Eländeslördag
Igår kväll när jag kom hem fördes det ett himla liv i marsvinshörnan. Jag ignorerade det för de hade redan fått sin grönsaksranson tidigare på dagen, men de fortsatte tjutas därinne. Så jag knatade in för att se vad som stod på.
Då satt 4 ensamma bebisar i översta buren och skrek skrek skrek på sin mamma som var spårlöst borta. Jag hittade henne på golvet under understa buren. Inte var hon ensam heller utan massa parad av Hugo från understa buren…
Kalabalik…
Ella kunde ej stödja på sitt ena bakben, men fick sätta sig hos sina ungar igen som var så hungriga.
Idag stödjer hon lite på benet men det är ännu ömt.
Igår var det 14 dagar sedan hon fick sina ungar så hon måste brunstat… Jag är helt säker på att hon HOPPADE ut… hon kan inte ha trillat ut. Men hur i hela fridens namn fick hon för sig att hoppa ut från en 170 cm hög bur…
Nu blir det väl ungar igen. Bara 12 veckor efter förra kullen. Jag skulle inte ha fler ungar. Ella skulle absolut inte ha fler ungar än på LÄNGE!
Åh… 😭
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Vilken otur! Hoppas parningen inte tog :/
När suget sätter in ;) Skämtåsido, hoppas det inte tog och att hon blir bättre i benet! ❤️
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Jag hoppas inte heller parningen tog, men med tanke på att det var 14 dagar sedan hon fick sina ungar måste hon brunstat, och för henne att hoppa ut från buren måste hon varit i rejäl högbrunst, och hon var precis dyngsur i baken.
De bör ha gått där i flera timmar tillsammans med tanke på mängden pluttar det låg på hela golvet… :(
Jag hoppas bara hon blir bra i sitt ben, hennes ungar behöver henne.
Usch, vilken otur :( som #1 säger, hoppas parningen inte tog, håller tummarna!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tack.. Parningen är väl inte det största problemet dock, även om en dräktighet nu är oönskad. Jag är mer orolig över benet, men det är bättre idag. Igår kunde hon inte stödja på det, idag sätter hon ner det i marken men haltar. Kanske det läker. Jag är förvånad över att hon inte är mer skadad med tanke på höjden.
Tråkigt med det som hänt, sätt kompostgaller ovanpå buren som säkerhet kanske..hoppas det går bra med henne och att det inte blev bebisar igen..
#5 Tack. Jag kommer göra ett nytt försök att sätta ihop henne och Humla och deras 7 bebisar. Förra gången gick det inte för Ella var så elak, men nu när hon själv har ont i benet kanske hon är lugnare mot Humla som är jättesnäll.
I så fall kan jag få in allihopa i en gallerbur, och behöver inte oroa mig för dom.
Men alltså…vilken otur du haft! Håller tummarna för att hon snart är bra i benet igen och att hon inte blev dräktig.
#2 Ja har du otur så :(
Jobbigt värre :/ Ren otur! Och en våghalsig gris.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nu har det snart gått två veckor sen Ella och Hugo var på lördags "mys" med varandra. Har hon brunstat om? Du måste uppdatera om busungarna :) Även om detta inte var ngt att önska så är jag nyfiken…
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
#9 2 veckor sedan igår. ;) Nej jag har inte sett någon brunst, men jag är inte så duktig på att hörsamma dom. ;)
Då får tiden utvisa :) Hon är bättre i benet iaf?
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu