Så var det dags igen:(
För ett par veckor sedan somnade min 2-åriga marsvinstjej in i sin bur efter 2 besök hos vet, 1 munsanering och svår diarre. Nu har min 4-åriga grabb också blivit dålig med exakt samma symptom, dock inte lika allvarligt än.
Märkte på honom att han blev mer och mer stillasittande med följd av att hans tassar svullnade upp. Han åt inte som han brukade och dricker inte heller ur automaten.
Har bytt ut spånet i buren mot fleece, baddar hans tassar med klorhexedin och smörjer med tassalva, satte in stödmatning med Critical Care och c-vitaminvatten…Men nu vet jag inte vad jag ska göra:(
Han äter pyttelite paprika, något hö-strå och någon tugga hårdbröd själv. Har varit svårt att få i honom stödmaten och han ligger mest bara i sin myskorg…
Har fått akut vet-tid tills imorgon bitti men känner mig kluven, han är ju trots allt 4 år och har haft ett bra liv och jag vill inte att han går bort till följd av diarre som mitt förra marsvin…
Hur resonerar ni när era marsvin blir sjuka? Jag har alltid tänkt att jag hellre tar bort mina djur när dom är relativt pigg, än att dom ska behöva lida…Men det är ju så fruktansvärt jobbigt:/
Hoppas allt blir bättre, jag och mina grisar skickar värmande och styrkande kramar till er.
Tack! Det uppskattas av både tvåbenta och fyrbenta här hemma :)
Vad är det för otrevligt de drabbats av? :(
Det där med att ta bort och NÄR man ska göra det, är verkligen något som är svårt att avgöra. Mitt förra marsvin blev sjuk och jag och veterinär försökte verkligen hjälpa henne att bli bättre. Men efter ett tag så hade hon gått ner så pass i vikt och vill inte gärna äta själv och hon tycktes mest ha ont, veterinären ville testa med smärtstillande. Men jag tyckte att vad skulle smärtstillande göra egentligen? Det skulle möjligtvis lindra smärtan men inte sjukdomen, så jag valde då att ta bort henne. Hon skulle inte behöva stå ut mer… Det jag vill säga är att man får inte ge upp i första taget, men man kommer till slut till en punkt där man känner att det inte är någon idé att försöka mer om det inte vill bli bättre. Klart man inte vill att djuren ska behöva lida, men har man tur kan ju det faktiskt bli bättre.
Jag hoppas verkligen att det ordnar sig och att din kille blir bättre :)
Du har troligen redan varit hos veterinären men jag brukar se det som så att jag brukar höra vad veterinären har att säga. Vad för behandlingar det finns, vad dom tror det är och deras erfarenhet av det hela. Sen brukar jag följa magen. Känns det som om marsvinet har livsvilja och oddsen är med oss så skulle jag ge det ett försök. Sen spelar ju åldern in. Hade en skinny som var knappt 1år som avmagra snabbt vi sövde och slipade tänderna han fortsatte rasa i vikt. Så när jag kom till veterinären så hade han gått ner mer än hälften av sin vikt så han var skinn och ben och var helt dimmig i ögonen. Jag hade kämpat med stödmatning. Men trots hand unga ålder valde jag avlivning. Vi tror att han hade problem med njurarna. Då gav jag det en chans så länge jag tyckte han hade livsvilja det var så länge jag tyckte det var humant. Beklagar din älskade hona och jag hoppas du kommer fram till det bästa valet för din pojke.
jag tror fortfarande på förgiftning dom förra gången köp flytand kol på apoteket ge med 1ml spruta, ge diasany emot Darren har du kollat så att höet luktar hö dammar det då byt ut direkt till annat
be veterinären ta avöfringsprov för coccidos!!!
Uppdatering! Har stödmatat med cc med extra c-vitamin i, utöver det har han fri tillgång till hö, lite av sin pellets och lite vitkål som också är kryddat med extra vitamin.
Han piggnade på sig igår och började att äta och dricka själv och idag har han fortsatt med det och blivit riktigt bra i magen. Även svullnaden på tassarna har gått ner.
Efter överenskommelse med vet så bestämde vi oss för att avboka besöket då en 2-timmars bilresa ev. kunde göra mer skada än nytta. Fortsätter att stödmata och avvaktar tills imorgon då vet har jour om han skulle bli sämre…
Jag är försiktigt optimistisk då jag vet att både människor och djur brukar kunna ha ett bra "sista dygn" innan det drastiskt går utför…Men jag hoppas verligen att han fortsätter vara pigg så han får lite längre tid iaf.
