Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1213 ggr
Fridaaaa
0

Djurakuten

I ena avsnittet kastrerar dem 3 marsvinshanar.
Var en bra veterinär som sa till dem att det ej är säkert att kastrering hjälper, att få dem att gå ihop alla tre, för marsvin är inte som många andra djur.
Men sedan sa dem fel, för de sa att de började slåss och bråka när de blev könsmogna, men marsvinshanar är ju könsmogna runt 4-6 veckors ålder ju, dessa var relativt stora.

Men i slutet sa dem att det hjälpa. Ren tur? Eller vad tror ni?

http://www.tv3play.se/play/300839/?autostart=true

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tex&Tillman
0

Jag såg också det avsnittet och reagerade precis som du med gjorde. Ja det var verkligen ren tur att dem gick ihop.

Det första jag kom och tänka på;

Har dem tre tonårs killar i samma bur och har dem tillräckligt stort utrymme till dem?

Fridaaaa
0

#1 Ja för kastrering hjälper ju bara mot att de ej kan bli pappor inget annat på just marsvin, vilket ju veterinären sa att det ej är säkert att det går med kastrering, vilket ju var bra.

Ja jag kände med likadant :/ Ren tur att de gick ihop :/

Linnet
0

Fast jag tror inte att dom blir könsmogna så tidigt som vid 4-6 veckor, även om dom går omkring och kurrar och vickar på rumpan redan från 3 veckors ålder så betyder det ju inte att dom är könsmogna.

Fridaaaa
1

#3 Jo hanarna kan bli könsmogna så tidigt, är vanligt. Därför särar man på dem vid 4 veckors ålder från mamman.
Finns hanar som parat sin mamma när dem varit 4-5 veckors ålder (hanen alltså). De kan bli könsmogna upp till 10 veckors ålder med.
Men innan 10 veckors ålder är hanar könsmogna.
Kanske sägs olika om det, vet ej men finns dem som fått honor omparade av hanar som varit 4-6 veckor gamla i alla fall :)

Men dessa hanarna på djurakuten såg man var långt över 4-5 månader kan jag säga :)

idipidi
2

Bevisligen finns det hanar som parar redan vid 4 veckors ålder, men jag tror att hormonnivåerna fortsätter öka ett bra tag efter det. Det brukar ju vara först flera månader senare som hanarna blir riktigt hormonstinna och ibland jobbiga mot sina burkamrater

Jag tror dessutom att kastrering absolut sänker hormonnivåerna en hel del, men sen kan det variera väldigt hur mycket hanbeteende de har kvar ändå. Vissa hanar, framför allt såna som kastreras tidigt, verkar knappt ha något hanbeteende alls efter kastrering. Andra hanar fortsätter som om ingenting har hänt.

Fridaaaa
0

#5 Ja hormonerna öker ju, så är det ju med alla djur, och vissa påverkar det, andra inte :)
Men, i detta fallet t.ex så såg man att hanarna har varit könsmogna osv ett bra tag, annars måste varit väldigt stora hanar om de var yngre än vad de såg ut att vara ;)

Lyan
2

Jag tycker att man bör skilja på fysisk könsmognad och psykisk könsmognad. Det finns hanar som blir riktigt haniga redan som 2-3månaders och så finns det de som min Inari som inte ens började kurra förrän han var 10månader (det är dock ovanligt att de är så sena).

Hur mycket beteendet ändras efter en kastrering är också individuellt. Honey kastrerades när han ca 4år och efter att han hade parat men han har inget hanbeteende kvar alls förutom att han inte gillar att andra hanar stör hans flock. Han bryr sig inte ett dyft om honorna brunstar, knappt ens om de viftar med rumpan mitt framför nosen på honom.

petitchoux
1

Jag säg också programmet och reagerade som du Frida. Jag har ingen egen erfarenhet av hanar, men av det jag har läst så blev jag förvånad att de hade tre hanar ihop. Det är väl inte så vanligt?? Sen precis som#1 sa, man kan ju undra hur stort utrymme de har. Och jag blev också förvånad att det sen funkade bra att ha dem ihop efter kastreringen..