Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1132 ggr
Ruh
0

Hjälp! :/

Hej, jag fick hem två grabbar till mig i söndags! Jättekul, och än så länge har dem skött sig jätte bra i buren! MEN när dem kommer upp på golv tid så bråkar dem konstant!!! Det har gått så långt att när jag försökt sära på dem så har dem bitit mig! Jag börjar bli orolig för först handlade det bara om tand hackning men nu har dem börjat attackera varandra och bitts! Jag vet att jag inte haft dem så länge men ändå, snälla någon hjälp mig!

Ruh
0

Ingen som kan hjälpa mig? :(

Ruh
0

Ingen som kan hjälpa mig? :(

Fridaaaa
0

Man puttar itne upp samma dag som man skrivit tråden :)

Det låter konstigt att de bara bråkar på det viset i hagen tycker jag.
Blev dem som små bollar och flög mot varandra i hagen?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[YukiOni]
0

Har två honor som har bott tillsammans sen dom va små, bråkar konstant (speciellt vid maten eller när de är ute) Nu e dom över 2 år gammla och dom bråkar som småungar fortarande.
(E du säker på att dem inte bara tjattrat om rang? Brukar vara så…)

Sen, e dina hanar bröder?
Man ska inte ha två hanar tillsammans då det e risk för slagsmål…(?)

Fridaaaa
0

#4 Det stämmer inte. Jag har 3 hanarpar, absolut inga problem.

Hanar kan man ha 2 st. däremot är det sällan det går att para ihop 2 vuxna hanar, men 2 ungar eller 1 vuxen+ 1 unge är nästan aldrig problem.

Ruh
0

Nej jag vet det förlåt men brist på annat att göra :)

Ja typ, dem håller inte på hela tiden men oftast börjas det smått med tandhackande och sen kurar dem i hop sig och lyfter på huvudet och piper och försöker bita varandra!

Fridaaaa
1

#6 Mina hanar har såna perioder ibland när de gnabbar med varandra och tjafsar. Så länge de inte blir bollar och far emot varandra och slåss är det ingen fara :)

Hur gamla är dem? Kan ju vara så att de är i "slyngelåldern"

Tex&Tillman
0

#4 Hanar kan man absolut ha ihop som #5 här ovan skrev. Jag har tre hanar ihop som funkar alldeles utmärkt.

imoon
0

#4 När du påstår att man inte ska ha hanar ihop uppmanar du till lagbrott, dessutom är påståendet fullkomligt falskt och baserat på okunskap. Hanar går i princip alltid precis lika bra att ha i par som honor, i ett fåtal fall fungerar det inte men sådant förekommer även bland honor.

Ruh - vad har du för inredning i buren? Har båda möjlighet att gömma sig, kan de komma undan varandra? Är det en gallerbur? Jag rekommenderar verkligen att inreda i flera plan! Jag har tre hannar ihop, de har två hyllplan, två hus och en tunnel - alltså flera möjligheter att komma undan varandra om de behöver det och de behöver inte alltid se varandra. Jag inreder alla mina burar med hus som står en bit ut från kanten så att de utöver huset även har utrymme bakom huset(/tunneln) att vara på. Som Frida säger är det ingen fara så länge de inte slåss som "bollar".

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Denna kommentar har tagits bort.
godisgrisen
0

Har du andra marsvin som använder samma hage eller bor precis i anslutning till hagen? Då kan det vara att de egentligen känner sig triggade eller stressade av de andra men ger sig på varandra eftersom de är den enda de kommer åt. I så fall kan det hjälpa att rasta dem på en annan plats.

Det kan också vara så att stämningen är spänd i buren men att de inte riktigt vågar eller vill bråka hemma men när de kommer ut och får andra intryck och känslostämningar i sina kroppar bubblar det över och då bråkar de.

Det här är ett väldigt vanligt problem. Jag brukar lösa det med att rasta dem separat en period tills de verkar mer stabila.

godisgrisen
0

Har du andra marsvin som använder samma hage eller bor precis i anslutning till hagen? Då kan det vara att de egentligen känner sig triggade eller stressade av de andra men ger sig på varandra eftersom de är den enda de kommer åt. I så fall kan det hjälpa att rasta dem på en annan plats.

Det kan också vara så att stämningen är spänd i buren men att de inte riktigt vågar eller vill bråka hemma men när de kommer ut och får andra intryck och känslostämningar i sina kroppar bubblar det över och då bråkar de.

Det här är ett väldigt vanligt problem. Jag brukar lösa det med att rasta dem separat en period tills de verkar mer stabila.

Ruh
0

#7 Omplaceringshemmet som jag adopterade dem ifrån var inte riktigt säkra men ungefär 3/3,5 år! Och vad är "slyngelåldern"? :D

#9 Okej, ja jag har två hus och det är en galler bur! Och hur har du inrett det i plan? :D

Fridaaaa
0

#13 Då är det inte det.
Ja hur ska man förklara det. De borjar testa lite gränser osv :) Vissa märks det mer på än andra.

Hur stor är gallerburen?

Ruh
0

#12 Nej jag har inga andra marsvin än dem små, men jag ska testa att rasta dem separat ett tag! :)

Ruh
0

#14 det är en 120 bur! :)

imoon
0

LÄNK

Samma typ av våningsplan som i länken sitter har jag, en per kortsida. Mina hanar har även varsina matskålar utplacerade på olika platser, bl.a. har en av killarna sin skål på ett av våningsplanen.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Ruh
1

#17 Aaa smart ska kika efter sånna! :)

[Jolixx]
1

he en handuk eller en filt på dom när dom bråkar så blir dom förvirrade o slutar bråka

Ruh
0

#19 haha jo, kanske ska testas det med! :)