Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1140 ggr
lisora
1

blir så ledsen :(

i somras var min syster (som bor i huset bredvid, hon är vuxen dvs) vakt åt ett ett år gammalt marsvin. Hans ägare skulle bort och behövde någon som tog hand om honom under 2 veckor. Han kom i en pytteliten bur, måste varit 75x40 alltså :( Så hade han en höboll, ett hus med fönster sen fanns det inte plats för något mer… höet var från en djuraffär och luktade inte alls gott.

Han fick i alla fall bo i vår gamla 100x60 bur så länge, fick vårat hö och jag bytte ut höbollen mot hö på golvet och bytte ut gnagarblandningen mot havre, så tog jag bort saltstenen. Han var så glad och snäll trots allt, och fick vara ute i våran stora utebur med mina andra två marsvin. Jag skickade med ett papper med hur marsvin ska skötas och de hade tydligen sagt att han skulle få en kompis, men fick veta idag att han fortfarande bor ensam, troligen i samma lilla bur.

Blir så arg och ledsen!! Varför skaffar man djur om man ändå inte tänker ta hand om dem på ett optimalt sätt? :( Frågade mamma om vi kunde ta honom men hon vill inte ha fler, annars hade han fått flytta hit… Förstår inte hur man kan tro att ett djur kan bli lyckligt i en liten pyttebur utan kompis :(

Vet inte ens varför jag skriver detta, blir bara så ledsen och frustrerad och måste få ut det någonstans..

Wellcraft
0

Det är hemskt och man blir så förbannad på nötterna som bara skaffar djur och visar noll intresse för deras behov.

Man ska äga djur på djurens villkor, inte sina egna! Djuren har inte valt att leva med oss, tvärt om är det vi som valt och då har vi en skyldighet att låta djuret få ett så bra liv som möjligt.

Har man inget intresse för detta så kan man skaffa ett gosedjur istället.. De behöver varken bur, motion, kärlek eller mat.

Tyvärr förekommer det ju såna dumma djurägare inom alla djurslag, och det är frustrerande för oss djurvänner.

Kan du inte anmäla marsvinets ägare?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Moa-]
0

Är det inte mer skadligt än gynnsamt för ett djur att så snabbt byta kost och miljö för att sedan återgå till sin "normala"? Jag kan inte så mycket om just marsvin, men jag skulle säga att detta är mer skadligt för djuret än vänligt, tyvärr.

lisora
0

# vet ej om jag "vågar", det är min systers kompis liksom… de har frågat flera gånger om om de inte vill ta över marsvinet helt men de är inte så intresserade… tydligen hade de nämnt att "det är lag på att ha två marsvin" men då hade de svarat "nej det är bara en rekommendation". 

#2 jag gjorde det ju för att ägarna, när de kom, skulle se hur det "skulle" vara… jag kunde inte låta marsvinet sitta där i den lilla buren och slicka på saltstenen som senare skulle kunna leda till urinsten, och äta det torra plastiga höet när jag hade fint ängshö i garaget.

_Charlie
9

Att ta bort saltstenen och byta höet omedelbart gjorde ingen skada, däremot kraftfodret kan vara dumt att byta helt tvärt. Det bör introduceras sakta genom att fortsätta servera det kraftfoder marsvinet är vant vid, och tillsätta en liten mängd av det nya som sedan ökas på efter hand samtidigt som det gamla minskas, tills dess att det gamla kan tas bort helt och det nya serveras fullt.

Nu fick nog marsvinet tvärt börja med havregryn och efter 2 veckor tvärt gå tillbaka till gnagarblandning igen, vilket kan ge stora problem med magen. Det måste inte bli en sådan reaktion, men det är bra att tänka på i framtiden.

Annars tycker jag du agerade rätt, och gjorde allt du kunde. Om marsvinet ännu lever ensamt och under helt fel förhållanden, är det mycket tragiskt. Tyvärr är marsvinet inte ensamt om att ha det så. Oftast beror det på okunskap från ägarnas sida.

