Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2128 ggr
_Charlie
0

Chipsi spån vs kutterspån?

Är det någon som använt sig av Chipsi spån som är gjort av röd gran och ädelgran och ska vara dammfritt?

Funderar på att testa det men ville se om någon har något att säga om det först? Är det hårdare än kutterspån?

_Charlie
0

Och luktar det värre än kutterspån?

_Charlie
0

Ingen som testat det?

Fridaaaa
0

Aldrig hört talas om. Vart köper man det? :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
0

Det finns hos teddytassen!

[abc2]
0

@ _Charlie

Jag har inte testat men det verkar inte vara så dumt. Flört Värt att prova! Dock så tror jag inte att den har extra uppsugningsförmåga, då det fortfarande är av träd men vad vet jag. Testa så får du se!

Fridaaaa
0

#4 Oki Glad

_Charlie
0

#5 Nej det räcker om den har samma uppsugningsförmåga som kutterspån för min del. Jag tänkte mer på den påstådda dammfriheten. Tror jag ska testa men för att det ska löna sig att handla därifrån får man köpa rätt rejäla mängder då frakten är jättehög, så det vore smartast att höra från någon som använt det före. :)

[abc2]
0

#7 Ok, jag förstår! Glad

Mixxie
0

Jag har testat det det var väl ok men kommer inte att köpa det på nytt kommer hålla mig till kutterspån. Chipsi spån är lätt överallt i fickor, väskor ja hela huset. Så luktar det också lite men inte så mycket dock så ser det snabbt smutsigt ut då det inte "gömmer" bajs alls utan man måste städa ofta minst var 4 dag och då har jag en ganska stor bur. Så jag skulle nog inte rekommendare det lättare med kutterspån.

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

_Charlie
0

Naj, jag hoppades det skulle vara jättebra, 10 kr kilot var så himla bra tyckte jag. ;) Aja, kanske kör på vanlig kutterspån och köper bara en paket Chipsi för att prova själv ist. ;) Tack!

Fridaaaa
0

#10 Fast vanlig kutterspån är billigare;) Alltså om man får hem en bale då :)

_Charlie
0

Mm men det finns ingen möjlighet till det. Vill inte gärna ringa taxi och säga hej, jag och min bale spån och min bale hö vill åka hem. ;)

Fridaaaa
0

#12 Nej det är inte lätt ;) hehe tror inte dem blir så glada då ^^,

_Charlie
3

Inte riktigt! :D

x Jag vill boka minibussen.

- Hur många är ni?

x Njaaaeeee det är bara jag och min spånbal.

:D

Fridaaaa
0

#14 haha Glad
Du känner ingen som kan köra dig då och köpa? :)

liliane
0

Spännande!

Någon annan som tycker att Stabens spån i storbal är bra? Tycker personligen att den dammar väldigt lite.

_Charlie
0

Som vanligt måste jag ändå prova när jag fått för mig något. Så nu har jag beställt 2 paket chipsi spån för att testa, och passade även på att köpa några paket av deras egenodlat hö för att prova.

Återkommer med omdöme. ;)

Linnet
0

Kutterspån köper man ju 25 kilo för ca 89:- på Granngården, så det är ju väldigt billigt om man kan frakta hem det.

_Charlie
0

#18 Som jag redan skrivit finns ingen möjlighet till det, och nu var det ju just typen av spån Chipsi har jag var nyfiken på. ;)

Annars hade jag gladeligen handlat på granngården ist för 10 kr kg.

Fridaaaa
0

#18 Väger dem inte mer? Tycker dem väger mer än min 25 kg kanin&marsvins pellets haha fast kanske beror på storleken hihi :)

Linnet
0

#20 Det beror säkert på storleken, dom väger inte mer än 25 kg.

Fridaaaa
0

#21 Okej kan vara för att dem ser så stora ut som det ser ut som mer:) Men 25 kg stämmer nog, jag orkar bära i alla fall, hehe klenis som man är ,)

Minerad
0

Puffar gammal tråd!

Hur gick det för dig _Charlie?

Jag fick precis hem två balar spån och en bal hö av min kära mor som bor på landet och har bil. Hur jag ska få plats med detta i vår lilla trea har jag inte listat ut än. Men det är ändå guld värt att slippa gå till djuraffären och köpa deras små tvåkilospåsar.

Det var just sånt avdammat granspån och nu har jag precis bytt ut allt kutterspån i bokhylleburen. Det är inte lika finfördelat och därmed lite hårdare. Det luktar ganska mycket. Jag gillar iofs doften, men tänker på grisarna. Men det dammade mindre och det behövs! Ska låta det vädra sig en stund till innan grisarna får komma ner i det.

Återkommer med hur det fungerar!

Frosstis
1

Det kan väl inte vara bra.. är inte det med lukt? Kopierat från gerbiler ifokus:

Cederspån med doft av citron eller liknande
Detta spån ska du aldrig använda! Ceder är giftigt och skall inte användas till våra små djur. De i djuraffären kan försöka få dig att köpa det med olika argument, men ha som tumregel att inte köpa något som du inte vet är säkert. Och varför ska du ha spån som luktar citron? Jag tror inte att gerbilerna uppskattar det mer än något annat strö.

citrus spån

Minerad
0

Ah, fast det jag har är inte chipsi. Men spån från gran. Ingen extra citron eller andra tillsatser i det. Men jag kommer såklart kolla hur det fungerar. Börjar de nysa eller vantrivas på något vis så kommer det ju bytas ut. =)

Frosstis
0

#25 Ja okej, jag trodde ni menade detta chipsi spån :)

M.L
0

Viken sort köpte du ? djurmaxi.se säljer också

Minerad
0

Vida stallströ. http://www.vida.se/sv/energi/produkter/vida-stallstro/

Jag skulle kanske skrivit med en gång vilket märke jag hade fått. Tänkte inte så långt, utan tänkte bara "dammfritt barrträspån". =)

Frosstis
1

Vad jag har hört så är det spånet bra :)

Fridaaaa
0

#28 Vida stallströ har jag. Dammar knappt och luktar inget av det heller 🙂

Minerad
0

#30 Kul att höra!

Alltså för att snurra vidare lite så här vimsigt. Det är den här tråden som dyker upp först när man söker på gran+spån. Så ni fattar varför jag yrar om ett helt annat märke än ts!

Fridaaaa
0

#31 Men det är hur jag upplever det i alla fall 🙂

Minerad
1

Ja, de verkar fungera bra! Det luktar gott och fräscht hemma idag. Lite som en träslöjdsal.

LillensMamma
1

jag köpte alspån från zookompaniet, visserligen kostade det en slant men det är luktfritt, suger åt sig allt kiss och dammar inte eller fastnar i pälsen.

fossingen
0

Chipsi spån aldrig mer för mig. Köpte ett litet påse en gång på djurbutik och fyfaen, det var det dammigaste jag vart med om. Jag var tvungen att skratta när jag fyllde buren för att det dammade mer än normalt och ska vara så dammfritt. Borde stå "dammigt" på paketet. Vill man ha hyffsat dammfritt är det bästa nog toalätt, träpällets vattnat eller ovattnat. Annars vanligt kutterspån eller hampaströ aka lättströ.