Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1234 ggr
marsisen
0

Pigga raser!?

Hej! Jag har hört att abbesiner/virvel marsvin är piggare än andra marsvinsraser.. Är det sant? Vi funderar på att köpa två lunkaryor, är de pigga?

animal power <3

emmaaslund
1

Jag tror att mycket sitter i marsvinet i sig, men här hemma så är skinnymarsvinen de piggaste individerna. Något som jag minns att jag hört eller läst är att långhår skulle vara lugnare än andra raser och det skulle jag i mitt egna marsvinshem hålla med om, här är sheltien lugn som en filbunke. 🙂

Lunkarya har jag ingen erfarenhet av.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

marsisen
1

Ok tack:)

animal power <3

Fridaaaa
1

Jag har en lunkarya :) Han är framåt, nyfiken och blivit tamare på ganska kort tid.

Men det sitter ej i rasen, utan individen.
Men jag har märkt, att många skinny är framåt osv :) Men bara egen erfarenhet :)

Men jag rekommenderar lunkarya, underbar ras :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

linneakaangas
0

Jag har bara abessinier. Men jag tror inte det beror på rasen utan marsvinet. :D

Lunkamia
0

Generellt hos mig är Lunkorna betydligt mer "Laid back" men då jämförs de med mkt pigga nonselfarna Dutch samt ett gäng pettisar med mkt fart i.Men de är mkt trevliga och nyfikna för det !😉

Fridaaaa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är mitt lunkarya Trazzel, myssjuk hihi

Fridaaaa
2

Trazzel igen. Han ska dock ha mer päls men hans burkompis tyckte inte samma som jag… haha :P

bohan85
0

Jag har tre gatkorsningar och en teddy. Märker ingen skillnad

Fridaaaa
0

#8 Gatukorsningar på marsvin var något nytt för mig xD Bara hört det på hund hehe :P Men roligt med "egna" beskrivningar/ord hihi :D

bohan85
0

#8 jag kallar dem gatkorsningar då de är lite allt möjligt i dem tror jag. Doris ex är lite långhårig på rumpan, virvlig på ryggen och slät under magen och över skuldror. Sedan har hon en rejäl tuppkam mellan öronen! :)

Fridaaaa
0

#10 🙂 Charmigt hihi

marsisen
0

haha då vet jag😉

Vi funderade på en texel först, men lunkarya funkar nog lika bra.

Det är så mysigt att hålla på med den långa pälsen!😊

Vi tänkte köpa de på bilden❤️(Estelle till vänster och Emmy till höger) Men eftersom våra föräldrar tror att vi inte kommer att vara lika intresserade av marsvin när vi blir äldre, så tycker de att vi ska vänta till sommaren!😕

animal power <3

Fridaaaa
0

#12 Varför just vänta till sommaren? Är man marsvinsintresserad, så är man intresserad året om :)Alla kan ju ha dåliga dagar men är ju inte beroende på årstid :)

marsisen
0

Har två marsvin nu, vi började i sexårs och nu går vi i femman. De säger att när man kommer in i puberteten så förändras man ju. Och det är ju sant.. Är lite sur på dom nu, vi är väldigt intresserade iallafall!😡

animal power <3

Fridaaaa
0

#14 Aha okej. Äh puberteten har inget med sitt djurintresse att göra :)Jag har haft djur i alla år, även under puberteten :)

marsisen
0

aa, vi är uppväxta med djur(katter och marsvin) marsvin har vi ju haft i  ca 5-6 år nu, har inte tappat intresset iaf✨

får försöka övertala mamma och pappa! 😂🤪🌺

animal power <3

Fridaaaa
0

#16 Skriv vem du talar med, udnerlättar ;)

Ja jag med är uppväxt med djur: hund,katt, kanin, marsvin,fåglar mm ^^,

marsisen
0

#17 Ok kul;)

animal power <3

Lunkamia
0

# Fina grisar :)…ha ha de är ju mina.

Estelle såld men Emmy finns kvar

marsisen
0

#19 Oj vilket sammanträffande!😃

animal power <3

Virvlan
0

Jag har en Lunkarya hon är underbar. tror de inte sitter i rasen utan mer hur dem är som personligheter.

min lunkarya är försiktig men frammåt och kan busa och min abby är pigg och framåt.

marsisen
0

#21 Så bra då :)

animal power <3