Hö-tristess
Jag brukar köpa mitt hö på Granngården. Deras senaste leverans är jättetrist, gula tråkiga strån och massa skräp inblandat. Luktar knappt gott. Många marsvin äter mycket hö, så höbalar därifrån har varit ett måste ekonomiskt.
Har nu köpt grönt väldoftande hö från min zoo-affär för att framförallt de dräktiga skall få. Jag tror knappast höet på Granngården blir bättre under våren. Ser fram emot dyrt hö om jag inte löser det på annat sätt. Har letat höbonde utan att hitta någon. Jag kan heller inte köpa större mängder på en gång.
Har någon något bra tips om bra och billigt hö norr om Stockholm skulle jag bli mer än glad.
samma här
jag har också köpt från Granngården (I Kungsgården i Gävleborg)hela tiden men sen förra året då slutade jag med de,jag fick lämna tillbaka 6 balar det luktade unk av de och var brunt det var inte alls nå bra det sa jag också åt dom det är ju en privat perosn som tar dit hö,så nu köper jag jättefint och grön hö av en bonde det så fina olika höstrån och även andra saker som är goda för marsvinen,men förra året ha varit en dålig hö skörd för många de vet jag men hoppas du får tag på bra hö iaf
Djurtema i Vallentuna har ett helt fantastiskt hö för 150kr balen. Grönt, mjukt och luktar som grönt te, ekologiskt. Är också missnöjd med senaste två balarna från granngården, dammigt är det också.
Här du kollat blocket efter en bonde? Har för mig att jag såg nån annons där men det var ett tag sedan…
#2 oj! vi fick två gröna fina balar av en kompis pappa som är bonde, mot marabo chokladkaka
man måste inse när man är bortskämt lyckligt lottad!
har du letat på blocket? jag vet dock inte om bönder förväntar sig att man kommer med en hökärra och köper allt eller minst si o så mycket p. en gång
http://www.blocket.se/uppsala/Skulltorkat_ho_i_smabal_44820088.htm?ca=11&w=2
http://www.hitta.se/visa-pa-karta?var=74594&cg=6123&ca=11&blocketSearch=h%F6
http://www.hitta.se/visa-pa-karta?var=19792&cg=6123&ca=11&blocketSearch=h%F6
#5 sista länken vem går den till ?
Ts vart bor du ? Bromma zoo har ju hö kanske där du köpt nu 99 kr för en stor säck.
#6 Fast en säck är pyttelite om man har många marsvin tyvärr. har man uppfödning och 30 marsvin går det åt nästan en höbal i veckan en säck räcker i tre dagar.
Att köpa så små mängder funkar bara som tillfälliga nödlösningar det blir för dyrt och jobbigt annars.
Vi har en jättedålig hösommar bakom oss så det kommer att bli problem för många i vår. Jag är orolig.
http://www.blocket.se/stockholm/hastar_ridsport?q=h%F6&ca=11&w=2&cg=6120&st=s&is=1&l=0&md=th
här är sökkategorin jag använde, minns inte villka annonser jag länkade :) om man ringer o frågar snällt så tror jag nog bonden låter en köpa någon enstaka bal, det är klart billigast om man har platsen.
Jag har samma problem här nu, höet tog slut hos min bonde! Slut!! Det är ju bara januari och dröjer ju aplänge till nästa skörd! :(
Jag kan dock tipsa er om att köpa Lusern hack från granngården. Det kostar lite drygt 200 kr för en säck på 25 kilo, och innehåller mängder med fibrer. Våra marsvin har ofta detta som enda grovfoderkälla då jag har en höallergiker hemma.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#9 Så det går alltså att ge marsvin Lusern istället för hö..
(om det skulle krisa mao?)
#10 Vi är ganska många som ger Lusern i stället för hö. Mina får dock hö ibland också, men inte varje dag eftersom det blir för jobbigt för barnet.
Lucern är inte att rekommendra bla pga mkt högt kalciuminnehåll. Möjligen under korta perioder eller som tillskott till vardags, men inte alltid istället för hö. Är man rädd för pellets pga risk för urinsten så borde man vara mycket räddare för stora mängder lucern. Det innehåller mycket protein också vilket väl kan vara bra i vissa fall, men i stort sätt är marsvin anpassade för att äta föda med ganska låga näringsvärden, men istället äta stora mängder.
#13 Jag pratade med Lyan om innehållet i Lusern när jag köpte min första säck. Hon sa att kalciumhalten i förhållande till fosforn helt okej, att man måste kolla hela innehållet och inte enbart kalciumet. Jag har även pratat med andra uppfödare som använder lusern ist för hö innan jag själv gick över till det.
