brista, för du har inte hört av dig juliino och gett mig något att tro på.
Jag ser ingen tydlig fakta utan går på känslan denna gången.
Min röst landar på MelvinMimmiLufsen.
***Ivrigs***
# 175 Är inte ett dugg arg. Kul att du kvicknade till. Du kanske missförstod mig. Jag tar hänsyn till att Gronstedt är nybörjare. Du kan väl ändå inte ha missat vårt tjafs tidigare i den här byn. Att bli arg är inte samma sak som att irritera sig lite på att en del bybor inte inser att det som kan låta som en ulv inte alls behöver vara det.
Jag tycker om när det blir lite fart och fläkt. Det här är den roligaste byn hittills. Dessutom tror jag att vi alla färgas av hur andra spelare har förhållit sig i tidigare spelomgångar, vare sig vi vill det eller ej.
Hoppas att du förstår vad jag menar - jag säger inte allt jag tänker, även om jag pratar på tok för mycket ibland. Fast jag vet att det passar vissa alldeles utmärkt. Alla är ju till syvende och sist rädda om sitt eget skinn.

Meh! Deadeline har löpt ut och väldigt få har röstat. Varför?
Framför allt undrar jag över vad Mirinda och Sandra-B har för förhållande till varandra. Ingen av er har röstat och det är mer än uppenbart att Mirinda håller Sandra-B om ryggen.
NU ska jag sova.

