5 marsvin
Jaha så har jag nu fem marsvin, även om bara tre bor här än så länge. De två sista ansluter i slutet på juli, början på augusti. De ökar fort. Planen var att ha fyra stycken ett tag och sedan kanske saffa ett femte i slutet på året, men nu blev det inte så. Jag var på djuraffären igår för att handla lite saker och passade på att samtidigt kolla in djuren. De hade rätt så många både kaniner och marsvin och de var såklart gulliga, men så när vi skulle gå så fick mamma se en liten som låg gömd under höet. Han var så extremt söt och jag fick genast ont i magen och tänkte, jag ska ju inte ha fler för tillfället. Jag stog bara och tittade på honom, se gick jag och ringde hon som ska ha hand om marsvinen när vi åker på semester och frågade om hon kunde ta tre istället för två. Sen pratade jag lite med personalen och frågade om ålder och ras. Han är ett virvellmarsvin men har ganska få virvlar och han var ca 9 veckor. Jag kunde inte mottstå honom och han fick följa med mig hem. Han ska nog heta Benjamin. Ibörjan så blev de problem både Ludde och Rufus blev som tokiga och red på varandra och den lilla men nu har det lugnat ned sig och de verkar faktiskt glada över den nya lilla kompisen. Eftersom Ludde alltid varit väldigt beroende av Rufus hoppas jag att en till burkompis kan hjälpa. Fast nu blir det inga fler fem är mer än jag från början tänkt mig.

gulligt

Han har en kal fläck på baken och huden är irriterad där. Jag tror att det kommer ifrån att det satt en massa spån fast där och det har antagligen varit mer spån där som har lossnat. Jag har pillat bort det som satt kvar. Här är en bild på såret. Inte så bra bild.
Ludde hade något liknande när han kom. Huden var inte riktigt så irriterad men han hade en jättestor spånklump satt undermagen som han drog bort nästan hela själv. Jag tog bort det som fanns kvar på han också.
Djuraffärerna borde kolla pälsen lite oftare för det gör ju ont att plocka bort spånet när det har fastnat och blivit en stor klump. Inte går det att klippa bort allt heller för det sitter så nära huden att jag vill inte riskera att göra honom illa. Det måste plockas bort.
Varför köper du ett sånt marsvin, visst är det synd om honom, men du stöder ju det
Helena

#4 Anledningen att jag köpte honom var att jag ville ha just honom. Att han sedan satt på djuraffär är ju tråkigt, men jag vill ha de som jag faller för. Jag tvekade faktiskt av just den annlednigen att jag inte hade tänkt att köpa fler djuraffärsdjur. Annars tycker jag också att det är fel med djuraffärer som missköter djuren och att de inte borde stöttas. De borde definitvt inte ha djur som kräver pälsvård.
I Luddes fall så såg jag faktiskt inte att hans päls var misskött. Ludde var så långhårig att det inte syntes för än jag kunde gå igenom honom hemma, var då heller inte så kunnig. Benjamins såg jag snabbare men tänkte då att eftersom jag lyckades lösa det med Ludde så skulle jag nog kunna lösa det med honom också. Ville inte att dålig skött päls skulle hindra mig från att köpa honom eftersom jag så gärna ville ha honom. Jag hoppas att det läker bra nu.
oj vad liten han var:P söt:)
Förlåt om det lät lite bitchigt
Helena

#6 Det är ok. Jag håller med dig fast jag har tre djuraffärsdjur. Jag antar att fastnar man för någon så gör man. Sen var det något specielt med honom. Han var så liten och nätt jämfört med de andra. Han är så tuff också, det märktes redan på djuraffären fast än han var skygg. Han har är redan tamare än vad Ludde och Rufus var ett en vecka. Han började att äta på en gång och verkade ganska lugn även om de andra två blev som galna i början och red på allt och alla.
Han är nio veckor ser han liten ut för att va det? Är inte säker på hur stor han bör vara. Jag ska väga honom i morgon.

Nu har jag vägt honom. Han väger 330 gram.