Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1241 ggr
[Kanintokan]
0

Boende i bod

Jag har sökt runt lite på sidan och hittade lite intressant läsning. Men jag hitade inte mitt svar svart på vitt. Så därför tänkte jag nu ställa min fråga i en egen tråd ;)

Jag har på senare tiden blivit fäst i marsvin och skulle så gärna vilja ha egna. Men problemet är att jag kan inte ha dem inomhus. Därför att min familj är allergiska mot hö.
Jag undrar, kan marsvinen bo utomhus i en bod?
Tanken är att jag ska bygga en stor bod på ca 3 x 2,5 meter och den ska vara isolerad. Jag bor i stockholms län.

Skulle det funka? Har du andra idéer är jag öppen för förslag.
Har du dina marsvin i en bod? Visa bilder :D!!! Jag är jätteintresserad.

Fridaaaa
0

Beror på hur kallt det blir i boden, under 10-15 grader hade jag inte haft till marsvin. De får inte vara där det blir under 0 grader, men trivs bäst när det är minst 10 grader :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

liinneakangas
0

Marsvin trivs bäst inne och där folk går omkring oftast. :P

Fridaaaa
0

#2 Är det varmt ute i boden, är det inget fel att ha dem där :) Alla marsvin trivs inte heller med folk omkring sig ofta :)

liinneakangas
0

#3: Dom blir oftast tamast tror jag. :)

Sabettan
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har mina i en stor bod.9x2,5.Det finns 2 element och det brukar vara runt 10-15 grader på vintern.Jag har bara långhår,det funkar jättebra.Har haft det så i ca 12år.

Ena delen.

Sabettan
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Andra delen

Sabettan
0

Om ni undrar över de två saltstenarna på ena bilden så sitter det kaniner där =)

Fridaaaa
0

#7 Kaniner ska inte heller ha saltsten ;)

Sabettan
1

#8 En del tycker så men jag har alltid haft och kommer alltid ha det till kaniner.=)

Fridaaaa
0

#9 De kan få problem precis som marsvinen.

Sabettan
2

#9 Alla har sina åsikter men nu handlade ju tråden om marsvin som bor i bod =)

Fridaaaa
0

#11 Mjo men det är ingen åsikt, det är ren fakta och ville skriva det, eftersom vissa med marsvin även har kaniner, så de inte tror att det är bra för kaniner med saltsten, för det är det inte. Och det handlar inte om åsikter, utan om ren fakta ;)

liinneakangas
0

#12: Jag tror inte att saltsten är bra för något smådjur? ;P

Teddymarsvinet
0

#5 & #6 Jätte fint! Inte dåligt med rosetter du har. ;)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

[Kanintokan]
1

#1 Ajdå. Då behöver det antagligen installeras element om jag bygger ett. För jag tror inte att det håller sig runt 10 till 15 grader om det är -5 till -10 grader ute.
Tack för hjälpen!

#5 Åh vad fint du har till dem! Och stort. Det var något i den stilen jag hade tänkt mig, men elementen kanske är en förstor kostnad för mig… Måste tänka vidare lite. Vet du på ett ungefär vad priset på elen i boden kan kosta varje månad? Rör det sig om några hundralappar eller tusenlappar?

Teddymarsvinet
1

#15 Om du inte vill ha fast element i väggen så kan du dra en förlängnings sladd ifrån huset in till boden och ha element som är flyttbara och som har en kontakt. Om du förstår vad jag menar. ;)

/p>

[Kanintokan]
0

#16 Förstår precis :D Det var ju smart! Men, vad är det för skillnad med fast eller flyttbara? ;P

Teddymarsvinet
0

#17 Vissa fasta måste man ju dra rör osv om dom går på vatten. Vissa flyttbara är på enbart el, det blir varmt snabbare och man kan ju flytta de närmare burarna osv. Dock vet jag inte om det blir dyrare/billigare i längden. :)

/p>

[Kanintokan]
0

#18 okej! Tack så mycket, ska kolla närmare på det om det blir aktuelt med bod :)

Fridaaaa
0

Vi har flyttbara element i vårat hus :) 
Perfekt på sommaren när de inte behövs, då tar vi upp dem på vinden :D

[Kanintokan]
0

#20 Ja de är väldigt smidiga att ta till på vintern ;)

Sabettan
0

#15  Min elkostnad är ca 600:- mån.Då har jag en avfuktare som går dygnet runt också.Med mindre bod så räcker det nog med ett element.Då blir det inte så mycket om du inte behöver ha 18-20 grader.

Som #16 skrev så kanske det inte är så dumt med ett flyttbart element.Blir ju ingen skillnad i elkostnad.

[Kanintokan]
0

#22 Hmm. Det var ganska dyrt. Men som du sa så blir det kanske någon hundring billigare om man bara har ett element. Tack så mycket för hjälpen! Måste nu ta och fundera ordentligt. ;)

Fridaaaa
0

#23 Beror ju på hur mycket det elementet får "jobba". Har du 2 element på halvfart, drar de ungefär lika mycket som 1 element på helfart :)

Sabettan
0

#23 Jag har 4 stora lysrör också som är tända hela dagarna.Lite onödigt kanske men jag vill ha det så ljust.Du kanske kommer ner i ca 200-300:-i elkostnad.

[Kanintokan]
0

#24 Jo precis ;)