Tänkvärt
Jag läste ett svar i en diskussion på Facebook där en tjej som ganska nyss skaffat sina första marsvin frågade om det gick att ha ytterligare ett i burstorleken hon hade. Jag tycker det var en riktigt bra råd.
"Jag tycker att dina tre är ok om buren är en omväxlande miljö men skaffa inte en till om du inte redan har den.
Att skaffa fler marsvin är lätt, detta lilla underbara djur finns alltid i överskott, överallt. Men du ska klara att ta hand om det. I det ligger ekonomi och alla andra hänsyn.
Mitt råd i detta läget: första djuret när det gäller marsvin är att det första första måste ju alltid vara två, men sedan ska man öka lugnt, marsvin är enormt beroendeframkallande.
Många är de som skaffar MASSOR och sedan kör i väggen för att de inte orkar eller vill ha dem kvar. Då sprids alla dessa oönskade, och vid det laget misskötta djuren ut åt olika håll. Hem till människor som ibland är hängivna men också ofta sådana som efter första förtjusningen lagt sig missköter dem.
Nu har du tre, vänta ett år innan du skaffar det fjärde. I oktober 2012 skaffar du nästa. Vill du fortfarande öka då så gör det, med EN OM ÅRET. Ibland kan man slinta och det råkar bli två till för att det sitter två misskötta i ett hörn nånstans, ta dem då men sen väntar du två år. Tråkigt? ja, det är det men ******* effektivt."
(Jag fick censurera citatet i slutet)
Bra tänkande! Dock inget jag kan påstå att jag och mor min följer, dock har ju vi haft marsvin ett tag och vet vad det innebär samt planerar fortsätta ett bra tag! Men toppen för någon som just börjat med marsvin! Allt för ofta ser man ju de som blir JÄTTEintresserade JÄTTEsnabbt men lika snabbt tröttnar, nej förlåt, blir "allergiska" och så vidare…
Bra text!
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Jättebra tråd. Stående applåder. Just det är något jag tycker är bland det mest sorgliga med marsvin, att så många, speciellt på sidor som denna där det diskuteras och visas bilder på små bebisar hela tiden, blir jätteintresserade och skaffar mängder, skriver, bygger, visar bilder o.s.v för att nåt halvår senare tröttna. Fast det heter ju inte tröttna då naturligtvis och så sprids alla marsvinen ut på blocket där hemmasnickrade "omplaceringar" tar dem för att de anser att endast de själva är bra nog att kunna hitta hem till de "stackars" grisarna, och som på så vis ytterligare bidrar till att skicka runt grisarna i omplaceringskarusellen.
Jättetråkigt, men en bra och viktig tråd för det behöver tas upp och diskuteras.
Håller med om detta - framförallt om det gäller människor som ej tidigare ägt marsvin. Tycker defenitivt att det är en stor skillnad om en person haft marsvin under en "längre tid" och vet vad det innebär. Både för och nackdelar, och då skaffar sig fler individer. Just eftersom de då antagligen har ett gott hum om huruvida marsvin är något för dem eller ej också i det långa loppet. Men som sagt superbra att tänka på det här håller helt med. Är väl lite för enkelt att skaffa sig ett tiotal marsvin inom ett vääldigt kort tidsspann.
En sak till jag kom på direkt jag postat är en fråga jag tagit upp tidigare här på MIF:
Vart kommer alla marsvin att hamna som kläcks fram? ÄVEN om uppfödningen har enbart goda avsikter, marsvin blir ju ändå relativt gamla oftast. Så - även om man hittar ett bra hem åt ungarna först, så garanterar det ju inte på något vis att dessa marsvin om ett tag ej har något hem längre. Jag menar, hur många marsvinbåde vuxna, unga & bebisar kommer inte ut på tex blocket, VARJE DAG? I min hjärna blir det lite fel ändå när så många ungar kommer till världen hela tiden. Kull efter kull efter kull. Det finns redan så sjukt många vuxna i alla åldrar som inte har några hem! Borde inte nästan alla som föder upp marsvin tänka igenom att det kanske vore bra att inte ta så många kullar/år? Jag tänker såhär iaf då jag ser till den STORA bilden av det hela. Sedan får alla göra som dem vill, men, tror att om alla skulle tänka riktigt ordentligt på detta så är situationen inte hållbar.
#4# Kan bara instämma. Framförallt de som tar mängder av kullar på samma stackars marsvin utan att kunna något om raser, färger, genetik o.s.v utan bara tar det för att ungarna är små och söta.
Naturligtvis har du rätt och jag tar åt mig lite!
Hade själv ute en annons här där jag ville omplacera mina tre marsvin, men ångrade mig igen.. Dock har det inget att göra med att jag tröttnade utan att jag i perioder kan trilla ner i en grop där jag tycker att ingenting jag gör är rätt och att jag är sämst på allt. Men jag bestämde mig för att tänka om och sanningen är att mina marsvin faktiskt har det otroligt bra. Veterinären berömde mig t.o.m för hur välskötta de var.
Men jag förstår helt fullt vad du menar för man blir carried away när det gäller marsvin! De är beroende framkallande!
