Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2094 ggr
ElmerKrudd
0

Torr om öronen

Våran minsta lilla donna Snowboard är så himla torr om öronen. Det liknar nästan eksem. Finns det något bra knep för att göra det bättre? 

Kan tyvärr inte få någon bra bild för tillfället då hon är allt för busig för att sitta still och låta mig ta en bild :P

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Fridaaaa
0

Jag använder alovera salva eller helosansalva om mina marsvin har torra öron :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ElmerKrudd
0

#1 Kanske borde testa det då :) Har bara använt en vanlig kräm hittills och den gör inte så mycket för henne..

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Fridaaaa
0

#2 Okej, men du kan ju testa det :)
Annars kanske hon fått svamp eller liknande?

ElmerKrudd
0

#3 Hur brukar det se ut?

Fridaaaa
0

#4 Då kan dem just bli torra runt örat.
Svårt att förklara. Hade ett marsvin som fick det nämligen. Smörjde med pevaryl morgon och kväll, då försvann det :)

ElmerKrudd
0

#5 Okej. Hon är liksom torr på hela örat. Innuti och utanpå.

AndreaSäll
0

Olja (oliv, mandel osv) och försvarets hudsalva/tassalva från apoteket är bra :)

Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.

godisgrisen
2

#6 Är det bara ena örat? Om det är ena och är som ett utslag över örat finns det risk att det är svamp trolig Ringorm. Det förekommer väldigt mycket Ringorm på marsvin från djuraffärer just nu. :-(

ElmerKrudd
0

#7 Ska testa det med om inte det första förslaget funkar ^^

#8 Nej det är båda öronen. Kan det vara det ändå? :O

Eulwen
0

#9 Ja det kan vara Ringorm ändå. Två av mina honor har haft exemliknande utslag på varsitt öra och skrapprov visade på just Ringorm. Behandla inte med pevaryl eller liknande om du ska göra skrapprov, det påverkar resultatet.

ElmerKrudd
0

#10 Okej. Fast jag tror verkligen inte att det är det.. Har du bilder på deras öron?

Eulwen
0

#11 Nej jag har inga bilder på deras öron.