Det var på detta sättet man faktiskt hade marsvin för 10 år sedan. Då hade man en 70x40 bur, det var helt normalt. Man hade marsvinet ensamt. Det var helt normalt. Man köpte vitakraft marsvinsblandning med extra tillsatt c-vitamin och trodde man köpte lyxmat i stället för torra pellets. Man gav droppar i vattnet och lyxade med sallad och gurka för man älskade sitt marsvin.

Då visste man inte bättre, och än idag sitter detta i. Oftast är man inte aktiv på marsvinsforum, det är mer ovanligt än vanligt bland marsvinsägarna. Och därför får man inte veta något annat än vad man blir lärd i djuraffären.

Nu fick ju dessa ägarna information från dig, och hade kunnat kolla upp den för att upptäcka att den stämde, har de inte gjort det så är det mycket tråkigt.

Men jag vill ha sagt att alla dessa marsvin som sitter ensamma hemma i små burar med gnagarblandningar och mineralstenar, de har inte hemska ägare. De har helt enkelt ägare som tar hand om marsvinet på det sättet man alltid tagit hand om sitt marsvin förut.

Det är inte förrän vi fått reda på hur den optimala skötseln är, som vi förstår att vi blir lurade i djuraffären. Innan dess är det man hör från djuraffären sanning, och därför vill jag inte klandra alla ägare till felskötta marsvin. Det är inte dom vi ska ändra på, utan de som har den allra största delen i att se till att rätt information går fram till nya marsvinsägare - djuraffärerna.

[Moa-]
0

lisora; spelar ditt syfte någon roll om det skadar djuret? Jag förstår absolut att du hade goda avsikter, men jag tror tyvärr inte att det hjälper djuret, utan snarare skadar. Hö byte hos hästar exempelvis skall ske mycket långsamt och under en övergångsperiod, allt annat är direkt skadligt och kan resultera bland annat i kolik. 

När du är van vid något är det i regel mindre skadligt än om du utsätter en ovan individ för samma sak. Se hur en viss dos heroin påverkar en mångårig missbrukare, samtidigt som du omgående skulle dö av samma dos, kroppen lär dig att hantera det.

Samma sak med buren, har du inte haft något, så saknar du det i mindre utsträckning än om du är van vid det och får det fråntaget från dig. Jämför exempelvis internetanvändandet idag och för 10 - 15 år sedan…

Sedan förstår jag att du försökte hjälpa, vilket givetvis var snällt, men till nästa gång så föreslår jag att du tänker igenom konsekvenser och hur eventuella byten och förändringar skall genomföras…

M.L
0

Buren va liten men enligt lag tillåten .

Wellcraft
0

#4, eftersom ägarna nu rentav sket i att marsvinen ska leva två och två och svarade "det är ingen lag bara rekommendation" är inte de hemska djurägare då?

Jag värdesätter djuren högt, och jag anser att alla som inte har engagemang att läsa på ordentligt, i böcker, internet osv om djurslaget man ska skaffa är dåliga djurägare (om de inte har kunnigt folk runt omkring sig).

När jag var 6 år och skulle skaffa min första hamster så lånade jag alla böcker jag kom åt från biblioteket och läste, jag var intresserad och ville att mitt djur skulle få det bäst, trots att jag var liten.

Att skita i att läsa på, och bara åka till djuraffären och ta emot deras information - det är dålig stil.

Djuren är inga leksaker utan kännande varelser, varje djurliv har ett värde. Tror man som djurägare att ens marsvin, kanin m.m har det bra i en liten bur mindre än 1 kvdm, då är man ingen bra djurägare.

skulle du själv vilja bo på den lilla ytan? utan stimulans, sällskap m.m den frågan bör dessa djurägare ställa sig själva.

