Långa klor...
Två av mina marsvin har långa klor som inte går att klippa, eftersom pulpan har växt. Det är mina första marsvin så jag var inte så noga med att klippa förr. Vad kan man göra åt det? Känner mig dålig och det är synd om marsvinen har ont när dom springer och går :(…
Oj det låter inte bra men jag tänker inte vara elak eller bli arg på dig för det tjänar ingenting till. Hur långa klor har dina marsvin? Kan du ta några bilder så man får se?
Tänkte också fråga varför du inte varit så noga att klippa klorna på dom förut? Är det för att du kanske tycker det är lite krångligt när marsvinet, låt säga inte sitter tillräckligt stilla eller är du rädd för att kanske klippa i pulpan?
Jag blir lite ledsen när jag läser att dina marsvin har långa klor för kan tänka mig att det är obekvämt att gå på dom klorna då. Men nu är det ju som det är och du får försöka göra det bästa av situationen. Så du vet så kan du även få hjälp med att klippa klorna på marsvinen genom att ta dom till en djurbutik eller kanske be någon marsvinsvan person att klippa klorna åt dig. Är det så att pulpan växt så mycket som du skriver så kommer det börja blöda, ha då blodstoppande medel eller potatismjöl bredvid dig och doppa klon i det så brukar det sluta blöda ganska snabbt. Råkar man klippa i pulpan så drar den tillbaka sig och allt eftersom får man ner längden på klorna, gäller att ha lite tålamod helt enkelt.
Men är du osäker eller rädd så försök ta hjälp av någon som är van
Du ska inte behöva känna dig dålig men försök hitta någon som kan hjälpa dig så kommer det säkert att gå bra.
#1: Det var lite mer än 1 år sen jag köpte marsvinen, då jag bara var 11 år. Alltid när jag försöker klippa klorna på dom så vill dom verkligen inte. De rycker åt sig tassarna hela tiden. Jag har klippt i pulpan en gång och det började blöda ganska mycket. Men jag tog papper och och väntade tills det slutade blöda.
Marsvinen verkar kunna springa hur mycket som helst ändå, fast klorna är långa. Men vad kan man göra för att få klorna kortare? Känns taskigt att klippa i pulpan så det gör ont på dom.
Tack för ditt svar! :) (Ska fixa en bild sen)
#2 Klipp så nära pulpan som möjligt. Och be någon om hjälp att klippa om de inte vill sitta still :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
det gör nog ondare för dem att ha långa klor än att du klipper dem i pulpan. jag har inget vetenskapligt bevis bakom mig men jag bara tänker vad jag skulle föredra ifall jag var marsvin. det finns lite knep som man kan ta till ifall grisen inte vill sitta still. har den ljusa klor kan du sätta en lampa utan skärm brevid dig, då kommer pulpan att lysa igenom. har den däremot svarta klor är det lite knepigare att se vart pulpan är. klipp lite i taget och kanske en klo i taget. linda in marsvinet i en handduk så kan den inte sprätta iväg. jag håller marsvinet på ett speciellt sätt som kom automatiskt för mig ju mer jag klippte. men jag vet inte hur jag ska förklara det så att man förstår
Jag har en liten ramp i mina grisars bur på vilken jag satt grovt sandpapper. När de springer på rampen så filas klorna så man inte måste hålla efter dem lika ofta.
Självklart måste man ändå klippa klorna regelbundet, men det är ändå bra med lite naturlig nötning tänker jag. :)
#3: Okej! :)
#4: Båda marsvinen har mörka klor, men man kan se pulpan lite grann. Jag ska prova att linda runt marsvinen i handdukar. :)
#5: Då borde det gå att fila ner klorna på dom? :)
Tycker du har fått riktigt bra tips här ovan 
Vill även påpeka att det helt och hållet inte är ditt fel att klorna är långa och att dom inte blivit klippt ofta. Du fick dom när du var 11 år, och det är till största delen dina föräldrars ansvar att marsvinen mår bra och sköts som dom ska.