Vi pratar om varandra, men i morgon är en annan dag.
# 182 Jag har hållit dig om ryggen mer än Sandra. Jag har gått i klinch mot Gronstedt för att slå hål på argumenten om tassavtrycken.
Min röst lade jag 21.55 på juliino. Jag vet inte vad jag ska tro mer än att det ser mörkt ut för Gronstedt.
Sov gott, ivrigs! Vi får prata mer i morgon.
Många byn hade misstänkt den gamle farbrorn Saphirasmarsvin för att vara varulv och när han blev mördad rasade hoppet ännu en gång bland folket. De hade tänkt dräpa honom vid nästa lynchning. Nu är dags igen och vem som ska hänga i galgen är inget självklart val, ens nu när det finns endast en fredlig bybo mer än ulvarna… När människorna rör sig på byns vägar kollar de sig över axeln efter varannat steg. Rädslan hänger över dom. I den förra lynchningen for rösterna åt flera håll och det var en krona som räddade Gronstedt. Hur ska det gå ikväll? Pressen blir större och större bland byborna och till en början är det bara Ivrigs som vågar ta bladet från mun. Lilla Mirinda försöker skaka liv i resten och till slut kommer de sista rösterna in.
Liksom dagen innan är byborna oeniga och när diskussionerna är över står valet mellan 4 olika bybor. För första gången under röstningarnas gång får valurnan stå för beslutet. Fyra pappersbitar med respektive namn läggs ner och det namn som går att läsa på den dragna lappen är tydligt.
Juliino ger till en flämtning. Folkhopen är snabbt över henne och hon gör motstånd på vägen mot galgen. Det krävs flera för att få upp henne på stolen men Juliino är så skräckslagen att hon själv ramlar av stolen så fort galgen hängts runt hennes hals.
Folket väntar… och plötsligt bryter en skepnad fram genom Juliinos döda kropp. En svart skugga som stiger mot himlen i vad som liknar vridna plågor.
Grattis! Byn har dödat sin första varulv!
DET ÄR NATT
Vi väntar på att:
Deadline för att skicka PM med beslut till mig är imorgon, tisdag klockan 21:00. Skulle allas besked vara skickade till mig tidigare kan leken gå vidare tidigare.
Deltagare omgång 2.4:
- Juliino (Varulv, lynchningsoffer dag 3)
- Texel
- Ivrigs
- MelvinMimmiLufsen
- Mirinda
- Gronstedt
- Sandra-B
Roller:
- Två varulvar
- En varulvsdemon
- En ängel
- En siare
- En paranoid siare
- Sex bybor
- En spion
Wihoo, äntligen våran första ulv! Det behövde vi, vi kanske har en chans ändå :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det är konstigt att så få röstar. Texel har nu stått över två lynchningar och bör enligt reglerna tas ur spelet. Det ska väl ändå inte gå att komma in och säga vem man misstänker och sedan inte lägga sin röst? Då kan man ju använda "harvärjan" i spelet. Alltså; ligga lågt/fegspela och låta andra ta den risk det innebär att lägga sin röst.
För jag vet ju inte om bristen på röster beror på oförmåga att vara vid en fungerande dator, lågt engagemang eller om det är nån sorts taktik. Hoppas att det inte är det sistnämnda i alla fall.
Jag är tillbaka nu, hade inte tillgång till internet i Leipzig så det var lite svårt att lägga sig i här..
Föresten, om du hade varit god så hade du låtit detta vara eftersom att man behöver alla man man kan få..
#187 Vänta nu, Texel. Jag vill att det ska vara ett juste spel. Och då måste reglerna och deadline hållas till 100%. Detta har väl inget med min godhet att göra - vare sig i leken eller i verkligheten?
Jag har själv haft jätteproblem med datorn. I timtal har jag inte kunnat ta mig ut på nätet. Visste du inte att du skulle resa till Leipzig i förväg? Kände du inte till att du inte skulle ha tillgång till nätet där? Man kan alltid meddela spelledaren om man får problem med röstning och diskutera med henne.
Jag gör inte skillnad på olika medspelare när det gäller om vi ska följa reglerna eller ej. Och inte sjutton är det bara du som missat att rösta! Jag missade själv deadline första gången vi lynchade. Jag led med dig i gamla byar, för att du gång på gång åkte ut så tidigt. Tycker att du är strong som ändå väljer att hoppa med och spela igen.
Jag tror på fair play. Ska jag vara med och vinna vill jag inte ha någon smolk i den glädjebägaren p g a att något varit tveksamt i regeltolkningen. Jag blir hellre uppäten/lynchad än klarar mig kvar p g a att det inte gått rätt till.
Ovanstående är mitt personliga ställningstagande och är inget personligt riktat mot någon speciell. Det här är en lek och det är betydligt roligare att spela om vi är flera som diskuterar i tråden.
Själva tjusningen med spelet för mig är att använda sin fantasi och föreställningsförmåga, parat med ett analytiskt tänk, för att komma fram till vad man tror. Men det bästa med spelet är att det är ett lagspel. Och byborna måste vara både smarta och lyhörda för varandra för att kunna vinna. Det är trist när en bybo får argumentera ensam för den goda sidan. Så var det i omgång 2.2.
Den här omgången är den roligaste hittills. För nu har det blivit fart i diskussionerna. Hoppas du förstår mig nu Texel.
Spelledaren är den som bestämmer. Så än är inget avgjort.
Förlåt att jag tog plats i lektråden med något som borde stå i Fråge-tråden! Läs där! Gronstedt har uppenbarligen också en känsla för fair play.

Sådärja :D Nu har vi åtminstone en best dräpt. Fast nu är det ju ganska läskigt eftersom de kvarvarande lär vara uppretade och hämdlystna.
Jag har hört att det är oväder på ingång och det viner om knutarna här. Hoppas alla är innomhus och har det varmt och skönt! Jag slutade tidigt idag och har precis satt på en kanna te.

Fast nu fattar jag att något kanske inte har blivit rätt, så jag hastar in i frågetråden.
Om jag nu har det hela klart för mig så här långt (se frågetråden) så var vi överens om att skjuta upp deadline till kl 21.00 ikväll, i väntan på spelledarens beslut om vad vi ska göra. Nu är det en halvtimme kvar. Om ni som är kvar i leken kommer in i frågetråden så får vi konferera där.
Abico! Om inte spelledaren kan komma in, kanske du kan råda oss? Du borde ju kunna betraktas som opartisk (du är ju "död" sen lekomgångens början).
Vi väntar till kl 21.00 och diskuterar i frågetråden! Det löser sig väl på något vis.
DET ÄR NATT
Vi väntar på att:
Deadline för att skicka PM med beslut till mig är imorgon, tisdag klockan 21:00. Skulle allas besked vara skickade till mig tidigare kan leken gå vidare tidigare.
Deltagare omgång 2.4:
- Texel
- Ivrigs
- MelvinMimmiLufsen
- Mirinda
- Gronstedt (Bybo, lynchningsoffer dag 3)
- Sandra-B
Roller:
- Två varulvar
- En varulvsdemon
- En ängel
- En siare
- En paranoid siare
- Sex bybor
- En spion
Jaha, farväl grymma värld! Jag hoppas att ni ångrar era ogina tankar nu, stygga bybor. BLÄ! 

