Viktnedgång
Jag har en hane på 1,5 år hemma som har börjat gå ner i vikt. Jag upptäckte det för några veckor sedan, då jag tyckte han kändes en aning mindre än han brukade. Men jag hade då ingen våg hemma, och jag tyckte inte att han kändes så mycket tunnare än vanligt så tänkte inte så mycket på det.
Men nu har jag varit iväg för ett par dagar sedan och köpt mig en våg, det visade sig att han har gått ner ca 100 g i vikt (vägde han sist november/december då han vägde 1050 g).
Idag vägdes han igen, då stod vågen på endast 925 g. Han har blivit betydligt mycket mindre. Även mycket slöare.
Men jag vet inte om jag tycker han äter dåligt. Han äter sina grönsaker (paprika, vitkål), han dricker bra och verkar äta av höet och havregrynet.
Men han ligger inne i huset nästan hela tiden, vilket är ovanligt. Han är alltid annars ute.
Har gett han hövatten. Men har inte så mycket mer hemma. Så jag undrar vad det bästa är att göra/mata honom med, för att jag ska få honom att gå upp igen?
Veterinären så snart som möjligt för att utreda vad som är fel, men de har du nog redan tänkt. Be dem ta prov för bla sköldkörteln. Om sköldkörtelfunktionen är ökad så går deras kropp på högvarv vilket leder till viktnedgång fast de äter som de ska. Köp gärna Critical Care som kan hjälpa marsvin att gå upp i vikt. Oxbow Cavy Performance är en pellets som jag ger marsvin som behöver öka sin vikt.
Jag har fått tag på Critical Care, så det stödmatas!
Okej, får höra med veterinären. Tack!
Flera här på MiF serverar havregryn till marsvinet när de vill att de ska gå upp i vikt. Hoppas din hane vänder sin viktkurva uppåt snart.
Men naturligtvis ska du låta veterinären ta prover och göra en bedömning av ditt marsvins allmäntillstånd. Lycka till!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Har du kollat hans rumpa så det inte är stock?
#4 Jag har kollat rumpan, det ser ut som vanligt. Men vad är stock?
#3 Mina marsvin har fri tillgång på havregryn.
Tack för era råd!
#5 Typ att du viker upp rumpan genom att klämma brevid, så du ser inuti rumpan ifall det är fast med bajs och dylikt.
#6 Du menar så.
Nej det har jag faktiskt inte kollat, det ska jag göra på en gång!
#7 Japp, dock luktar det inte särskilt gott så förbered dig:P
#8 Nej det är jag medveten om. :)
Men jag såg inget konstigt, allt såg ut som det ska!