Knöl som fallit av
Hej!
Nu behöver jag eran hjälp. För några månader sedan föddes en marsvinskull här medan jag var bortrest. Ungarna föddes i ett hört med ett hål i väggen som vi hade täppt igen med en träbit. Men träbiten fallit bort och en av ungarna klättrade in och fastnade med huvudet. Eftersom jag inte var hemma så var det mamma som hittade den lilla och lyckades lirka ut henne. Det var inte lätt och ett tag hade vi noga uppsikt över ungen så hon inte skulle vara skadad.
Den senaste veckan har jag reagerat på att hon har varit tilltuffsad vid ögat, men har tänkt att hon bara legat emot någon av de andra tanterna så jag har inte tänkt närmare på det. Förrän i förrgår när jag inser att hon ju sett ut så, så länge! Fattar inte att jag inte tänkt på det tidigare, tilltuffsad kan de ju vara efter en sovstund men inte likadant flera dagar i rad… när jag undersöker henne närmare har hon en knöl under ögat. Ringde till veterinären igår och beställde tid till imorgon. Då hade knölen blivit lite kal/pälslös. Idag… är knölen borta! Kvar är ett sår naturligtvis, men det ser fint ut och jag tror det kommer läka ihop utan problem.
Men jag har en fundering kring detta. Honan är planerad att använda i avel så småningom och jag vill självklart inte att det här är något ärftligt. Är det någon som varit med om nått liknande?
Jag kopplade ihop det med när hon fastnade som bebis, att käken skulle ha fått sig en törn som visar sig nu, men efter att knölen fallit bort så ser jag ju att den satt utanpå huden. Ekonomin är dålig just nu och jag vill helst slippa fara till veterinären om jag kan. Pengarna finns såklart om jag måste men jag vet inte vad de kan göra. Känns som att allt kommer vara frid och fröjd för att knölen är borta och jag får nån klämmig salva att smörja in henne med och så är jag 500:- fattigare… men inte ett dugg klokare. Så hjälp mig, vet någon vad det kan vara?
Har tyvärr ingen kamera att ta bild med :/
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Marsvin brukar ju kunna få bölder utan att det är nån större fara. Att du sen ser att den är borta får mig att figurera att det har blivit ett sticksår och nånting "grott" för att sen spricka upp av sig själv. Precis som en vanlig infektion/finne för oss människor.
Jag tycker inte att du ska oroa dig nämnvärt nu när den är borta, snarare hålla koll på att den inte kommer tillbaka. Tvätta rent såret och håll huden mjuk.
Ett tips iaf. Berguven i Bergsåker tar bara 250kr i startavgift för marsvin.