De är för intelligenta...
Vi har nyligen köpt en ny bur o den har skjutdörrar. I början fick vi muta med gurka o hålla på en halvtimme innan de vågade hoppa ur! Nu är det det bästa de vet så de har lärt sej öppna själva nu?! De bara biter i gallret o skjuter det åt sidan lite grann, sen sätter de huvudet emmellan o skjuter den sista biten, så de är ofta på rymmen nu i rummet!!! Det tog liksom bara några veckor för dem att gå från fegisar till tuffingar!
Så duktiga o tuffa de är nu då?!!! :)
Fler som har så duktiga marsvin?
Haha, kan värkligen se det framför mig.
*Låt oss ta en sväng över golvet, när matte inte ser
*
Sune kan dock inte hitta på något sånt, har inegn gallerbur.
Du kan ju sätta sånna där "påsklämmor" (på brödpåsarna) runt gallret så det håller sig stängt.
Kram Hanna
Hanna

Vad e det för cool bur du har!!?? Vill så gärna se bilder =D

Jag kan fota den ngn gång men vår kamera måste tömmas på bilder! Det är lixom två skjutdörrar!! Väldigt praktiskt för då är ingen gallerlucka under om de vill gå ut själva!!
Våra marsvin kopplar även ihop ljudet av när vi river morötter med mat (de brukar få småsnuttarna efteråt). När vi öppnar köksskåpen i köket skriker de som tusiken för de tror att varje gång vi öppnar där ska de få pellets. När dotter prasslar med godispåsen skriker de i högan sky o tror de ska få hö osv. De kopplar väldigt ihop ljud med mat, vi vågar knappt öppna skåpen i köket el prassla m ngt för de skriker i högansky!!! Hon kan heller inte äta frukt el. grönsaker i sitt rum för då blir de sugna ;)
Är era likadana? Verkar vara kloka djur, marsvin?!
jo marsvin är väldigt bra på att koppla ihop ljud mina gör precis likadant :) så fort jag öppnar kylskåpsdörren skriker dom och när jag skär nåt mot skärbrädan skriker dom när dom hör potatisskalaren skriker dom:P Det är knappt så man kan göra nåt i köket utan att dom tigger :P men det var väldigt smarta marsvin du har som lyckats komma på hur dom ska öppna buren :P

Mina börjar förstå när det prasslar och låter. Skriker mest på morgonen när det e dax för frukost ^^ hehe

Mina marsvin börjar tjuta då de hör någon öppna dörren till trapphuset för dom vet att dom brukar få sallad när jag kommer hem:P
Jag vill att mina ska skrika när man kommer hem, finns inget mysigare, matvraket Maja (RIP) gjorde det :)
Mina skriker när man öppnar kylskåpet, jg har en dålig vana att öppna det, titta lite och sen stänga det (dvs. om det inte ifnns nåt godis), då blir grisarna som galna, och så får dom en liten bit morot var, för resten äter jag upp^^
Tomat är en storfavorit, samt sån hät kinakål eller vad det heter
Helena

Våra marsvin börjar kvittra glatt om vi säger "vill ni ha mat?" Vi måste inte stå vid kylskåpet när vi säger det, kan lika gärna stå i ytterdörren, sitta i soffan el var som helst, ändå reagerar de lika glatt vid just denna mening. Har provat att säga andra saker med samma tonfall, men utan reaktion. Så nog fattar de mer än vi tror! 
Vi säger "yup, yup, yup" med en glad ton :)
Helena

#3 Haha… så är mina marsvin oxå..precis. De är i köket och så fort jag lagar mat, sköljer nått, prasslar med nått eller öppnar kylen så är det ett sånnt liv på de =) Låter ju på de som de aaaaaldrig får mat…haha

Jag säger "godis"och så gör jag ett läte med munnen…hihi typ puss-ljud =) de gör jag jämt när de ska få mat så nu låter de när jag gör det ljudet =)

mina gör samma sak men jag har skaffat lås nu,typ vindlås
Jag gör pussljud och öppnar kylen. Och så säger jag "tooiit,tooiit,tooiit" som ett litet tåg… Svante-Vante låter så nämligen.
// Shintaida
Haha, shintaida, vad sött:D
Helena
Min systers marsvin är helstolliga i ljud. Prassel = mat :-) Och när dörrklockan plingar så "kurrar" de för fullt.