Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 450 ggr
Zella
0

Marsvinsbebis

Jag har precis skaffat en liten marsvinsbebis. Jag undrar om det är normallt att de rider på varandra. De två jag redan hade har blivit som tokiga och rider på varandra hela tiden. Rufus han som är ledaren är värst. De rider också på den lilla nya. Det har nästan inte ridit på varandra alls förut. Gör de bara upp ragordningen eller har det blivit tokiga. De far runt skriker och rider på varandra om vartannat.

FeliciaS
0

Att de rider på varann är typiskt dominansbeteende som främst hanar ägnar sig åt mest. Har du inte tvättat alla grejer jättenoga (även marsinen) och inte låtit de vänja sig på en plats där ingen av de har varit förut så är det ännu mer att han vill visa dominans att det är hans revir, han bestämmer. Du kan gnida en trasa/mjuk borste mot Rufus och sedan mot den nya så att han luktar som Rufus, då brukar det lugna ner sig.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paronskrutten
0

Mina hanar har aldrig ridit på varandra, honorna gör det mera faktiskt under brunst

Helena

Sandra-B
0

Har den lille nya nyligen gått med hona (mamma, systrar tex) så kanske han fortfarande luktar hona och då är det inte så konstigt.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Zella
0

#3 Den lilla har bott med en massa hanar på en djuraffär. Han är 9 veckor så jag tror det var ett tag sedan han gick med honor.

Det är faktiskt de två "gamla" marsvinen som håller på mest. Nu har Ludde blivit som toklig och låter inte Rufus vara ifred. Det är väl lite knäppt, det är ju Rufus som är ledaren.