Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 908 ggr
moalarsson99
0

lossar hår! :(

Tog upp marsvinen och klappade do imorse, när jag klappat ena lite så såg jag att det va lite hår på handen, inte mycke men inte några hårstrån heller! tittade samma sak med den andra när jag klappat den men där var det bara ett hårstrå, har bara haft dom i 5 dagar.

är detta farligt eller lossar dom bara lite hår som typ en katt? dom äter och är pigga, men som jag skrivit för nån dag sen att dom är lite underviktia, men vägde dom idag och dom har redan gått upp         cirka 20-30g sen jag börjat ge dom havregryn också.

Tex&Tillman
0

Vad bra att dem går upp i vikt =) Kul o höra =D

Det beror ju på vad du menar med mycket päls med. Men vad jag vet, marsvin fäller dem med.

moalarsson99
0

#1 ja det verkar gå uppåt med vikten iallafall :) lånade 2 böcker från bibloteket för att veta lite mer om dom :) det stod att dom lossar vanligtvis hår så jag tror de inte är nån fara för dom lossar inte hår om man inte borstar eller klappar dom :) ska ta reda lite mer om det!

_Charlie
0

Det är absolut vanligt att de fäller, precis som alla andra pälsdjur. Så länge det är enstaka hårstrån som lossnar, och inte hela tussar med hår från samma ställe, så är det helt normalt.

Under vissa perioder kan jag bli precis FULL av hår efter jag suttit och klappat ett marsvin i knät. :)

Linnet
0

Ja visst fäller dom hår nästan alltid, men ibland fäller dom jättemycket så det är inget att oroa sig för.

moalarsson99
0

#3 #4 tack :) då bhöver jag inte oroa mig :D

Fridaaaa
0

#2 Läs på denna sidan eller på humlansmarsvin.se :)
Eller "mitt husdjur marsvin"-boken. Böcker om marsvin är kassa utom just den boken, på svensa alltså, har läst många böcker ,)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

moalarsson99
0

#6 ja när jag läste mina 2 som jag låna sa den mest tvärt om än vad ni sa :( ska försöka få tag i den :) ja där har jag läst mycket :) är en jätte bra sida, ska läsa lite mer idag nu, för har inte läst allt ;)

Virvlan
0

Fäller dom inte extra mycket på våren? sommar/vinter päls? :)

Fridaaaa
0

#8 Tror det beror på marsvinet, mina fäller i perioder men inte vid vissa årstider :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.