Elaka honor??
Hej! Eftersom min älskade lilla hona dog för ett ta sedan så överraskade min sambo mig med en ny liten tjej. Jag har en hane på 4 år sedan tidigare och eftersom ungen bara är ca 10 veckor så vågade jag inte släppa ihop dem utan skaffade en till honunge till henne som sällskap, och nu går de bur i bur med min hane i väntan på att han ska bli kastrat.
Men saken är den att den nya honungen är lite större och troligtvis någon vecka äldre och är riktigt stygg med den mindre tjejen. Hon jagar den lilla i buren, jagar henne ur mysbäddarna så hon får inte ligga mjukt utan bara på spånet i något hörn. Jag ser att hon nafsar henne i rumpan och hon har gett henne ett hack i örat:( Jag tycker så synd om min lilla Pinky som ändå var först så nu funderar jag på att sälja den andra och antingen låta Pinky gå ensam tills min grabb blivit kastrerad eller försöka med en ny hona.
Vad tror ni? Har aldrig haft honor i lag förut så jag vet inte vad som är vanligt gnabb. Men lilla Pinky blir mer skygg och får inte ens gå fram till maten för den andra honan. De har gått ihop i ca 3 veckor nu.
Tacksam för svar! Mvh Eveline
tyver är jag ingen expert, men det bästa låter att sälja den nya vildingen. men det är viktigt att inte ha bara ett marsvin, så jag vet inte hur du ska göra.
Biter hon osv?
Mina hanar jagar varandra ibland och tjabbar men går över efter en period.
Hur länge har de gått tillsammans? Man kan få ge det lite tid eller kan det vara så att de inte passar ihop.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Du skriver att dessa två honor går bur i bur med din hane - de står bredvid varandra?
Kanske är så att den lite äldre och "elakare" honan brunstar? En av mina honor är grönjävlig på de andra då och låter de inte vara i fred - kanske hanen i buren bredvid förstärker beteendet på något sätt? (hm, låter egentligen inte logiskt nu när jag tänker efter)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Tack för svaren!
2: De har gått ihop i ca 3 veckors tid och det har varit samma beteende hela tiden, varken mer eller mindre.
3: Ja det har jag inte tänkt på, ser dock inte det där typiska brunstandet när dom burrar upp sig, kurrar och stryker sig mot buren m.m. Är hon tilltäckligt gammal för att hamna i brunst? Och brunstar de verkligen så länge som 3 veckor?
Lillan är fortfarande lika stor medan den andra växer och blir större, försöker att separera dem vid måltiderna och hålla kolla men när det blir mat över så lägger större honan beslag på den. Tycker inte att minstingen dricker så mycket som hon borde heller:(
Ingen aning om hon är tillräckligt gammal men min hona som beter sig sådär i brunst håller mest på sådär i några dagar - högst en vecka har jag noterat och nu på senare tid när jag fått 2 nya marsvin i flockan med lite mellanrum så tycker jag hon betett sig såhär "brunstande" oftare och längre perioder mot nykomlingarna.
De kanske helt enkelt inte går så bra ihop? Du kanske kan testa att introducera dem på nytt för varandra?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
oj! jag uppfatta det hela lite fel! vem är det som är den mest aggresiva?
#6 Aggresiv är ett marsvin som flyger på och biter :) Bråkar de bara är de inte aggresiva :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vi hade två sådanna honor som var riktigt elaka mot Zooie, hon blev biten så svårt så vi fick åka in till veterinären för hon fick så stora och otäcka bitsår. Såhär i efterhand vet jag att Zooie är ranglig och inte ska gå med dominanta honor så vi fick helt enkelt skaffa en hane som vi kastrerade och nu är det Zooie som styr och bestämmer i buren med järnhand. Vi fick omplacera våra honor som bråkade och Peahc, hon avled tyvärr efter en blodblåsa som sprack,men Humba går med en annan hona och det går jättebra, tror att burstorleken kan ha en orsak också då det gick bra för alla honorna att umgås socialt på golvet, det är bara en tanke jag har. Zooie är också riktigt hemsk mot stackars Samson när hon brunstar men han låter henne hålla på. Jag skulle nog verkligen tänka över hur du vill göra med dina två honor men var uppmärksam om hon får sår m.m. Men bara du känner dina djur bäst.

Vi hade två sådanna honor som var riktigt elaka mot Zooie, hon blev biten så svårt så vi fick åka in till veterinären för hon fick så stora och otäcka bitsår. Såhär i efterhand vet jag att Zooie är ranglig och inte ska gå med dominanta honor så vi fick helt enkelt skaffa en hane som vi kastrerade och nu är det Zooie som styr och bestämmer i buren med järnhand. Vi fick omplacera våra honor som bråkade och Peahc, hon avled tyvärr efter en blodblåsa som sprack,men Humba går med en annan hona och det går jättebra, tror att burstorleken kan ha en orsak också då det gick bra för alla honorna att umgås socialt på golvet, det är bara en tanke jag har. Zooie är också riktigt hemsk mot stackars Samson när hon brunstar men han låter henne hålla på. Jag skulle nog verkligen tänka över hur du vill göra med dina två honor men var uppmärksam om hon får sår m.m. Men bara du känner dina djur bäst.

När skall hanen kastreras?
Har honorna tillräckligt burutrymme?
Ett tips är annars att du delar på honorna fram till att den kastrerade hanen kan sättas hos dom, då fixar han eventuella tjafs från honorna och flocken kan bli harmonisk.
Marsvin 4-ever
.