Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1483 ggr
nnicoleee
0

hjälp! :-(

då var det väl min tur då för turen att vända. Har vart så "tacksam" när jag läst alla era otursberättelser för jag har i stort sett aldrig haft problem med mina marsvin. Min hane dog plötsligt för några dar sen, och min hona som fick ungar för ett tag sen har tappat päls och gått ner fruktansvärt mycket i vikt, stort sett bara skinn och ben! hon sitter uppburrad i hörnen och kisar… hon har diarré. Men hon äter och dricker, även om det inte är med lika god aptit som vanligt så äter hon. har gett proviva som hon äter men sen burrar ihop sig i hörnet igen. vill inte ens lägga in en bild på henne då hon ser riktigt vanvårdad ut… vet. vet inte och inte jag heller… det är som om all mat bara rinner igenom henne. nån som har en idé?

Fridaaaa
0

Hon har kanske sellnic? Då tappar de päls och magrar av.
Diarré har dock inte mina haft.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nnicoleee
0

nä, sellnic är det inte :(

Cavia
0

vilken ras är honan? Strävhår tappar lätt pälsen i samband med dräktighet/förlossningar…men att hon inte äter är lite oroväckande. Du måste försöka tvinga i henne det hon tycker om att äta. Troligtvis har hon redan gått in i toxicos, men om du tvingar henne att äta har du iallafall en liten chans att rädda henne…Lycka till!

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

nnicoleee
0

hon är släthårig, tror du det är toxicos? hon fick ungarna för ungefär 3 månader sen. då tappade hon mycket päls, men som sen har börjat växa ut igen och hon har börjat magra av, men det är nu senaste månaden hon har blivit riktig smal och blivit dålig. men jag vet inte mycket om toxicos…

[I love guinea pigs]
0
Creation
0

Jag rekommenderar att ge risavkok mot diarrén! En av mina grisar hade diarré häromdagen och risavkok funkade superbra. Hur länge har hon haft diarré? Det är viktigt att man vänder detta fort.

Det finns många saker som viktnedgång kan bero på. Eftersom det är så långt efter kullen är det inte toxicos, men det finns många andra möjligheter. Vid t.ex. sköldkörtelsjukdom kan marsvin tappa päls och magra av. Det kan "triggas" av dräktighet hos andra arter, så jag antar att samma gäller för marsvin.

Men det kan ju ha varit vanligt pälsavfall i samband med dräktigheten också(alltså ej något relaterat till viktnedgången). Då ska vi bara kolla på möjliga orsaker till viktnedgång rent allmänt. Kollade vet. i hennes hals och på hennes kindtänder? Har det skett något plötsligt foderbyte? Är kisseriet ok? Har du märkt några andra symtom?

Var bor du? Jag kan rekommendera dig att gå till Mälarens Smådjursklinik. Marianne Tornvall som finns där är väldigt kunnig.

Beklagar bortgången av din hane också. :( Styrkekramar!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Arinah
0

Om det var 3 månader sedan ungarna kom kan det knappast vara toxicos. Men som sagts, hon har allvarliga symtom. Uppburrad och diarre är inte bra, och hon förlorar snabbt vätska. Risavkok och Proviva är bra, men nu är det tvångsmatning som gäller. Du får gå upp flera gånger inatt och se till att hon får i sig av det. Försök få tag i Critical Care imorgon, finns hos veterinärer och välsorterade zoobutiker. Gör även hövatten, sök på MiF hur det går till. Det finns även Artiklar om sjuka marsvin att läsa.

Dina marsvin kan ha råkat ut för Giardia eller någon annan bakterie/parasit/virus. Och troligtvis var det orsaken till att din hanne dog så plötsligt. Håravfallet kanske inte har med det andra symtomen att göra.

Håller tummarna. Kämpa på. Sänder så mycket styrka jag kan

[PuffBuck]
0

Usch, vad hemskt! :< Hoppas att det löser sig för dig! Kram! :)

nnicoleee
0

Tack så mycket för era råd, det är bättre med henne nu när jag fick igång henne! Tack!!