#194 men du verkade vara någonting mer än vanlig bybo :o ledsen för det..
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jag håller med #194
Tänkte inga ogina eller misstrogna tankar om vår förlorade kämpe Gronstedt. Jag försökte varna, men ändå fortsatte denna modiga bybo att prata alldeles för högt om sina misstankar. Fel öron hörde och så spreds misstro-giftet i rädda bybors sinne.
Nu är det för sent att rädda Gronstedt. Nu är vi inte många kvar. Vilka kan man lita på?
Det känns som om mörkret har sänkt sig över byn. Men hoppets stjärna lyser än. Ulvarna är bara två och vi bybor har nu börjat ringa in vilka de är. Nu mina kära grannar ska vi se om de två som mist en av sina sammansvurna kan dölja sina avsikter.
Sandra! Nu har vi suttit och kurat i våra hus i en vecka. Du är den som jag måste lita på. Du kom ju fram till att du litar på mig för att vår arma siare visste vem jag är. Hur ska vi gå vidare? Du kan se klarare än jag, även om du inte förstod i tid att Gronstedt var på vår sida. Jag har också gjort misstag. Låt oss se framåt och söka efter de goda grannar vi har kvar!
Texel! Nu är dina ögon jätteviktiga. Du var borta från byn ett tag. Jag saknade dig och oroade mig för vad du hade för dig, när ondskan härjade fritt. Kan du se någon förändring hos någon av grannarna? Jag har svårt att få överblick själv.
ivrigs! Du och jag är inte ense om allt, men jag tror att du ser saker i byn, som jag missar. Du har rätt i mycket du har sagt. Jag kan klanta till det rejält. Därför behövs ditt lugn och din klarsyn. Vad tror du om läget!
MelvinMimmiLufsen! Du har inte engagerat dig så aktivt hittills när vi diskuterat läget i byn. Man måste våga lita på någon/några. Mitt hjärta säger mig att du är en god granne. Vad tror du om möjligheterna att rädda byn?
Skulle jag vara död om en stund så ska ni leta efter någon som röstar med otrolig timing eller låter bli att rösta när hon anser att risken är för stor för avslöjande.
jag tror att möjligheterna finns, har kollat igenom tråden ett flertal gånger, dock är den så lång… men tar vi en ulv snart, så finns det en chans, det är jag övertygad om! det finns bara två ulvar kvar, vi får tänka riktigt hårt nu
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

#198 Intressant. Kanske tänker vi åt samma håll…
Byborna hade just upplevt den längsta natten någonsin. Hade de inte vetat bättre hade de nog trott att nattmörkret höll sitt fäste över byn i flera dagar…
Natten hade varit ovanligt lugn och byborna hade faktiskt kunnat sova alla sina åtta skönhetstimmar för första gången på länge. Nåväl, två av byborna hade faktiskt inte sovit alls; de hade krafsat och försökt kränga sig in i en viss bybos hus men deras försök hade misslyckats gång på gång eftersom huset hade stått emot dem som om det vore skyddat av en ängels magi…
När så morgonsolens strålar åter väckte byborna samlades de på torget och kunde glatt räkna in alla sina grannar och vänner.
**Mirinda hade blivit beskyddad av ängeln!
**
DET ÄR DAG
Vi väntar på att:
Deadline för att rösta i lynchningen är imorgon onsdag klockan 21:00 (är allas röster lagda tidigare genomförs lynchningen då).
Deltagare omgång 2.4:
- Texel
- Ivrigs
- MelvinMimmiLufsen
- Mirinda
- BeaIL (Lynchningsoffer dag 2)
- Gronstedt (Lynchningsoffer dag 3)
- Sandra-B
Roller:
- Två varulvar
- En varulvsdemon
- En ängel
- En siare
- En paranoid siare
- Sex bybor
- En spion
puh, vilken tur!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tack du underbara ängel!
sicken tur :)