Jätteviktig tråd som behandlar ett ämne som behöver belysas på MiF väldigt mycket just nu och med jämna mellanrum!
Marsvin är beroendeframkallande och det är jättesvårt att dra i bromsen om man väl börjar köpa på sig djur. Det är verkligen mycket sällan som det är lyckat att snabbt skaffa många djur!Det finns otaliga exempel på folk som dånar in i väggen och slumpar ut sina nyligen älskade eller "räddade" marsvin som nu har långa klor och "är lite skygga i buren".
Många är det också som nödvändigtvis måste avla det första de gör. Varför då? Jag kan inte förstå varför man vill göra det utan att ha rejäl kunskap om arten och ett avelsmål. Okej någon enstaka kull som en kul grej förstår jag men att fortsätta att ta keliskullar utan mål känns verkligen ogenomtänkt.
Jag är inte så förtjust i de där kategoriska reglerna om hur många marsvin man ska skaffa om året. Är lite allergisk mot sånna regler men att öka sakta är absolut nödvändigt för att det ska fungera. Det är jättemycket jopbbmed många marsvin. Jag har många just nu i babyboomens slut och det tar säkert minst två timmar om dagen med bara marsvinspyssel (mata, mocka, gosa, sopa golvet, fota djur, skriva mejl till ungeköpare osv.). Man måste kunna vika den tiden annars kan man inte ha många marsvin. Man måste veta att man vill ha livet så här innan man går in i det. Jag hade haft marsvin i 14 år 2-7 individer och några kullar undert den tiden innan jag var mogen denna expliossion av marsvin i mitt hem. Jag kan villigt erkänna att de är fler än jag vill just nu men nu är målet att långsamt minska antalet djur till ett mer bahagligt antal. Jag tänker inte akutsälja dem eller strunta i att ta hand om dem de är mitt ansvar och jag älskar dem och de förtjänar min omsogrg. Jag blir så irriterad när folk plötsligt släpper greppet och säljer alla då har man inte vetat vad man gett sig in på. Att ha djur är ett stort ansvar även om djuret är litet.
#4 Om man föder upp marsvin och säljer dem omsorgsfullt och utbildar köparna kan det vara en poetiv sak tycker jag. Ett uppfödaransvar där man sprider marsvinskunskap och försöker höja marsvinets värde som husdjur är viktigt. Om man däremot pumpar ut marsvinsungar på löpande band och kanske lämnar till djuraffärer utan tanke känns det inte lika bra…
#4 Skulle säga att majoriteten av Blocket-marsvinen är från zoobutik och därmed djurgrossist. Det finns enligt SCB cirka 45 000 marsvin i svenska hem. Om du räknar med en snittålder på 5 år "behövs" varje år 9000 marsvin för att ersätta det "behovet". (Om medelåldern bedöms vara lägre blir det fler marsvin i "behov" per år)
Uppfödarna inom Svenska Marsvinsföreningen födde år 2010 upp cirka 3700 marsvin. Och de "hemmauppfödare" som inte är med i SMF tar väl oftast inte mer än 2-3 kullar per år, och troligen inte i så många år i sträck.
Alltså - majoriteten kommer från djurgrossister. Tyvärr.
#8 Klok som alltid. 
Jag har själv varit i köp och sälj-karusellen. Det är så extremt lätt att ryckas med, speciellt om folk man ser upp till och många andra gör samma sak. Jag trodde länge att det helt enkelt var så det skulle vara.
Efter jag insåg vad jag faktiskt gjorde har jag jobbat på mig själv och håller på att långsamt minska antalet (har hållit på i 2år, så långsamt var det ja :-)). Målet är 15st men jag tänker inte paniksälja dem (som innan), vill ingen ha dem så får de gå här tills de går bort av ålder.
Det är inte kul att ha på mitt samvete att jag inte har en aning om var många av mina uppfödningar finns och ha sett flera flytta runt från uppfödare till uppfödare.
Av de 21 st jag har nu är 8 sådana som jag har fått eller köpt tillbaka efter att ha fått förfrågan eller hittat på Blocket. Hade jag inte tagit tillbaka dem hade jag varit nere i rätt antal men de är mitt ansvar och jag vill inte att de ska bli vandringstrofeer.
Jag kan väl inte hålla med om att man bara ska få skaffa ett djur om året men däremot måste man tänka igenom allt väldigt noga. Det sista masvinet jag köpte in planerades i 8månader innan hon äntligen anlände.
Det är alldeles för lätt att köpa på sig för många marsvin och tyvärr säljer många uppfödare djuren alldeles för lätt, utan att kolla upp köparen bara för att man behöver/vill bli av med dem så man får loss plats till flera kullar.
För mig har mif varit till stor hjälp! Man får förslag, idéer och synpunkter från massa olika människor med olika åsikter och erfarenheter. Man får både beröm och skäll och jag tycker att det är väldigt bra att sådana här diskussioner kommer upp med jämna mellanrum för det behövs!
#8 - Mycket intressant med statistik!! Riktigt kul faktiskt för jag har alltid funderat över hur många som föds i genomsnitt sådär på ett år.
Tycker här finns bra stuff så jag puttar denna
Det är ju tyvärr många som föder upp marsvin på skojj för att dom är så ''söta''. :(