Svullna ögon
Är det någon som vet vad detta skulle kunna vara? Någon form av äggskalsöga/fatty eye/cherry eye? Eller bara en ögoninflammation?
Det ser likadant ut på båda ögonen. Det började igår, då var det endast på ett öga. Men i morse var det på andra ögat också.
Det känns jätte svullet runt hela ögat. Men det är inget rinigt eller kladdigt alls.
Jag har haft på ögonsalva mot ögoninflammation, ska jag fortsätta med det och se om det blir bättre?
Om det är på båda ögonen så borde det ju iaf inte vara något som h*n fått in i ögat såsom ett höstrå. Jag skulle fortsätta ge salvan över helgen och avvakta tills på måndag under förutsättning att marsvinet mår i övrigt bra. Ger det sig inte så skulle jag rådfråga veterinär efter helgen. För säkerhetsskull kan du väl kika i ögat och under ögonlockskanterna att inget skräp syns!
Jag tror inte att Fatty Eye kan utveckla sig över natten.
Jag har inte sett något skräp i ögonen, det var ju min första tanke igår. Men inte idag när jag såg andra ögat. Själva ögonen är ju fina och inte skadade i alla fall.
Men då tittar jag efter igen om jag kan hitta något skräp.
Men jag bytte hö för ett par dagar sedan, skulle det kunna spela någon roll?
Marsvinet mår i övrigt bra, beter sig som vanlig.
Nej okej, jag har inte så stor koll på ögonproblem de kan få. Vet inte hur det utvecklas osv. Men jag vet att vi hade en hund som fick cherry eye och det ska ha kommit väldigt plötsligt.
cherry eye vet jag tyvärr inget om. Byte av hö tror jag inte borde spela roll. om det inte är något ovanligt i som ett marsvin skulle kunna vara allergiskt mot?
Nej jag är inte alls insatt i några av dessa jag heller.
Ja, haft en tanke om det. Har ju kvar lite av andra balen. Kan ju testa att ge av den till honom och hans burkompis, och se om det blir någon skillnad.