Givetvis ska man dock inte kombinera lusern med pellets eller kalciumrika grönsaker.
Vi är ju en del som använder detta, och jag har inte hört att någon av de andra uppfödarna har problem med urinsten. Mina marsvin har inte haft några urinvägsproblem alls.
Sedan ska de absolut inte ha fri tillgång till lusern, det ger mycket feta grisar. ;) De får en näve var då och då under dagen, och utöver det lite halm att sysselsätta tänder och magar med, en skål havreblandning om dagen, lite grönsaker, och så lite hö ibland på det. De är runda och fina, pigga och friska. Det funkar alldeles ypperligt för oss tydligen eftersom vi använt det i ett halvår nu utan problem. :)
Jag respekterar ditt val och det kan säkert funka för vissa, om man tar stor hänsyn till det i övriga utfodringen. Men jag håller fast vid att det inte är något att rekommendera till "vem som helst" på internet. Att ha utfodrat på ett sätt i ett halvår säger i min värld väldigt lite. Det kan bli problem med tänder och mag- tarmsystem, eller urinvägar efter 3-4 år. Alla bra marsvinsveterinärer rekommenderar att man ger stora mängder gräshö eftersom att de sett vad som kan hända med tänder och mag- tarmsystem på sikt, om man inte gör det.
Långt ifrån alla marsvin äter dessutom halm. Mina har väldigt sällan gjort det. De ratar tom grovt hö och de grova bitarna i lucern (ja jag har i en period gett det som tillskott när höet var dåligt och jag hade svårt med hullet på djuren). Och då kan det verkligen bli problem att få i dem de enorma mängder fiber som de är byggda för.
Uppfödare får för övrigt sällan problem med urinvägarna hos marsvinen eftersom att man ofta inte har kvar djuren så länge. Det märks mest hos de uppfödare som har kvar gamlingar.
Då får väl jag ta på mig att redovisa för mina marsvins hälsa om några år. ;-) mitt ändra alternativ är att bli en av de som säljer alla djur pga allergi, och den vill jag inte bli när det finns ändra alternativ. Jag återkommer om några år. ;-)
Den som själv vill söka information kan googla på "alfalfa hay guinea pigs". Det finns massor av information eftersom att lusern (alfalfa) odlas så mycket i USA och därför är vanligt att ge till djur där.
Många pellets har värre halter kalcium i förhållande till fosfor än lusern har. Idipidi får det att låta som att man i princip har ihjäl sina marsvin (alternativt med absolut säkerhet åsamkar som skada) genom att byta ut hö mot lusern.
Om inte du själv använt lusern ist för hö under så många år som du anser att man behöver för att kunna säga hur det påverkar marsvinen, så kan du ju heller inte veta. Eftersom du indirekt sa att mitt halvår är ingenting för att uttala sig om det.
Jag har i alla fall gjort detta i över ett halvår utan några problem. Andra personer har gjort det i flera år. Hur länge har du gjort det?
Jag tycker inte om att känna mig dumförklarad, eller som att jag tar dåliga beslut för mina marsvin. Jag har spenderat otaliga timmar sökandes efter information, räknandes halter, pratandes med andra personer innan jag själv valde att gå över till lusern. Jag skulle inte slänga in något till marsvinen utan att noga överväga för och nackdelarna innan.
Sedan förutsätter jag att varenda människa är så pass normalbehåvade att de själva tar reda på hur lusern isf ska användas i förhållande till övrig föda, alternativt frågar någon som vet, innan de byter ut höet, men det trodde jag var underförstått.
Mina marsvin äter havrehalm. Alla tjugotalet som fått det. Märkligt att de verkar ensamma. ;)
Jag tycker inte att du läser ordentligt vad jag skriver. Jag sa att jag respekterar ditt val och att det säkert kan fungera för en del personer under vissa omständigheter. Det tycker jag inte är att "får det att låta som att man i princip har ihjäl sina marsvin".
Jag tycker däremot inte att det ska rekommenderas öppet på nätet, utan att man samtidigt påpekar att man verkligen måste veta vad man sysslar med. Jättebra att du läser på, men jag har tyvärr inte erfarenheten att folk i allmänhet läser på speciellt noga innan de ger sig i kast med saker.
Blir dessutom lite förbryllad av att du tycker att egen erfarenhet är allt som spelar roll. I så fall skulle de flesta på den här sidan få lägga ner att ge råd i väldigt många ämnen…
Min rekommendation är som sagt att alla som är intresserade av ämnet och funderar på att ge lucern läser om den stora, mångåriga erfarenhet som finns i USA av att utfodra med lucern. Googla "alfalfa hay guinea pigs".
