Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1125 ggr
flocken
0

sår som inte läker

jag har två grisar som har varsit bitsår på ryggen som vägrar läka.Kastrat samt hona. Jag har varit hos vet. Behandlat med mediciner & rengjort 2gr/dag i 2 månader. Men det vägrar läka. Kan varje dag trycka ut gegga ur såren. PÅ kastraten kommer det även blod. Nu kommer en väninna så ska vi trimma bort pälsen på hela ryggen. Vad mer kan jag göra? KÄnns som jag gjort allt jag kunnat. Nu tar vi bort pälsen & ser om det kan bli bättre med frisk luft hela tiden. De äter som de ska & rör på sig. Men inte kan de gå med sår som geggar. Känns som jag står vid en punkt där jag inte vet vad mer jag kan göra. Det är medelålders marsvin om det har någon betydelse. ska jag låta de somna in om detta inte hjälper? eller vad ska jag mer göra?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

VildaVittra
0

Försök att spola ur såren med koksaltlösning. Finns doseringssprutor på apoteket som skulle kunna fungera. Det har bildats fickor där bakterierna trivs, en lösning är att sätta drän, men då krävs det narkos. Risken finns att det är resistenta bakterier.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

flocken
1

Jag spolar ur såren regelbundet. men hjälper inte..tyvärr. Nu är de helrakade. Ser ut som smö feta lejon ungar.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Minerad
0

Jag tänker att svårläkta sår säkert är väldigt energikrävande. Kanske ge lite extra närings- och vitamintillskott? 

Jag vill bara poängtera att jag inte är expert, utan det är bara just en tanke. =)

VildaVittra
0

kan marsvin få mask? För hos andra djurslag kan svårläkta infektioner vara ett tecken på inälvsparasiter, då immunförsvaret är upptaget på annat håll.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

flocken
0

mask vet jag faktiskt inte.Finns säkert någon annan kunnig som vet.

Ger alla mina grisar askorbin syra lite xtra nu under vintern. Man vet inte hur grönsakerna är näringsmässigt.

Nu ska vi se hur det blir utan en massa tjock päls ivägen. Teddysen ser ut som ett mini lejon men den släta ser…ja hon ser ut..🤐

…………………………………..

bohan85
0

marsvin kan få invärtesparasiter såsom mask, men det är ovanligt. Coccicos är dock något som är vanligare än man tror, prov tas på bajset.