Diarré!
Såhär är det. Jag kom idag hem från Stockholm efter att ha varit där i drygt en vecka och lämnade ansvaret till mina 4 marsvin åt mina syskon då dom är jättebra på att ta hand om dom. Min mamma hjälpte också till mesans ja var borta. När ja kom hem så ville jag verkligen ta upp marsvinen. Jag gick in på mitt rum och sa "Hallåååå!" Och två av dom kutade ut och började tjuta då dom tydligen känner igen min röst. En annan som hette Bullen kollade bara ut genom huset och det minsta marsvinet Skruttis kom inte fram men jag tänkte inte så mycket på det. Jag packade upp mina väskor m.m och sen ville jag kolla till dom. Jag tänkte ta upp Skruttis men hittade henne inte så kände runt i husen. I ett av hörnen så låg hon där i en hög med avföring bakom sig död. Jag blev flygförbannad och ropade på mamma och undrade varför hon inte hade märkt det. Skruttis hade tydligen varit ute några timmar innan och ätit så hon måste ha dött nyligen. Jag ringde min lillebror som var hos sin pappa just då och sa att Skruttis hade dött. Han blev ledsen och sa sen "Hon hade diarré tror jag och visste inte vad jag skulle göra. Jag trodde det skulle gå över för hon både åt och drack jättemycket." Sen blev det som inget mer. Jag tänkte att jag borde väga marsvinen och kolla så dom inte va sjuka dom med. Första va Junior. 850g. Hade gått upp 10g bara. Fluff hade 920g. Inget fel med det. Sen tog jag upp Bullen. Hon vägde nästan 1,5kg när vi fick henne och hon gick aldrig ner så hon var väldigt knubbig. 650g. Hon hade gått ner nästan ett kg på EN VECKA! Jag orkade inte med det så jag bad mamma avliva henne. Klaga inte på att vi gjorde det själv för det gick fort. Men till saken. Fluff och Junior är pigga och skuttiga som vanligt. Smittar diarré? Kan det varit något annat som orsakat det? Båda två äter, dricker, är jättepigga och glada. Borde jag vara orolig över att dom kan få det sen? Är ganska paranoid.
Usch vad hemskt! Jag beklagar verkligen! :'( Kramar till dig! <3
Kolla in hos mig och mina djur på www.pomn.weebly.com
Beklagar bortgången av Skruttis och Bullen.
Men, jag måste inflika… det är fysiskt omöjligt för ett marsvin att gå ner nästan ett kilo på bara en veckas tid. Detta måste ha skett under en längre tidsperiod. Du sa att hon vägde 1,5 kg när ni fick henne, men hon kan ju ha vägt betydligt mindre innan du reste bort. Är du säker på att vågen visade rätt också?
"Jag orkade inte med det så jag bad mamma avliva henne" ?!
Förlåt, men nu blir jag upprörd. Så lättvindigt tar man inte beslutet att avliva ett marsvin. Viktnedgång, visst, men hur mådde marsvinet då? Tänk om vågen visade fel? Varför inte rådfråga/gå till veterinär först? Eller kolla symtom och rådfråga här på forumet åtminstone? Man avlivar inte ett marsvin bara sådär för att man "inte orkar". :-(
Om orsaken till diarrén är t.ex. foderrelaterad(för lite hö, för snabbt foderbyte, dåligt foder osv) eller beror på parasiter kan de andra marsvinen också drabbas, ja. Vad får de för kost och vad har de fått för kost den senaste veckan? Håll noga koll på dem.
Rekommenderar artikeln om diarré som finns på forumet:
Diarré och förstoppning
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.