Kloklippning - svarta klor
Helluu~ jag har länge tyckt att det är småläskigt att klippa klorna på min gris då han har helt svarta klor, är så rädd att jag ska klippa i pulpan och att det ska göra ont. Finns det någon "tumregel" för hur långt man kan klippa? Har läst att pulpan slutar där pälsen slutar på klon liksom, men vet ej om det stämmer?
När du klipper av en bit, titta hur det ser ut inuti klon. Är det grynigt är det fortfarande en bit kvar till pulpan, börjar det bli mer fast är pulpan nära.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Tack!
Jag föredrar att titta på klon från sidan, där pulpan slutar smalnar klon av. Fast det är nog lite magkänsla också, har klippt rätt många klor vid det här laget.
Jag har klippt pulpan 1 gång på min Lizzie som har svarta klor. :/
Har klippt jag med en gång, det konstiga var att han inte sa något utan satt där snällt, sen märkte jag att det kom lite blod :o
Råkade klippa Lasse i pulpan sist då han har en tass med svarta klor.. Det är lite läskigt.
Lite kapning utav tråden kanske: Men hur gör ni när ni klipper klorna? Vart har ni grisen liksom? :P
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Ja vi har nog 9 grisar med svarta klor o jag tycke också det var läskigt först.men ta någon millimeter i taget tills det börjar bli lite mjukt i klon. erfarenhet hjälper massor men jag kan fortfarande råka klippa i pulpan ibland. Vad som händer då är att pulpan drar sig tillbaka.dessutom är två droppar blod inget farligt,det slutar snabbt.och skulle det inte sluta snabbt så kan man alltid ta på potatismjöl,det ska tydligen hjälpa att koagulera blod. :-)
Om du har svårt att avgöra pga klofärgen kan du klämma med klosaxen mot klon, hajar djuret till så är du nog påväg att klippa i pulpan.
Jag har det faktiskt tvärtom med mina grisar!
Den ena med svarta klor klipper jag med lätthet, hon sitter lugnt och fint medan man klipper och då kan jag med lugn och ro klippa någon mm i taget- medan den andre med bara vita klor rycker och skriker innan man ens börjat klippa utan bara börjar sikta liksom med kloklippen, det är ett riktigt projekt att klippa klorna på henne. Så på den sistnämnda måste jag vara ganska snabb och bestämd och ha stenhård koll så att jag inte lyckas klippa henne i pulpan då hon rycker till sig tassarna.
Men som svar på din fråga: jag har fått lära mig att när klon börjar likna en lakritsstång där man klipper av (som att man drar av en lakritsstång, den färgen) så är man nära.
#9 menar du klon och inte pulpan? annars blir jag lite förvirrad haha! Men det är samma sak här, grisen är jättesnäll och sitter stilla och visst han snackar ju lite men inga problem att klippa, bara att se. Men min förra gris med ljusa klor tyckte inte alls det var lika trevligt, man fick göra det på en minut sen blev han otålig och drog åt sig tassarna ;)
#10. Klon så klart :) hehe, fixade det så att det står rätt nu.
Mina marsvin kan verkligen inte sitta stilla. :/ :)