Sjuka marsvin?
Hej! Jag har två marsvinshanar som är 2 år gamla. Nu när vintern är här så verkar mina småttisar ha blivit sjuka. Urban som nu ligger i mitt knä verkar hängig och varm + att hans andning är ryckig. Kurt känns också varm och slö.
Jag har aldrig haft någon noga uträknad kost eller dylikt. Jag ver hur viktig denna är, så jag är helt säker på att det är en bidragande faktor till att de inte är helt krya. Alltså är deras kost är något jag skulle vilja ha hjälp med så att den blir så bra som möjligt, vart kan man få hjälp med denna?
Till höger på bilden är Urban och till vänster har vi Kurt. Man kan alltså se att Urban har både längre och tjockare päls än Kurt. Är det en bra idé att klippa honom ordentligt nu?
Att jag inte är säker till 100% på kost och dylikt får mig att må väldigt dåligt, så jag är ytterst tacksam för hjälp med detta!
MVH PuffBuck
Vilka härliga pojkar, riktigt fina!
Marsvin drar lätt på sig förkylningar, speciellt på vintern. Står de på golvet så försök få upp buren lite, på ett bord eller liknande. Då är de inte lika utsatta för drag längs golvet. Förkylningar brukar ge med sig av sig självt om man ser till att hålla det varmt och dragfritt. Men man kan självklart boosta med lite extra c-vitamin om man tror att det kan hjälpa.
Det är inte svårt att utfodra marsvin rätt och man behöver inte räkna på det jättenoga. Vad ger du dom idag? Vad är det du upplever som dåligt i den kosten?
Hanna
Ang. pälsen så tycker jag inte att den ser speciellt lång ut. Det är en smaksak om man vill klippa eller inte, päls som släpar i marken och blir smutsig behöver förstås klippas. Men för Urbans del kvittar det förmodligen vilket, även om jag tycker att det vore synd att förstöra hans charmiga frisyr :P
Hanna
Tack så mycket för svar! Jo, de står numera på ett bord så det är lugnt på den fronten. Men de har röda och svullna tassar samt rodnade och varma öron, behöver jag köpa en termometer och kolla för att vara säker på att de inte är febriga?
Angående fodret får de i nuläget en halv morot till frukost och den andra halvan som kvällsmat, de får inte mer då de gärna sprider ut bitar i hela buren utan att äta upp dem om det blir för många.
När det finns får de en varsin bit paprika till kvällsmaten och de får även smaka på sallad, gurka, tomat eller vad som finns kanske någon gång i veckan. Som kraftfoder får de havre blandat med pellets ifrån djuraffären och jag köpte en mineralsten för kanske 2 veckor sen. Inte alls intressant då det inte smakade trevligt, så jag malde ner en del av det och blandar pulvret (ca 1 tsk) i vattnet till dem i brist på andra lösningar. Marsvin dricker ju inte mycket så hur kan man lösa detta? Jag har hört en del om urinstenar också, vilket oroar mig ytterligare för hur de ska utfodras.
Jag antar att det som fått mig att tveka gällande fodret är att man hör att de ska ha det och det hela tiden. Så det känns som att det blir helt otillräckligt att fodra dem som jag gör.
Angående klippningen så brukar jag klippa Urban när det fastnat mycket och blivit för kletigt för att reda ut eller när det börjar bli varmt ute, medan Kurt inte behöver klippas alls.
Så min fråga blir då hur man kan göra för att se till att de får i sig vad de behöver och vad en lagom mängd kraftfoder är till mina småttisar. Jag vet att en marsvinshane ska väga omkring 1 kg och mina väger ca 1,3 kg så jag funderar på om det är en okej vikt eller om det borde åtgärdas. Nu ser jag till att det alltid finns lite kraftfoder i skålen och en hötuss så att de har att pyssla med.
Hoppas att det inte blir alltför mycket att läsa nu! Tack på förhand! //PuffBuck
Att ta tempen på marsvin är inget som man brukar göra, röda/varma öron och tassar brukar tyda på att de reglerar kroppstemperaturen, eller är varma osv. Jag tror inte det är någon fara, ge extra mycket C-vitaminrika grönsaker under nån vecka och se till att de har varmt där de står ifall det skulle vara en liten förkylning.
Morot, sallad, gurka och tomat är egentligen inte speciellt "bra" marsvinsmat, det innehåller mest av allt vatten. Satsa på att ge t.ex paprika, stjälkselleri, olika kålsorter som vitkål/grönkål/spetskål/savoykål, eller t.ex rotfrukter som palsternacka och kålrot, det är superbra marsvinsmat med myket vitaminer och fibrer som är bra för magen. Det är viktigt att de får i sig C-vitamin genom grönsakerna dagligen, då marsvin inte kan tillverka eget i kroppen. Det behövs dock inga stora mängder, och viktigt när man börjar ge kål är att man vänjer deras magar sakta vid det, då för mycket på en gång kan leda till gaser och diarre.
Pelletsen kan du ta bort, ytterst få pelletssorter är lämpade för marsvin då de är känsliga för överskott av mineraler. Det bidrar bara till en ökad risk för problem med urinvägarna. Så samma sak med mineralstenen, bort med den.
Havre är väldigt energirikt, och eftersom dina hanar är både vuxna och har en ganska hög vikt (säger dock inte att de är tjocka, jag har en hane på 1400g och han är inte tjock, bara kraftig och musklig - man får känna efter hur de känns i hullet och utgå från det, inte bara från vikten) så tycker jag du kan sluta med det eller bara ge nån gång i veckan om du vill. Mina hanar får inget kraftfoder men håller sig stora och fina ändå ;) Sålänge de har fri tillgång till hö varje dag så behöver vuxna marsvin inte nödvändigtvis kraftfoder, även om många väljer att ge. Mina honor tappar lätt hullet utan det, till exempel.
http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716767b9cb46223907898c-handla-ratt-till-marsvinen?articles-2
http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716b08b9cb46222d077bef-alternativt-kraftfoder?articles-2
Två bra Artiklar som du kan lita på att innehållet i stämmer , finns massor av fler om du går in under Artiklar :) Lycka till med dina hanar framöver!
Tack så hemskt mycket! Jag tar till mig dina råd och fixar om lite efter det. Du har varit till en stor hjälp! :)
#5 Bara glad att hjälpa :) Söta pojkar föressten, särskilt Kurt påminner lite om mina egna hanar :P
Tack ^^
Nu har jag plockat tallris och byggt en koja till dem! Jag har även gett dem palsternacka, paprika och grönkål samt havregryn. Oj, så glada de blev! Tack så mycket för din hjälp! :D Nu kommer de må mycket bättre :)