Jag tror inte på det du skriver att dessa djurägare som inte bryr sig om sitt djur, inte bryr sig om att läsa på eller sätter de i så små burar ensamma, älskar sina djur. Jag tror att de har brist på empati och att förstå att djuren också känner, jag tror inte de förstår hur dåligt djuret mår och har man inte så mycket förstånd, då ska man inte ens ha en guldfisk.

Värdesätter man inte djurets liv högt, eller inte har vett nog att förstå att det inte är kul för djuren att bo på en yta mindre än en kvadrat, som sagt då ska man inte ha djur.

De kan ju spärra in sina barn på liknande stor yta, ensamma så får de se om dessa trivs.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

godisgrisen
0

Jag håller med #4 helt.Fy så fula de n smilisarna är… det tar emot att använda dem :-( ).

_Charlie
6

#7 Du påpekar att människor som sätter sina marsvin i en bur på mindre än en kvadratmeter (100x50 cm) är hemska och saknar empati.

Du glömmer att djurskyddslagen TILLÅTER 2 marsvin att bo på 75x40 cm. Det är lagligt.

Kanske bättre du vänder ilskan mot jordbruksverket i stället, det är dom som sätter reglerna du vill att alla ska följa.

Dessutom kan jag tillägga att troligen 99% av alla djurböcker på biblioteket innehåller samma sörja som djuraffären levererar, så du blev nog inte mycket klokare som 6 åring när du lånade hela bibliotekets böcker om hamstrar, tyvärr. :(

lisora
2

#4 håller med i vad du skriver, hade jag hunnit tänka en extra gång hade jag säkert funderat över om foderbytet skett för snabbt… Men var så upprörd och tänkte inte just då att han faktiskt säkerligen får samma foder igen om två veckor :/  hade han flyttat hit hade jag säkert tagit det lugnare. 

och tycker definitivt att du har rätt i att det är djuraffärerna det är fel på. det är samma sak med alla djur som köps i djuraffärer - åker man till en djuraffär förväntar man sig ju att det som sägs ska vara korrekt, och säger de att 75x40 räcker för ett ensamt marsvin så tror man ju på det. mitt första marsvin bodde själv i säkert en månad då jag fått den informationen, att det inte var några problem alls. det var först när jag började läsa på riktigt ordentligt som jag insåg att det inte fick vara så. 

Därför är det ju främst djuraffärens plikt att ge ut information - djurägarna gör ju bara som de blir rekommenderade. självklart ser det på djuret att det kanske är lite liten bur, och den kanske är lite ensam, men eftersom djuraffären sagt att det är ok tänker de säkert inte på det. det är ju det som är det stora problemet, hade djuraffärer givit korrekt information hade problemen säkert minskat rejält.

#5 självklart är det hemskt om jag på något sätt skadade honom, det var ju inte min mening på något sätt. som jag skrev till Charlie har ovan så hade det gått till på ett annorlunda sätt om han skulle stannat här, mina nuvarande marsvin till exempel är jag otroligt noga med att ny mat ska ges i mycket små mängder i början. det var som sagt i somras så det var ett bra tag sedan också, men mitt samvete tog över mitt förstånd lite om man kan säga så. dock tror jag inte att han fick bo i en större bur i två veckor skadade honom på något sätt, fodret håller jag med om, men eftersom de fortfarande har kvar honom så verkar det inte ha blivit några större problem.

(förlåt för min brist på versaler jag skriver fort för jag har lite bråttom haha)

BellaDonna2
0

När man är ny marsvinsägare eller vad det nu är man köper (som säljs i djurbutik) så vill man ju ha information om vad djuret behöver, vilken sorts mat, hur den ska bo osv.
Vilka ska man tro på om inte personal i djuraffärerna. De ger (oftast!!) helt fel info till nyblivna ägare som vill lära sig om djuret och vill göra djuret gott. De läser böcker om djuret, vilket inte heller är bra.  

Det brukar finnas ett papper om priser, t.ex. 
Marsvins paket:  
Bur

Saltsten
Vattenflaska
C-vitamin (..och möjligtvis nåt mer..) För 499 kr eller vad det kan vara. Och det låter ju jätte bra! Eller hur?! Om man är oerfaren.