Pustar ut :)

Åh vad glad jag är! Ängeln har äntligen gjort rätt val och lyckats skydda Mirinda och det jag har trott hela tiden har bekräftats - Mirinda är i sanning en god bybo! :-D Magkänslan och siarens ord stämde denna gång. Nu är dock frågan hur man ska gå vidare…? Vi är tre goda kvar, de onda är två varav en av dem är demonen. Det gäller att vara taktiskt nu; tar vi demonen är vi ruskigt illa ute då en av de goda övergår till ondskans makter och ställningen blir således lika inför nästkommande natt. Om ängeln använde sin kraft att skydda hela byn under föregående natt finns det ingenting att göra för att hindra ulvarna från att få sitt offer. Den enda chansen vi i så fall har att klara oss är att vi lyckas få tag på varulven (inte demonen!) idag… Någon som har någon idé om vem som kan vara vad? Det enda vi till hundra procent vet är att Miranda är på det godas sida. Vi andra vet också med oss vilka roller vi själva har - vi som är goda (utöver Mirinda) har med andra ord 67% chans att gissa rätt och ta en ulv; 33% risk att göra fel val då det är tre deltagare med "dolda" roller. För Mirinda är det 50-50; två av de hon inte känner till rollerna på är ulvar, två stycken är hennes goda grannar. Ivrigs, MelvinMimmuLufsen och texel - i vilka kroppar döljer sig ondskan…? Jag tänker avvakta ett tag med att lägga min röst, vill gärna höra från er andra. Jag tror dock att jag kommer att gå magkänslan denna gång och lägga min röst på en person som jag tycker har varit lite "hård" (eller hur jag ska uttrycka det) och faktiskt visade sig ha fel.
**SMF 237 Sweet Dream's
Har nu suttit och funderat en stund nu i vintermörkret, och kommit fram till en jag misstänker. Denna personen har vart med och röstat vid lynchningen (stavas? är en kratta på att stava) kanske 1-2 gånger, vilket gör mig väldigt misstänksam. Jag vet hur dom där ulvarna tänker, vilket gör mitt val ännu lättare.
Och eftersom det bara är en halvtimma kvar, så får jag bli den första som röstar och jag lägger min röst på Ivrigs
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Efter kommentaren i 187 började jag känna mig misstänksam mot texel eftersom hon skriver "Föresten, om du hade varit god så hade du låtit detta vara eftersom att man behöver alla man man kan få.." till Mirinda dån hon påpekat att texel borde tas bort från leken för att hon varit inaktiv. Det är smart av ulvarna att låta en hålla ordentligt låg profil. Jag tycker dessutom att det verkar som att texel vill måla ut Mirinda som ond - vilket vi alla nu med säkerhet vet att inte stämmer. Jag har inte fått något ordentligt grepp om ivrigs, som MelvinMimmiLufsen röstar på och därför vill jag inte lägga min röst på henne. Det är den här lynchningen mycket hänger på. Jag lägger därför min röst på ***texel*** idag.
**SMF 237 Sweet Dream's
Dilemma….. Vem ska jag tro på?
Ivrigs kommentar ocm att jag håller Sandra om ryggen gjorde mig fundersam. Du är inte här ivrigs. Texel är misstänkt av Sandra. Jag väljer mellan två.

texel
Sandra
Kom igen Texel, RÖSTA!

