Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 878 ggr
Frida B
0

Halm istället för hus?

Min lärare sa härom dagen någonting som lät väldigt skumt. Att marsvin inte behövde hus, utan att det räckte med halm där dom kunde gömma sig. Enligt mig stämmer inte det alls, men hon lät helt övertygad att det var så. Kan man ha halm istället för hus? Själv hade jag aldrig haft det.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

bohan85
0

Jag tänker att visst, så länge halmen är uppfluffad och inte nedtrampad så går det väl bra. I det vilda gömmer de sig ju i högt gräs men de har också hålor att gömma sig i.

Jag skulle aldrig enbart ha halm, jag ser ju att mina gömmer sig i höhögarna men när de är platta så är det hus som gäller. Jag är ju inte hemma jämt och kan fluffa till det.

[Connection]
1

Jag håller med. Visst kan man ha både och, men hus bör ju alltid finnas då det är omöjligt att hålla halmen uppfluffad 24/7 🙂

Mirinda
1

Instämmer med er. Visst ska de ha rejäla hus att hålla sig undan i om de vill. Halmen är bra och kul tills den blir nerplattad och kissad i. Våra har jättekul med sin halm och de äter gärna av den (havrehalm är smaskens).

Ibland gömmer jag godbitar inne i halmen. Då prasslar och rasslar det som bara den i buren. Det blir ungefär som när barn har äggjakt på påsk. Väldigt roligt att titta på och marsvinen trivs.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

deverry
1

Jag brukar lägga in mycket hö som marsvinen bygger bo i, då föredrar de att vara i sitt egengjorda bo före husen som finns. Det dröjer dock inte särskilt länge fören hö-huset är nedtrampat och då fungerar det ju inte längre. Men har man en stor bur och mycket halm som byts ofta, antar jag att man inte hade behövt hus. Beror väl lite på marsvinen också, hur duktiga de är på att bygga bon och vad de föredrar. Jag hade dock aldrig bytt ut husen mot halm, bättre att ge bägge alternativen så fall.

Fridaaaa
0

Det stämmer inte :)
Marsvin behöver ett hus eller annat gömställe. Halm räknas ej till det :) För det kan dem t.ex platta till superlätt och vips har de ej ett gömställe :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Eulwen
0

Mina marsvin bygger bo även i platt hö, de "fluffar" upp det själva och gör små hålor. Fast jag är å andra sidan rätt generös med höet så det handlar ju inte om fem nedkissade små strån utan rejäla högar.

Hus har de också, men en del föredrar att boa i höet.

[rumelle]
1

Ett av mina tidigare marsvin var inte så förtjust i vanliga hus, han verkade inte riktigt fatta grejen. Däremot tyckte han om att gömma sig i hö. Så jag satte upp ett par pinnar som stöd så höet kunde vila på dem och liksom hänga ner så att det blev ett litet bo, samtidigt som det inte blev tillplattat. Fungerade toppen och han stortrivdes. :)

Eulwen
0

#7 Smart idé!