Slagsmål!
hej
jag har två marsvonshonor som hetr zelma och alice. zelma är 1 och alice är 2. nu har jag precis satt dit en liten unge hos dom som är 5 veckor. Alize och zelma bråkar jätte mycket nu. dom riktigt hoppar på varandra. är det normal? jkag vet att dom ska göra upp rangordningen men brukar de va så allvarligt. och min lilla finesse bara dras sig undan hela tide, zelma är jätte taskig mot finesse medan alize är som en mamma för henne. snälla hjälp mig. jag är orolig för att dom ska göra illa varandra
// anna
Hur menar du med hoppar på? Hoppar på och parar varann? Eller hoppar på och hugger varann och biter?

dom hugger varann
Lät du dem träffas på en stor yta innan innan du satte in dem i buren? (typ ute på golvet)
Städade du buren innan du satte ihop dem? Ny städad bur är det bästa, för då är det ingen som har lukt ifrån sig själv i buren.
Ibland kan man även få bada marsvinen innan ihop sättning, för att undvika bråk. (då luktar alla likadant)
Att bara sätta in ett nytt marsvin till de andra utan att presentera de först för varandra eller att städa buren innan är som gjort för bråk.
Att två vuxna honor börjar små tjafsa när det kommer in nya marsvin, har jag varit med om många gånger, men det har bara varat i 1-2 dagar och utan ett märke på någon. Att de börjat slåss rikltigt så att de biter varandra har jag faktiskt aldrig varit med om.

jag lät dom springa på golvet först och sen släppte jag i om. och jag har rskrubba tburen jätte noga. men det har blivit lite bättre nu. men jag hoppas att det ordnar sig :S
Ja men är det så att dom hugger mot varann och sen inte bryr sig om varann och sen hugger igen? Alltså är det så att dom bara hugger mot varann då och då? För mina honor hade en sån period när dom var "tonåringar" dom högg mot varann lite då och då men dom gav sig tillslut. Ungefär som att dom påminde varann om vem det var som bestämde. Men är det så att dina rycker ihop och hugger varann hugg efter hugg alltså slåss på riktigt så dom skadar varann ja då måste du ju sära på dom. Men några "varningshugg" tycker jag inte är någon fara.

asså preecis när jag släppte ner finesse så brydde dom sig inte, sen började zelma kaxa sig mot alize(som bästemmer) och då blev de slagsmål,(men ingenskadades) men sen så gick de några tim, och ingen av marsvinen brydde sig om varandra, sen så skulle zelma kaxsa sig en gång till och då blev det ett stort slagsmål igen(inga skadade) Men sen så har dom bara hållt på och hugga efter varandra lite å och då. och alize bryr ig inte om finesse medan zelma hugger efter henne och hon kommer för nära. men jag vill ite sära på dom :( det skulle vara så tråkigt för den som blev själv, och då måsste jag köpa ett till marsvin, men det får jag inte :(
#6 Okej men eftersom att bråken verkar avta och det låter ju inte som att dom är på varandra hela tiden. Så tror jag nog att dom löser det där men att det kan bli lite tjaffs i början. Men håll lite extra koll nu i början så ser du ju om det blir för allvarligt.

okej, tack för hjälpen :)

okej, tack för hjälpen :)