Oj oj! Det blev lite panikröstat av mig eftersom jag höll på att missa deadlinen.
Panik var bara förnamnet. Såg de två rösterna på Texel. Vågade inte rösta på ivrigs. Saknade Texel i tråden.
Sandra, du undrar väl om jag fått en skruv lös? Att rösta på dig var enda sättet att inte riskera att rösta på någon som skulle ge ulvarna segern. Hoppas att du inte tar det illa, för det fanns ingen risk att du skulle bli lynchad. Ville inte fega mig ur situationen och avstå från att rösta.
För övrigt, Sandra; tolkade jag Texels kommentar som du citerar mer bokstavligt. Visst övervägde jag dubbelspel, men sen fick jag bestämma mig för vad jag trodde - att hon är god.
Efter en skön, stillsam natt fortsatte en dag i samma anda. Byborna vaknade upp till en strålande vit vintermorgon och allt kändes bara så… lugnt. Kanske lite för lugnt, som lugnet före stormen.
På kvällen samlades byborna åter igen på torget. Det fanns fortfarande två förrädare i byn som utgjorde ett så stort hot att den enda möjliga utvägen var att försöka förinta dem. Alla byborna närvarade utom en och det skulle visa sig vara ett mycket ödesdigert beslut för stackars texel att hålla sig hemma…
Det räckte med två personers misstänksamhet för att hela mobben skulle bege sig mot texels hus. Ack, ack, ack, om hon bara hade varit där och försvarat sig. Texel överrumplades av bybornas plötsliga ankomst och hon hade inte mycket att sätta till mot dem eftersom hon var liten och ensam. Byborna lät sig inte lyssna på texels böner när hon desperat kämpade för sitt liv medan de släpade ut henne mot hennes avrättningsplats. Snaran lades kring hennes hals och strax hängde hon fritt i luften. När kroppen blivit stilla lystes plötsligt hela himlen upp och ängeln texel lämnade sin kropp…
Utan någon ängel var byborna chanslösa mot varulven och den mäktiga varulvsdemonen. De log mot varandra där de stod vid texels hängade kropp. Det fanns inte längre någon anledning att försöka smussla med vem de var…
Grattis till varulvarna för ännu en vinst!
Neej :(
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
**Vem var vem…?
**
- Juliino - Varulv
- Texel - Ängel
- Ivrigs - Varulv
- MelvinMimmiLufsen - Bybo
- Toffsen - Siare
- Chocopos - Bybo
- Mirinda - Bybo, spion
- BeaIL - Paranoid siare
- Gronstedt - Bybo
- Saphirasmarsvin Bybo
- Sandra-B - Varulvsdemon
- Abico - Bybo

Mohahaha - ytterligare en vinst för ondskan!! ;-D
**SMF 237 Sweet Dream's
oj, hade aldrig misstänkt dig Sandra!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

#214 Jag funderade snarare på när du genomskådade mig :-p
**SMF 237 Sweet Dream's

Var hela byn skyddad under föregående natt, eller hade ängeln valt att skydda Mirinda?
**SMF 237 Sweet Dream's

#219 Det tar jag som en komplimang :-)
**SMF 237 Sweet Dream's
Ville bara vara snäll, för jag var inte hundra. Dig vet man aldrig riktigt var man har.
Men jag var så säker på att ivrigs var demonen, så henne ville jag då inte rösta på. Och jag var definitivt säker på att Texel var ängel. Eftersom jag var spion kunde jag veta vem som var skyddad när och vilken natt ängeln inte skyddade någon. Och det fanns bara en som inte kunde kommunicera med MiF då. Tack Texel - du gjorde vad du kunde!
Nu vet jag inte helt exakt, men eftersom texel var bortrest under några dagar i början av spelet gissar jag att Binajis lottade ängelns röst då. Så fick även jag göra igår och den gången slutade det ju bra ;) Ängelns beskydd var alltså bara över Mirinda.
Jag tycker man kan konstatera (igen) att de med nyckelroller i spelet är väldigt betydelsefulla för hur spelet utvecklas. Jag gillade diskussionerna som vi stundtals fick fram i den här tråden och hoppas att nästa omgång blir lika aktiv 
Mirinda skrattade gott när du skrev att dom du trodde var goda bybor var mig Ivrings och Sandra. Heheh
Tror det var i #115 du skrev det. Vet dock inte ju om det var någon taktik?
Kära bybor!
Eftersom jag inte kom hem förrän sent på kvällen, så kunde jag inte förekomma Sandra och skriva i tråden innan det blev för sent. Attans!
Jag hade ju kunnat kliva fram och säga att jag visste vem ängeln var. Men nu lyckades skickliga ordvrängar-ulv-demoniska Sandra än en gång finta mig.
Känner mig så besviken på mig själv.
Jag som spionerat så gott jag kunnat hann inte hem från leksaksvaruhuset i tid. Men sonen blir säkert glad på julafton.
Om vi lynchat ivrigs - hatten av för dig MelvinMimmiLufsen som röstade på rätt ulv - så hade vi vunnit. Nesligt att vara så nära. Kan inte fru Fortuna se till att Sandra hamnar på de godas sida någon gång?

