Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1370 ggr
Dolly-Fifi
0

Critical Care

Jag blev rekommenderad Critical Care av djurvårdaren idag. Hon sa att det var bra att ge nu efter narkosen så att Fifi kommer igång med ätandet.

Men…det är ju omöjligt att ge! Det lilla jag lyckas få i henne spottar hon ut. Och jag känner inte att jag vill plåga henne mer nu efter allt hon har varit med om idag.

Hon har ätit i princip hela tiden sen vi kom hem, så det kanske inte är så akut.

Men hur ska jag få det i henne?
Jag tyckte ju det var svårt i början med medicinerna, men det är ju lätt som en plätt i jämförelse. =P

vevve89
0

Äter hon ordentligt/som vanligt behöver man inte mata med Critical Care… De rekommenderar att man ska ha det hemma då djuret kan ha problem att komma igång med maten.

När min kaninhane opererades i oktober köpte vi med Critical Care hem men det behövde inte användas alls då han började äta som vanligt direkt när vi kom hem och då hade de stödmatat 2 ggr på kliniken innan.

Men se till så att hon äter och dricker som vanligt och att hon kissar och bajsar normalt.

Annars om du iaf vill ge CC så är marsvin experter på att spotta. Är inte det lättaste att ge dom måste jag säga :D När jag matat/gett medicin har jag lagt det i kinden på dom eller så att de inte kan använda tungan för att putta ut det igen. Av alla djur jag haft och medicinerat/tvångsmatat har marsvin varit de svåraste…

Svårt att förklara dock hur man gör märker jag…

Dolly-Fifi
0

Okej, men hon verkar äta och dricka som vanligt så jag kanske kan vänta och se. Om hon skulle äta sämre så kan jag ju försöka ge cc igen.
Och jag tror att de hade gett cc hos vetten innan vi hämtade henne.

Ja, hon var väldigt duktig på att spotta ut, hehe.

Men tack för tipsen iaf!

vevve89
0

Ge lite extra gosa saker där det syns om de ätit som morot, gurka, sallad osv.. + att det är mkt vatten i det.

Dolly-Fifi
0

Ja, bra idé!

ewwelajn
0

Hej! Har haft samma bekymmer som dig med cc, så tänkte ge lite tips!

Jag hade svårt att få i det i sprutan, men jag gjorde det lite lösare som konstistens och sedan hade jag i nån smula c-vitamintablablett som tjocknade på sig utan att det blev klumpar(ställer man det i kylen blir det också lite tjockare och lättare att få i munnen). Rör om ordentligt.

Har marsvinet inrullat i en handduk och håller det vänt uppåt mot mig. Matar med sprutan snett in i munnen(ibland får man ta fingrarna och sära på kinderna) och stryker sedan under hakan, på huvudet och på kinderna för att få igång tuggreflexerna.

Svårt att förklara men hoppas det kan vara till någon hjälp iaf :)

Dolly-Fifi
0

Ja jag hade också svårt att få i det i sprutan, men jag tog en spritstyll och en påse och spritsade in cc i sprutan uppifrån liksom =P

Kan man verkligen ha grisen så "uppochner"?
När jag vänder dem  så skruvar de sig tillbaka liksom.

Elsa
0

När jag matade min förra lilla gris med cc så hade jag honom oftast upp och ner. Men jag vände tillbaka på honom när han fått i sig lite så det skulle bli lättare för honom att svälja (inbillade mig det iaf haha)

Han lät mig göra vad jag ville så att ha honom på rygg var inga problem, men med en liten som kanske inte vill blir de nog svårare.

bohan85
0

En del av de jag gett CC till har självmant ätit det. Annars har jag tagit en sptura (1 ml), klippt av yttersta delen (alltså den lilla pipen så att ett större hål bildas) filat till den och sedan matat. Det hr inte varit någraproblem.. kanske khar jag för snälla marsvin. Men om hon äter som hon ska behöver du väl inte tvinga i henne

Dolly-Fifi
0

Nä jag tvingar inte i henne. Jag gav henne två gånger bara, för jag märkte ju att hon åt bra av sig själv.