#7: Mina föräldrar vet inte så mycket om marsvin. Men jag ska försöka klippa lite oftare iallfall. :)
#8 Då skulle dom ha tagit sig en funderare innan dom skaffade marsvin åt dig, då det alltid är föräldrarna som ska ansvara för sitt barns djur.
Be dom läsa på lite! 
#2 Okej, ja men då är det nog inte så lätt när man bara är 11 år. Lite tråkigt att dina föräldrar inte tar huvudansvaret för marsvinen. Tycker åtminstånde att dom kunde lära sig lite mer om marsvinen, med t ex kloklippning så dom kan hjälpa dig när det känns lite jobbigt och svårt. Våga be om hjälp, oftast finns det någon som kan hjälpa dig 
Marsvin brukar sprattla och rycka till sig tassen när man försöker klippa, men det gäller att vara lugn och ha väldigt mycket tålamod. Det var någon som skrev att du kan testa att linda in marsvinet i en handduk, på det sättet sprattlar ju inte marsvinet så mycket, kanske blir enklare för dig att klippa klorna då.
Jag har tyvärr inget jättebra tips på hur och hur mycket du ska klippa för jag går alltid på magkänslan.. men lite i taget är alltid bra och ofta. Tror _Charlie hade skrivit en jättebra och informativ text angående kloklippning men hittade den inte just nu. Ska kolla vidare tänkte jag. Råkar man klippa i pulpan så är det ingen fara, det blöder endel men det brukar sluta efter några minuter. Som jag skrev tidigare så kan det vara "bra" att klippa i pulpan ibland för då drar den sig tillbaka och man kan få ner längden på klon snabbare. Men självklart ska man vara försiktig, men jätteont gör det nog inte. Jag tror marsvinen hellre tar nån sekund dunkade i klon istället för att slippa gå runt på långa klor. Men ta det i din takt, var lugn och ha tålamod så kommer det att gå bra!
http://marsvin.ifokus.se/discussions/4d71412db9cb462239057908-bilder-klippa-klor Här är en bra länk om hur man kan hålla marsvinet på bästa sätt, kanske hjälper dig lite iaf! 
#8: Jag tycker inte att mina föräldrar ska behöva hjälpa mig när jag kan själv. Det är bara klorna de behöver hjälpa mig med. :)
#9: Som jag skrev innan så tycker jag inte att mina föräldrar ska behöva hjälpa mig när jag kan själv. Jag tycker iallfall det går jätte bra förutom klippningen. Men jag kan ju fråga dom lite oftare som jag inte gör :P…
Jag provade att linda in ett marsvin i en handduk, men det gick inte så bra. Hon tog sig ut och försökte klättra upp på mig :D…
Om jag råkar trycka till klosaxen på pulpan så piper de till, och det känns som att marsvinen tycker det gör väldigt ont. Därför vågar jag inte klippa mer…
Jag tycker att mina föräldrar kan ta ansvaret ändå. Dom hjälper mig om det behövs, men det är ju kloklippningen som vi inte har tålamod till. :) :/
#11 Dock är det så att dina föräldrar har ansvaret att det sköts, vare sig de vill eller inte. Annars skulle de inte skaffat dem åt dig, så enkelt är det :)
Be dina föräldrar eller kompis om hjälp attt hålla, lättast :)
#12: De säger ju till om jag inte tar hand om marsvinen. Det kanske blev lite missförstånd att dom inte tar ansvar, men det är faktist tvärt om. :)
#13 Fast har klorna blivit så pass för långa har de ju inte gjort det, anser jag, för då hade de sett till att de klippts när det behövts :)
Så långa som på bilden är mina marsvins klor. :( Veterinären borde kunna göra något?
(Inte min bild)
#15 Har du tillstånd att använda bilden=
Ja det där är alldeles för långa :/ Det enda man kan göra är att klippa regelbundet och så nära pulpan som möjligt mer kan inte veterinärer heller göra.
#17: Den kom från en marsvinssida. Ska jag ta bort den?
#18 Ja man får inte ta bilder och lägga upp så :) Man måste fråga ägaren till bilden först:)
Länka till bilden bör hon ju kunna göra? 