#224 Okej! :-) Vi vågade inte ge oss på texel eller MelvinMimmiLufsen av rädsla att de antingen var skyddade eller att hela byn hade skydd då det ju hade avslöjats att även den vi valt var god (siaren hade ju redan pekat ut Miranda som god och om vi gjorde att ytterligare en skulle bekräftas som god så hade det inte varit alltför svårt att lista ut vilka som var ulvar). Därav kände vi oss tvingade att försöka komma åt att äta Mirinda. Men trots att det inte lyckades, så räckte det att jag och min varulvskompis ivrigs la våra röster på samma person så vann vi. Hade ni bybor varit lite mer aktiva och kunnat prata ihop er så att säga och gått samman i röstningen hade det kunnat sluta annorlunda. Det var en väldigt rolig omgång så tillvida att det hände lite, alla röstade inte lika av rädsla för att sticka ur, det kom igång en del intressanta diskussioner etc. Tyvärr kom det av sig i och med avbrottet och kom inte igång ordentligt igen. Jag hoppas att nästa omgång blir lika intressant! För den som vill vara med och leka under julen (kommer att anpassa deadline så att det finns gott om tid mellan julfirande etc) behövs anmälan senast på fredag klockan 16:00! Det behövs fler anmälningar om leken ska kunna bli av. Första deadline räknar jag med att infaller på söndag kväll/natt, lite beroende på, och därefter nästa på annandagen (dvs på tisdagen). Funderar därefter på om det ska hållas dagtid under två dygn så att alla verkligen hinner med att delta i diskussionerna samt för att det ska dra ut lite så att det varar ett tag. Natten räcker nog med ett dygn även i fortsättningen *hmm*…
**SMF 237 Sweet Dream's

Rolig omgång!

#226 Det är inte säkert att ni hade vunnit även om ivrigs lynchats. Ulvarna vinner när de kommer i överläge eftersom byborna då inte har någon chans att klara sig längre, byborna vinner dock inte förrän alla ulvarna är döda eftersom ulvarna fortfarande har chansen att manipulera och smälta in. Ni hade dock haft chansen att klara det om ni hade lyssnat på MML ;-p
**SMF 237 Sweet Dream's
#224 Ingen var skyddad den natten. Håller med om att vi fick igång en bra diskussion, när jag väl fått Gronstedt "ur håret"; det var kul men något energikrävande. 
#225 Om det var taktik, så inte skulle jag tala om det för er.
Vi lär ju spela igen….
hehe känner mig ganska klyftig ändå 
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#230; Men vänta lite nu… :P Måste inte ängeln skydda någon varje natt? Jag var helt säker på att jag skulle lotta ängelns röst om den inte inkom av sig själv 

