Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 660 ggr
_Charlie
0

Hur kunde han överleva?

Mitt barndomsmarsvin Pyret. Han levde hela sitt liv ensam, åt hö från djuraffären, gnagarblandning i lösvikt, drops och andra godissorter, gnagarstänger och vid lyxiga tillfällen fick han det som blev över av middagens sallad. Alltså isbergssallad, gurka och tomat.

All c-vitamin han fick bestod av vanliga brustabletter för människor, en tiondels tablett upplöst i en flaska vatten. Han fick bara brustabletten när jag själv kom ihåg det. Vad jag minns hade jag fortfarande kvar tabletter av röret som köptes i samband med honom, när han dog.

Han dog hastigt. Jag hade städat buren kvällen innan och badat honom, dagen därpå hittade jag honom andandes häftigt och han somnade in i min famn minuter senare.

Han blev ca 5 år.

Jag tvivlar inte på att sättet man tog hand om marsvin på den tiden var fel, för det vet man idag att det var. Men jag kan inte låta bli att fundera över hur marsvinet kunde leva 5 år på detta sättet. Hur kunde han överleva utan c-vitamin?

JohannaEkroth
0

Det låter som att din vän fick en lunginflammation efter badet och det hade säkerligen kunnat förhindras med rätt mängd C-vitamin och därmed ett fungerande immunförsvar. Tråkigt men sant. 😕 Så han hade nog kunnat leva längre ändå med C-vitamin i kosten. 😉

Man gjorde vad man kunde på den tiden. Kan tacka vårat informationssamhälle för att den allmänna kunskapsnivån har höjts så pass. 👍

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Twili
0

min gissning är att den lilla mängd c-vit som han fick ifrån de gångerna han fick tomat höll honom igång. vi kan ju fråga oss själva hur han mådde inombords, för övrigt är marsvin riktiga kämpar. om han nu var ett starkt marsvin så skulle han kanske blivit 8 år om han haft den skötsel marsvin får idag.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Twisted_T
0

Det är nog samma sak som man funderar kring alla djur när man var yngre. Haft de flesta djur genom livet. Alla med sånnadär små burar som man köper till i djuraffären med allt för lite utrymme. Speciellt för t.ex två marsvin. Guldhamstern jag hade som liten hade jätteliten bur, plasthus, fick ingra grönsaker bara dåligt torrfoder sånt färdigförpackat. Han fick aldrig komma ut nästan, han hade ett jättelitet hjul i buren, saltsten.. ja allt var fel. Och han blev ändå närmare 3 år. Vilket är länge  för en hamster överlag. Usch vad synd det var om djuren då, att man inte visste bättre. Nu har mina hamstrar det betydligt bättre.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

_Charlie
0

Mycket möjligt att han fick lunginflammation och att det kunnat förhindras med ett starkare immunförsvar om han fått mer c-vitamin, men det ändrar ju inte de faktum att han levde 5 år på nästan inget c-vitamin alls.

Givetvis är denna skötsel ingenting jag föreslår eller förespråkar, jag tvivlar inte på att sättet vi (jag) idag tar hand om våra marsvin är tusen gånger bättre än det jag (de flesta) tog hand om marsvin för 11 år sedan.

Men ändå, han levde 5 år på c-vitamin han kanske fick 1-2 gånger i månaden. Hur det ens är möjligt har jag svårt att förstå.