Konstig "extraklo"
Marsvin ska ju bara ha fyra fingrar med klor på på framtassarna men nu när vi klippte klorna på ett av mina marsvin så hade han något konstigt som stack ut. Jag skickar med två bilder. På ena tassen sitter den liksom löst och på Den andra tassen är det en sån där hård grej också men den sitter inte löst. Det är hårt men ändå inte hårt som en klo och ingen pulpa i den. Så kan det bara vara död hud som kommer lossna så småningom? Det var inte rött eller något och han verkar inte lida av det alls och reagerade inte negativt när man nuddade det. Underlaget i deras bur är spån, halm och sen förstås Hö. Vad kan det här vara och vad ska man göra åt det?
Det är en förhårdnad. Klipp loss, fila ev med nagelfil och smörj med någon fet salva.
Hoppas jag inte förklarat för tokigt. Ni får fråga om jag ska förklara något bättre.
#3 Tack för snabbt svar! Fungerar vit vaselin?
Förhårdnader.
Du kan klippa bort dom med tex. en nagelklippare, och sen fila ner det sista med en nagelfil. + smörja lite efteråt med tassalva tex.
Tillägg: såg att idipidi hann före :)
Det går bra. Om man smörjer ofta så brukar de inte få sådär stora förhårdnader. Bra exempelbilder på förhårdnader för övrigt. :)
#6 Tack så jättemycket för svar i alla fall! :-) Jag är glad att det inte var något farligare!
#7 Bra, då bör jag alltså smörja båda mina marsvins tassar någon gång i veckan med vaselin fram över så att det här inte ska hända igen? :-) Ja den övre bilden blev väldigt tydlig, vill någon använda bilden till något är det fritt fram! :-)
#5 Jag hade undvikit att smörja med mineralolja.
#9 jag får köpa någon annan salva sen som är anpassad för djur men för den här gången får det duga, det gick att klippa bort förhårdnaden på båda sidorna och vi filade så mycket det gick sen hade vi på salva! Med "vi" så menar jag jag och min kille, haha låter kanske lite psyko annars. Men det gick bra i alla fall! :-)