Passa Marsvin
Jag ska passa 2 stycken marsvinshannar snart i 10 dagar.
Kan nån ge mig lite tips och information om vad som är viktigt att tänka på osv.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Det är viktigt att dom får C-vitaminer och rent vatten varje dag.
Låt dom springa på golvet varje dag:)
Helena
C-vitamner finns i olika grönsaker tex broccoli, paprika, blomkål,vitkål mm
Det är också viktigt att dom har fri tillgång till hö som är deras viktigaste basföda. Och var försiktig med gräs om dom inte har fått det förut utan ge bara lite i början. Det gäller all mat som dom inte är vana vid.
Oh, just det hö :/ Det glömde jag säga, känns så självklart..^^
Helena
typ som en kanin fas de ska ha lite andra grönsaker. Har hört att gurka är bra. Ska man ge det också? Kan man ha marsvinen ute i en hage med gräs nån timme om dagen? hur ska man försöktigt vänja dem vid gräs och liknande?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Gurka är bra då det innehåller väldigt mycket vatten vilket är bra på sommaren när det är varmt. Men det innehåller inget C-vitamin så du får ge någon annan C-vitamin rik grönsak också. Om dom är vana att äta gräs går det bra att dom är ute i en hage. När du ska vänja dom vid gräs så ska du börja med att lägga in litelite gräs i buren och sen öka mängden lite grann efter ett tag tills dom är vana med gräs:)
Gul paprika, vitkål och broccoli kan du ge varje dag:)
Helena
Okej tack för tipsen :) Ägaren lämnar ju foder och dylikt här innan hon åker. Ska se vad hon säger också :)
Tack för alla svar nu har lite mera koll om vad som är viktigt att ge :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Hur ofta bör marsvin vara ute och springa utanför buren?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Låt dom springa ett par timmar, dom ska ju få chans att röra sig:)
Helena

Minst en timme varje dag har jag mina ute :)
okej, ska höra med ägaren hur länga dom är vana blid. problemet är att min vana är att skämma bort djur :) älskar gnagare :P
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#10 Vad föreställer bilden ? ^^ hehe
De tipsen som är mycket mycket viktiga:
- Fri tillgång till hö (ej i höhäck)
- Grönsaker (broccoli/kål/paprika/persilja m.m) varje dag
- Byt ut vattnet varje dag
- Ta ut de ur buren varje dag, kela med de och låt de springa omkring på golvet som ska vara fritt från andra djur, sladdar osv.
- Håll rent och snyggt i buren
- Ha en lugn, stressfri miljö
Vissa punkter är självklara men nämner de ändå. Fråga om det är något. Lycka till!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#14; Det som en kanin :) Tänker ha dem i mitt rum, det är bara jag som är där inne så :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#15 Nej, det är väl inte alls som men kaniner. De har inte alls samma behov men men… ;) Marsvin behöver mer grönsaker än kaniner. Förresten, låt de inte ha fri tillgång till pellets. Låter bra att du har de i ditt rum, är jobbigt för de att träffa för många nya människor när de inte är i sin vanliga miljö :) Låt nästan bara dig själv handskas med de.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#16 De punkter du räknar upp är precis som för kaniner också som #15 sa :P
- Mvh Emma
Foderråden du fått på sidan är bra, men mitt råd är att prata med ägaren om vad hon/han brukar ge djuren. För drastisk förändring av fodret kan ge diarré. Likaså bör de få vänja sig vid sin nya miljö innan de släpper ut dem. För mycket nytt på en gång är bara stressande.