Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 705 ggr
petitchoux
0

Lukt på lättströ?

Hejsan!

Jag har köpt min första bal med Lättströ nu och ska nu testa det tänkte jag. Men det jag reagerade på när jag öppnar balen och har ut det i buren, så tycker jag att det luktar väldigt mycket om det. På förpackningen står det att ströet inte ska ha en egen doft, vilket inte märks direkt :P

Jag tänkte höra med er som använder lättströ, brukar lukten försvinna efter ett tag? Eller hänger den i? Jag tycker det luktar rätt starkt, man kan ju fundera på vad marsvinen tycker om den lukten med tanke på att de har bättre luktsinne än jag och dessutom ska bo i det?

Juliannas marsvin
0

Jag klarar personligen inte av lukten, köpte två säckar men använde bara en, det jag köpte heter Toalätt, vet inte om det är samma…

Lillisen
1

Toalätt är helt annat och luktar.

Jag tycker att lättströets lukt försvinner fort och mina marsvin reagerar ingenting på det.

Brukar försvinna när jag strött ut det och lagt det tillrätta i buren.

Juliannas marsvin
0

Oki, har googlar det nu & ser att det är två helt olika saker :)

petitchoux
0

Okej,tack för svar.

#2 Hur länge räcker en bal för dig? Hur ofta får du städa buren? Vad jag har hört och även läser på på förpackningen så är det så pass bra uppsugningsförmåga att man inte behöver städa lika ofta?! Givetvis måste man ju plocka bort pluttar i såna fall, men jag tänkte på det blöta :)

Lillisen
0

Har en stor bokhyllebur och plockar som du säger pluttar varannan dag och tar det blöta en gång i veckan men det är aldrig riktigt blött då för jag har ett tjockt lager lättsrö.

Hö delen tömmer jag varannan vecka helt och då flyttar jag spånet från den andra delen till hö sidan och fyller på med nytt där jag tog ifrån. En bal räcker ca 3-4 månader.

petitchoux
0

Oj, det låter verkligen kanon :)