Bur utan galler
Jag har just nu en djurbutiks köpt bur (120*60). Jag har funderat på att göra en egen bur och köra på lite högre kanter och skippa gallret.
Har ni en bur utan "tak" (galler) ? Det känns som om man får bättre kontakt med marsvinen utan tak, eller vad tycker ni?
Jag har läst att kanterna ska vara minst 25 cm, stämmer det?
Jag tycker personligen att det ser trevligare ut utan galler o lättare att komma åt o så. Sen beror det ju lite på om man kanske har övriga djur så som katt el hund t.ex. Kan ju vara lite vanskligt om man har otur :) det är bra att ha 25 cm så inte risken är lika stor att de tar sig över den :)
I detta inlägg har jag beskrivit lite hur jag gjort. http://ietthornavvardagsrummet.blogspot.se/p/bur.html
Kanterna är 28 cm och med spån i så är de kanske 25 cm höga. De har aldrig hoppat ut. Den står ju 1 meter upp från golvet. De har en tasspinne mot en a kortsidan som de kan stödja fötterna på och kika utöver kanten. Det är mysigt!
#2 Den buren e såå snyygg :)
#3 Tack, min sambo gillar att snickra och skulle den stå i vardagsrummet så skulle det vara snygga lister m.m enligt honom :)
#4 Precis sådana lister har jag letat efter! Var hittade ni dem? :)
Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.
Det är ytterhörnlister och finns på Bauhaus och säkerligen många andra ställen. De kanske även finns att köpa målade, vet inte riktigt..
#6 Tack för ditt svar, ska kika där!
Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.
Det låter som att det är dags att bygga en egen bur! 🙂
Tack för beskrivning
Jag längtar till sommaren då mina grisar ska få en hemmagjord bokhyllebur. :D