#20 Ja länka till den sidan bilden är, det kan man göra :)
Kolla om det finns någon zooaffär/djurbutik som du kan prata med o de kan hjälpa dig att visa hur man klipper klorna? Eller allra helst, ring deras eller om du köpt de i djuraffär, leta upp någon uppfödare som kan hjälpa dig. Maila eller ring någon/några från din stad och kolla om du hittar någon som är villig att hjälpa dig :) Det är alltid lättast när man får hjälp av någon som kan de första gångerna. Så gjorde jag! Sedan har jag "blodstopp" hemma som man kan köpa i djuraffärer för ca 100 kr (håller en evighet och inget bäst-före-datum) om man skulle klippa i pulpan. Man tar bara lite sånt pulver på en tops och duttar på klon så torkar det snabbt :)
#22: Där jag köpte mina marsvin kan de nog hjälpa med att klippa. Det kostar mellan 15-30:- Ska kanske åka dit så får man se vad de kan göra. :) Jag borde kanske köpa ''blodstopp'' ifall jag skulle klippa i pulpan nångång…
Om det blöder mycket, kan marsvinen förlora så mycket blod så att de dör?
#23 Absolut inte! Inte av ett litet klipp i pulpan. Om du råkar klippa av ett helt ben kanske. ;) Du ska inte vara rädd för att klippa klorna på grund av pulpan. De allra flesta klipper ibland i pulpan, det är inte farligt. Det svider till och sen är det över fort. Men se om du kan få hjälp av någon om du är osäker, som kan visa dig hur du ska hålla och greppa osv. Ju mer du försöker sen, ju varmare i kläderna kommer du bli. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag är van att klippa klor men det händer ändå att jag klipper i pulpan ibland. Som _Charlie skriver så är det ju något som snabbt går över. Tror det kan se värre ut än det egentligen är.
Att gå runt med för långa klor är ju något som kan göra ont längre medans ett litet klipp i pulpan är en kortvarig liten smärta som försvinner snabbt.
När jag varr yngre fick jag hjälp av min mamma/syster när vi skulle klippa klorna. En höll och den andra satt i ljuset och klippte.
Men jag tycker det låter bra att ta dom till veterinär/djuraffär om du känner dig osäker och låta dom visa dig :)
Tack för era svar! :))
Kan du inte fråga dina föräldrar om hjälp i alla fall? jag har haft marsvin i 4 år nu snart och jag kan/vågar fortfarande inte klippa helt själv, är mycket enklare om någon håller i marsvinet och någon annan klipper klorna :) tycker jag att dom borde kunna hjälpa dig med!
#27: Dom tycker att det också är svårt, men vi ska försöka igen! :)
jag brukar ha en handduk att ha marsvinet i som redan sagts i den här tråden, sedan lägger jag marsvinet inte riktigt på rygg men liksom "sätter honom" upp så man får tag i tassen ordentligt, håller tassen så jag ser bra och inte skuggar honom och sen klipper jag liite i taget :)
nu är han iofs väldigt tam så han sitter så som man satt honom haha… är ju säkert mycket svårare med ett marsvin som inte vill samarbeta ;) men då är det bara att öva!
När jag var liten hade vi marsvin o då klippte alltid pappa, så det skulle bli "rätt" gjort. Inte så lätt när man är ung och osäker. Pappa älskar djur (även om han inte alltid vill erkänna det ;)) och är väldigt stadig på handen.
Men har du kollat upp det med djuraffären? :) Sen kan du ju gå dit de första gångerna och öva hemma på att hålla dem i "rätt" position, även utan att klippa och bara pilla lite på klon/foten så de lär sig :)
Jag har en sprattelfia som kan vara svår att klippa. Eftersom jag ser ganska dåligt så brukar jag bara klippa toppen av klon en gång i veckan. Då hinner inte klorna växa så mkt och du behöver inte vara rädd att klippa i pulpan :) Funkar för mig iaf.
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
Vart bor du trådskaparen? Kan hjälp dig men vi bor säkert inte i samma stad.
#32 uppsala står det på hennes sida :)
#32: Nä, det är lugnt, vi fixar det själva! :)