#232 Det är helt rätt - det ska du. Om ängeln inte kommer in med namnet på vem som ska skyddad innan deadline så lottar lekledaren (mellan alla deltagare, även ulvarna), likaså om ulvarna inte kommer med ett namn på ett offer (då enbart mellan de på "den goda sidan"). Om siaren däremot inte skickar in namn på någon får den skylla sug själv om man säger så och får helt enkelt inte veta någons identitet. Skulle det vid en lynchning inte vara lagt några röster får lekledaren återigen lotta bland alla deltagare och skulle det vara lika bland de som fått flest röster gäller lottning de emellan.
**SMF 237 Sweet Dream's
Jo, så ser reglerna kanske ut. (?) Men jag fick bara veta att ängeln lös med sin frånvaro den där natten. En annan sak jag undrar är; om spionen ska få veta vem den paranoida siaren siat?
Binajis hade det inte lätt som spelledare. Det var hennes första försök och de extra rollerna var nya för henne (och mig). Är det någon som hört av henne? Jag vet inte om något hänt. Bara hon inte sitter och känner sig obehaglig till mods för att det blev en rösträkningsmiss. Det kunde ha hänt vem som helst som var trött och lite pressad. Den där första rösten fanns ju en bit bakåt i tråden.
Jag vill gärna prova på att vara spelledare. Men inte över julhelgen. Och vem som än ska vara spelledare, utom ni som redan kan det sedan gammalt, så behöver vi nog få spelreglerna med alla detaljer i fråge- och anmälningstråden.
#234 skrev jag innan Sandras svar kommit.
Sandra! Skulle spionen få veta båda siarnas val?
Och så undrar jag om jag kan få gå på kurs hos dig i spelledning, men framför allt i hur man sätter myror i huvudet på hederliga spioner
?
Hahaha,
Jag misstänkte ivrigs redan från början och siade henne, men eftersom jag fick en ulv redan på första försöket misstänkte jag att jag var den paranoida siaren :P Om jag bara inte hade varit så rädd för att lyncha någon oskyldig kanske vi hade fått en ulv redan från start, fasen!
Ska erkänna att det är lite jobbigt att vara ulv. Efter två spelomgångar som ulv hoppas jag att jag i nästa blir något roligt och lugnare..kanske spion? Skulle vara kul.
Men det är jätte roligt att det kommit nya roller! Nu vill jag bara pröva att vara någon av dom ju! haha
#237 Tänk om du blir spion och ulv i samma omgång då? Det vore en kul roll, tycker jag. Helst vill jag prova att vara siare eller varulvsdemon. Måste erkänna att det är roligast att vara en hårig best. Varulvslyan är ett sååå mysigt ställe. Bybolivet är tungt, ensamt (fast inte i denna omgång) och mycket svårare.
När man börjar komma på hur leken funkar och lärt sig lite om hur de som man spelat flera omgångar med brukar bete sig, blir det roligare och mer spännade. Måtte Gronstedt vara med igen och sätta fart på diskussionerna! Lite mer bla bla bla i tråden underlättar både siarens och spionens möjlighet att skicka hemliga budskap.
#238: Ja, visst var det tur att du fick mig ur håret med mitt bla bla bla, så jag slutade misstänkliggöra Sandra-B! För att inte tala om ivrigs! Du klarade dig ju perfekt efter det, inte sant? Tack ni andra för en givande omgång! Jag hoppas vi ses igen i varulvsbyn :-).
#239 Tro inte allt jag skriver när leken är igång! Jag tror att jag är babbelmästare i alla fall. Den svåra konsten är att läsa mellan raderna och veta vilken gång man ska tro på Sandra och vilken gång man inte ska lita på henne. Du hade ju rätt om vissa du misstänkte. Bra där! Men du hoppade på fel varulvsbekämpare och då blir det tyvärr många skratt i varulvslyan på vår bekostnad. Men sånt är livet i varulvsleken. Det gäller att öva upp förmågan men helst dölja den väl.
Tack Gronstedt, för lite uppfriskande käftslängning! Jag såg din bybo-godhet, men du ville visst ha bevis för min? Kom ihåg att det bara är en lek. Det viktigaste för mig är att ha kul - inte att vinna. Lycka till i nästa spelomgång!
Varulvarna fick en rättvis seger, eftersom Juliino blev felaktigt lynchad. Men det finns fler byar att leta varulvar i. Så vi ses säkert igen. 
Förlåt guys!
ska inte vara med i fler omgångar av detta då jag inte har möjlighet alltid.
#241 Inte behöver du be om förlåtelse, Texel. Vi är alla olika och du spelar på ditt sätt. Jag tycker att det var bra att du fick visa att ditt sätt funkar. Du blev ju långlivad den här gången.
Jag hade så svårt att klura ut vem som var ängel först, för jag tänkte på mitt sätt. Toffsen har också ett eget sätt att tänka och spela som funkar jättebra, just för att de flesta av oss utgår från vår egen metod (eller vad man nu ska kalla det).
Vi är så olika allihop. Det är ju det som gör leken så spännande och barnsligt kul.
Hoppas vi ses i trådarna nån gång framöver.
Jag har varit borta så jäkla mycket att det blivit taskit! :(