Ska oavsett ta honom till vet för koll i veckan och se till så han inte är dåligt vätskad, blir han akut sämre så jag måste ta bort honom så ska han obduceras…
Ska också köpa nytt hö imorgon då höet jag har nu kommer från en bonde och jag inte är helt hundra på hur han förvarar det.
#7 ok, bra att han är piggare, kol som neutraliserar sådant som är giftigt och farligt är ju aldrig skadligt, det är skumt med samma symptom på båda djuren och att det kommit rätt tätt. Tillmatning är ju absolut det viktigaste, då magarna pajar utan mat. Så där har du gjort helt rätt, sluta bara inte. Ge försiktigt även kokta grönsaker som marsvinet normalt har ätit försiktigt. Du kan inte komma på vad du gett ditt marsvin de senaste dagarna? Ger du riktigt hö eller hösilage ?
8: Normalt får han riktigt hö men just nu hösilage. Men ska skaffa vanligt hö igen(dock äter han hösilage nu och funkar bra i magen). Ska kolla om det finns kol på vårt lilla apotek, hoppas på det! Är det helt ofarligt att testa? Är så rädd att han ska bli dålig i magen igen…
Stödmatar fortfarande 2ggr/dag och ger lite extra vätska(han är rätt kraftig min gris och jag vill inte att han blir ännu värre då det frestar på tassarna med).
Han får lite av de grönsaker han är van att äta, med extra c-vitaminpulver utstrött.
Hösilage ska marsvin aboslut inte ha, det kan han bli mycket dålig av, för det är jäst hö kan man säga med bakterier som hästar inte klarar av speciellt bra de måste vaccineras emot boutilism tror jag det heter. Så köp hellre en påse hö på närmaste ica eller coop affär istället för hösilage.
10: Nej ska byta ut det så fort som möjligt, dock är detta ett bra hösilage med extra torr substans och lite mjölksyrajäsning så det är nästan som vanligt hö. Men ska byta iaf för jag vet inte hur balarna har förvarats efter att de sprättats.
Lite nyfiken bara om någon vet just varför det är så dåligt att ge grisarna hösilage istället för hö? Det är ju dammfritt och extra näringsrikt. Skulle vara intressant att veta då jag alltid fodrat hästarna med hösilage :)
Skönt att höra att han blivit lite bättre! Han har inte diarré längre alltså? Om han skulle få det igen rekommenderar jag än en gång risavkok. Det brukar fungera jättebra. Det är jätteviktigt att man får bort diarrén, som du nog vet.
När bytte du till hösilage? Kan det finnas någon koppling mellan detta och dina två marsvins insjuknande?
Om inte, tycker jag man bör undersöka andra möjliga orsaker…
Om diarrén inte håller sig borta tycker jag att ni ska, som #6 sa, ta avföringsprov och undersöka om det skulle kunna vara coccidios.
Som en sista utväg(innan avlivning) borde man nog pröva antibiotika, som jag nämnde sist. Det skulle som sagt kunna vara någon smittsam infektion som går runt i kroppen.
Hoppas dock att det löser sig självt nu med t.ex. byte tillbaka till hö. Håller tummarna för er!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Tack för alla svar! Han har ingen diarre alls just nu och äter med god aptit, dock är han inte lika aktiv på vattenflaskan:( Men han får extra vätska av mig så länge…
Jag kommer inte exakt ihåg när jag bytte till hösilage men tror inte att jag hann ge chanel av det.
12: Vad är coccidos? Kan man läsa om det i någon tråd här?
Jag har också tänkt försöka få antibiotika utskriven om han inte piggnar på sig helt inom en snar framtid. Risavkok ska jag verkligen testa om han blir dålig igen, tack för tipset!
Och tack igen för alla svar, så skönt att få tips och råd på denna sida :)
Jag har hört olika bud gällande hösilage. Vissa säger att det ska gå bra så länge man introducerar det långtsamt, vissa säger att det ska man inte ge. Jag undrar om det är någon som är riktigt säker på vad som gäller egentligen.
Jag kan tipsa om Fibreplex som går att köpa hos veterinären, som ska stabilisera magen när den har kommit i obalans. Det är en pasta som ges i munnen. Alltid bra att ha hemma :)
Hoppas det blir riktigt bra :)kramar