#19 Jag läste ordentligt vad du skrev, och jag tog illa upp. Tar någon illa upp av det jag skriver, oavsett om min mening inte var så, så måste jag ta dess känslor på allvar eftersom det jag skrev uppenbarligen kunde tolkas på ett annat sätt av den som läste det. Det tycker jag är viktigt att tänka på om någon berättar att man känner sig dumförklarad av någons inlägg, även om det inte var menat på det viset.
Enligt din åsikt är lusern i stället för hö helt uteslutet, och det baserar du på vad du har läst och hört, trots att du inte har någon egen erfarenhet av det. Är det inte bra att få höra av någon som faktiskt har personlig erfarenhet av att använda sig av detta alternativet? Även om det så "bara" är ett halvårs erfarenhet? Det är fortfarande erfarenhet, vilket borde säga mycket i stället för "väldigt lite".
Jag har hittat en balans som uppenbarligen funkat riktigt bra för mina marsvin under denna tiden, och jag delar gladeligen med mig av denna till vem som helst som är intresserad av att prova eller bara veta.
Marsvinen har finare kroppar, lättare att hålla sitt hull, blanka fina ögon och mjuk och fin päls. De både ser och känns friskare på lusern, än på hö.
Jag förespråkar inte mitt (vårt, alla vi som använder detta) sätt _framför_ hö, utan erbjuder min erfarenhet av ett annat alternativ när hö inte kan användas, eller inte kan fås tag i.
Är det inte bra att vi delar med oss av erfarenheter? Självklart är inte erfarenheter det _enda_ som spelar roll, men för min del spelar erfarenhet väldigt mycket större roll än vad man hört?
Nej, Alfalfa är inte bra att ge, om man samtidigt proppar i sina marsvin annat kalciumrikt varje dag. Det ger med stor sannolikhet urinvägsbesvär.
PRECIS som alla sorters pellets gör om man inte lär sig vilken balans man ska hålla för att undvika detta.
Jag erbjöd ett alternativ som funkar för många andra, antingen som komplement till, som substitut för under en period, eller på heltid när hö inte kan användas pga allergi.
Feldocering av pellets ger också problem efter lång tid. Feldocering av kalciumrika grönsaker ger också problem. För mycket kligröt ger också problem. Allt handlar ju om balansen, inte huruvida det är kalcium i eller inte.
Jag har mycket svårt att tro att alla som använder lusern säljer sina marsvin snabbt och inte kan följa upp hälsoriskerna. Och är det så det är så kommer jag gärna tillbaka en gång i halvåret och meddelar hur det går för mina marsvin.
Ett halvårs erfarenhet av något som är känt för att vara bra på kort sikt men ofta inte på lång sikt (flera år) spelar i min värld ingen roll, nej.
Nu har jag sagt allt jag har att säga och är övertygad om att andra som läser i tråden läser det jag skriver och förstår vad jag menar. Så det finns liksom ingen mening att säga något mer. Jag är inte ute efter att omvända någon som redan hittat sitt sätt, däremot finns det många andra som läser såna här trådar och som ännu varken har kunskap eller så bestämda åsikter.
Måste bara få säga; som glad amatör på marsvin kan jag lugna er på en punkt. De som går in här för att hitta nybörjarråd om marsvin byter rätt snart tråd. Er diskussion går över deras horisont. De läser nog en av de utmärkta Artiklar som finns eller en tråd som någon annan hugad marsvinsköpare skapat för att få "starttips".
Själv var jag jätteosäker i början och fick rena C-vitaminfixeringen; väga, läsa Humlans marsvins näringstabell, väga igen…. kolla om de ätit. Räkna på vikt och grönsak. Och så den "hemska upptäckten"; persiljan vi gett som muta när de skulle lära sig att vara trygga i famnen kryllade av kalcium. Då skrev jag och frågade vår uppfödare. Så var den saken utredd. Nu har man ju blivit varm i kläderna och vi oroar oss väldigt sällan.
Vår marsvin är kärnfriska, åtminstone inbillar de själva sig det.
De käkar hö, hel havre från kärve och fräsch havrehalm. Äter de något lusern så har det slunkit med av en slump. Eller kanske är det så att det stod lusern i den finstilta innehållsförteckningen på en av komponenterna i vårt egenblandade kraftfoder. (Blandningen är framtagen i samråd med uppfödaren).
Missförstå mig nu inte! Men ärligt talat kan jag inte förstå varför det så ofta ska bli just missförstånd i trådarna. Alla vill väl och ingen vet bäst, utom just marsvinen. Men våra är upptagna med att sova förmiddag just nu. Så de njuter av livet och drömmer om en kruka persilja eller basilika till lördagsgodis.
Ha en skön helg alla snälla och kunniga marsvinsägare!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare