Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1176 ggr
Birkis
0

Bur funderigar...

Jag ska bygga en vånigs bur men vill ha lite hjälp med måtten.

Min tanke är att båtten vånigen blir 35(höjd)x50(bred)x70-100(längd)cm,den övre vånig får samma längd och bred men det blir något högre ca 40cm.Vad tycker ni om det?Det blir inbyggda hus med fönster så de kan ha koll på det som händer runt omkring.Det kommer att vara kyckling nät vid främre väggen och fönster på kortsiderna som är täckta med nät.Någon som har tips eller kommentarer om min ideé så blir jag glad för all info jag kan få för att göra detta att bli en bra bur!Skrattande

// Birkis

bohan85
0

Det tipset jag vill ge är att bygga så stort du kan, man vill alltid ha större… :)

PiggieVille
0

Personligen så tycker jag så här:

Burkantshöjden=bra

Kortsida=ok

Långsida=för kort.

Det låter stort, men när inredning och marsvinen kommer i så blir det för litet-enligt mig.

Hur många marsvin gäller det?

För två skulle jag inte ha mindre än 120.

En ok bur för två tycker jag är 80x130.

Då har de plats med höhörna, ett eget hus och plats att röra sig på.

Mindre än så blir trångt.

När det gäller att bygga på höjden, så är min erfarenhet att marsvinen uppskattar en lång bur mer än en hög bur.

Jag har hönsnät framtill. Har spikat fast en bräda längst ner, så det inte kan fastna med tassarna när det springer och förhindra att allt för mycket spån åker ut.

linneakaangas
1

Är en 160x80 bur okej för 3 marsvin? Förlåt om jag förstör tråden med min fråga :)…

Birkis
0

#2 Jag har inte ett så stort rum så jag får bättre plats och en störe bur om jag gör den som en vånigsbur.

#3http://web.comhem.se/idefix/burstorlek/      Är en hemsida som du kan gå in på och kolla vad som är tillåtet för antal marsvin så då kan du tänka lite störreGlad

// Birkis

PiggieVille
0

#3- ja det tycker jag absolut! :)

linneakaangas
0

Tack båda! #4: Dock tycker jag att 8 marsvin är för många i en 160x80 bur. :)

Birkis
0

Sorry…menade#1 inte #2Oskyldig

// Birkis

Fridaaaa
0

#3 Ja helt klart :)
Ja det är det jag brukar halvera, så i den buren hade jag haft 3-4 marsvin max :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gick och knäppte en bild på min 100x50. De får inte plats att göra mycket i den buren. Ska du bygga, flytta en möbel så du kan göra större, är mitt tips. ;)

linneakaangas
0

#8 Samma här! :)

ElmerKrudd
0

Jag har ETT marsvin i en ca 50x70 bur just nu för att han ska kastreras och få en tjejkompis då han är för dominant för att vara med andra killar då det blir massa med slagsmål och sår. Jag mår verkligen jättedåligt av att se honom i den där buren :( Dock Räcker den ju såklart för honom, eftersom han ändå inte kan ha en kompis än, men jag skulle aldrig ha två marsvin i den där buren.

Han får såklart komma ut och springa på golvet ofta, annars så skulle det kännts fruktansvärt.

Jag håller på att köpa material just nu för att bygg en bur jag med. Min bur bli 120x100 och då kommer den vara till för två marsvin. Jag skulle säga att du ska satsa på en större bur :)

( Till er andra, jag skulle aldrig ha Lasse ensam om han verkligen inte gick ihop med andra så ni behöver inte oroa er ;P )

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