Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 716 ggr
gickan87
0

Kastrera hona?

Min Lexi fick i dagarna diagnonsen livmordersinflammation. Hon går just nu under behandling men veterinären gav inga förhoppningar.

Dock har jag inte sett några flytningar de senaste dagarna så jag hoppas att hon är på bättringsvägen.

Tyvärr vet jag också av erfarenhet att livmodersinflammation ofta kommer tillbaka förr eller senare.

Har kontaktat en veterinär 20 mil bort som kastrerar marsvinshonor.

Frågan är om det är värt risken? Hon är trots allt 3 år.

Detta är en hona som jag egentligen inte haft så bra kontakt med. Men nu under tiden jag gett henne medicin så har vi fått en bättre kontakt. Hon har tidigare varit väldigt skygg och människorädd från förra hemmet.

Känns så underbart att hon äntligen börjar våga släppa in mig i sitt liv.

MVH Erika :)

bohan85
0

Jag har kastrerat två av mina honor pga äggstockscystor. Se gärna min blogg. De var 3,5 resp 4 år när det gjordes. Deras historia finns här http://ietthornavvardagsrummet.blogspot.se/p/aggstockscystor-och-operation-av.html

Om det är Marianne Tornvall du tänker på så är det hon som gjorde på mina honor och hon är väl värd de mil du beskriver.

gickan87
0

#1 Tack! Och ja, det är Marianne jag syftar på. Får väl se om min hona överlever de närmaste veckorna först och främst. Måste få upp henne i vikt innan jag vågar utsätta henne för en operation.

Får man fråga vad kastreringen av dina damer kostade?

Ska läsa din blogg :)

MVH Erika :)

bohan85
0

Det gick på försäkringen då det inte var avsett att kastrera i fertilitetssyfte utan pga sjukdom vilket ju din hona också har. Det borde gå på försäkringen (om du har en) även om din hona inte har en pågående inflammation, det vet nog Marianne.

I detta inlägg finns kostnaderna http://ietthornavvardagsrummet.blogspot.se/2012/10/operationsdagen.html

Men det är ca 6500 utan försäkring och ca 1800 med försäkring.

Hör av dig om du behöver veta mer.

bohan85
0

Per marsvin avser kostnaden i mitt inlägg ovan