Mitt första marsvin fick jag när jag var runt 10 år. 

Han bodde ensam (FEL!) 

Han hade saltsten (FEL!) 

Han hade för liten bur (FEL!) 

Han åt "marsvins mat" (FEL!) 

En sak jag minns att tjejen som hjälpte mig sa "man kan inte ha två hanar för då slåss de tills den ena dör." Och det ville jag ju inte skulle ske.

Jag gjorde precis som de sa i djuraffären eftersom jag och min mamma helt enkelt trodde/litade på det, vi visste inte om att det fanns privata uppfödare. 

Jag personligen tycker inte ens att djurskyddslagen har rätt "minsta mått" för marsvin..

Wellcraft
0

#9 Oavsett vad jordbruksverket säger så har man oftast en egen fungerande hjärna, och är man inte intresserad av att låta sina djur bo i en stor, välinredd bur så har man inte intresse nog för att vara en bra djurägare.

De böcker jag läste lärde mig både om genetik, avel, skötsel och är en stor del av allt jag kan idag.

Du kanske har läst " skit böcker" från biblioteket, men de jag läste hade skrivit precis de skötselråd som jag inkl. andra hamsteruppfödare tipsar om, så jo jag blev väldigt mycket klokare av dem.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

_Charlie
3

#12 Jag började skriva ett svar till dig, men efter att ha sett din ålder förstår jag mer varför du skriver som du gör, och jag kommer avsluta här. Ha det gott! :)

[LemonLime_]
1

Jag lånade en marsvins bok från biblioteket för bara någon vecka sen och den är inte alls dum! ("Mitt husdjur marsvinet - Mia Winge" 2006 Kan köpas via marsvinshjälpen!)

Sista sidans sammanfattning lyder:

"

1. Marsvin ska alltid ha minst en marsvinskompis.
  2. Marsvinshane samsas ofta bra med en annan marsvinshane!
  3. Marsvin lever mellan 5 och 8 år.
  4. Marsvin mår dåligt av att sitta instängda i buren hela dygnet
  5. Marsvin är bytesdjur - de är "lättskrämda" och mästare på att hålla masken när de är sjuka.
  6. Hö och C-vitaminrika grönsaker är A och O.
  7. Det är farligt med saltstenar, mineralstenar och för mycket kalk i pelletsen.
  8. Marsvin ska inte ha höhäck
  9. Verkar något av dina marsvin hängigt - sök hjälp direkt!
  10. Se dina marsvin som familjemedlemmar och inte som ägodelar

"

Står om sjukdomar, städtips, friskvård,1 (egen)hälsokontroll/vecka), aktiverking/lekar/golvtid, och så vidare.

godisgrisen
1

#14 Ja den boken är ju jättebra men ingen annan bok är det. Det är inte säkert att folk hittar just den när de lånar på bibliotek risken är stor att de får tag i en som inte ger de goda råd man behöver.

[LemonLime_]
0

#15 Det är sant men de flesta växer upp med internet nu så förhoppningsvis söker de information här istället för att gå till biblioteket och hitta ut daterade böcker. Finns alltid bra och dåliga källor men det är ganska troligt att de hittar bra grud information genom lätta sökningar på 'marsvin', 'marsvin skötsel', 'marsvin kostnader', etc speciellt om man söker på svenska då det inte finns så många svenska marsvins sidor och de som listas högt är sidor med god information :3

godisgrisen
2

#16 ja fast när man googlar kommer en sida som heter marsvinssidan upp först… och den är inte speciellt bra faktiskt det finns en hel del galet där. :-(

lisora
1

#17 jag personligen tror det bästa är just forumen… även om det finns folk som har olika åsikter här också märker man ändå vad som fungerat bäst för de flesta, utan iFokus hade jag aldrig skaffat bokhyllebur t.ex