Hjälp med ögonproblem
Man ser inte så bra på bilden, kan tyvärr inte ta någon bättre :(

Troligen skada på hornhinnan, kan bli så av ett höstrå eller annat skräp. Ögat brukar få en grå hinna. Brukar läka på några dar, man kan skölja med koksaltlösning. Receptfri ögonsalva Noviform finns på apoteket.
Okej så jag behöver inte åka med honom till veterinären då ? Jag kan köpa ögonsalva imorgon .

Testa med ögonsalva, visst kan du ringa och höra med veterinären. Har ofta haft problem med hornhinneskador på små ungar, bara på lockiga raser, rex, alpacka, antar att det kan ha varit nåt hårstrå som skadat hornhinnan, men det har alltid läkt fint med ögonsalva. Men kolla så att det inte ligger nåt skräp i ögat och skaver.
Jag skulle åka till vet. Om det är en djupare skada kan det behöva riktigt antibiotika och ibland annan medicin för att det skall blir bra!
Tack för all hjälp jag ska ringa veterinären nu och höra vad dom säger och sen ska jag även åka och köpa ögonsalva och kolla om det blir bättre.
Framför allt är det viktigt att kolla så att det inte ligger kvar något under ögonlocket och skaver.
Jag kollade just och kunde inte hitta något skräp.
Är hinnan vit?
jo det är den, och ett litet sår i ögonkanten.
men jag har köpt ögonsalvan nu och började med den igår, så jag hoppas att det blir bättre. försökte även ringa veterinären, men det var upptaget hela tiden så jag ska försöka ringa idag istället.

Det brukar bli bättre ganska snabbt med ögonsalva, räkna med att det ska märkas skillnad på nån eller ett par dar.