Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1503 ggr
BeaIL
0

Honor och Hanar?

Hej! Vi (jag och min fästman Washimaru) har haft våra grisbjörnar i ca 8 månader nu och har fått lite mersmak :)

Det vi undrar över är bosituationen, kan honor och hanar bo i samma rum? Självklart i olika burar, men våra pojkar bor i vardagsrummet och det är även där de framtida flickorna skulle behöva bo.

Kommer lukterna göra att mina pojkar kommer att börja slåss och inte  kunna bo tillsammans längre?

Hur fungerar det när man har både pojkar och flickor?

Svarttusch
0

Här funkar det jättebra med honor och hanar i samma rum, hanarna kan bli lite extra "haniga" när honorna brunstar, men inget som verka ha stört dem.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Frida B
0

Det går jättebra att ha dom i samma rum :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
0

Ja brukar gå jättebra. Det har jag haft utan problem :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juliino
0

Mina bor i samma rum och väldigt nära varandra :)

Det är väl mer risk för att dina grabbar skulle kunna börja bråka om du ställde burarna vägg i vägg och dom fick kontakt på så vis.

BeaIL
0

Hej! 

Flickorna har flyttat hit och de är underbara. Men som jag var rädd för har killarna börjat bråka, och mycket! Det är visserligen bara ca 2 veckor sedan flickorna kom hit, men i 1,5 vecka har det varit mer eller mindre konstant gräl! 

Grabbarna är jättetrötta, de somnar så fort den andra låter dem, men mest hackar de tänder och jagar varandra. Jag tror inte att de bestämt dominans än sen flickorna kom hit.

Snälla säg att det här går över! Jag får en sån ångest när jag tänker på att jag förstört min vackra lyckliga familj bara för att jag ville ha mer!

Vi försökte skärma av buren bara över natten, men då fick båda sån ångest och skrek efter varandra och försökte att gräva sig under.

Tjejerna fick flytta ut ur vardagsrummet idag och står nu i matrummet.

Jag tar emot alla tips som kan underlätta situationen, jag vill bara inte att mina pojkar ska bli skadade!

Minerad
0

Jag trodde jag hade honor och skaffade två till. Men de jag hade var hanar och de reagerade precis som dina när de fick träffa de nya honorna. Plötsligt kaos! Jag flyttade mina honor till ett annat rum och pojkarna blev lugna efter en natt. Men om jag har gosat med honorna och sen lyfter upp en hane blir de heltokiga och börjar gräva i tröjan och undrar var jag har gömt dem. ;)

Så jag tror dina också kommer att glömma honorna när de inte längre är i samma rum!

Cassidy82
0

Vad tråkigt! Mina pojkar reagerar inte alls på mina flickor och de bor bredvid varandra i vardagsrummet… Hur stora burar har du till dem?

BeaIL
0

#7 Pojkarna har en bur som är 165x70 och flickorna fick med sig sin bur sen innan som var 180x80.

Men de jagar och dummar sig även när de är ute på golvtid, så jag vet inte om plats är svaret? :O

Men funkade det för dig redan från början? Det var ingen "invänjningsperiod"?

Linnet
0

Har aldrig heller haft nåt problem med att ha hanar och honor i samma rum.

Cassidy82
0

Nä, det fungerade direkt. Ena honan struntar fullständigt i grabbarna, men den andra står gärna o hänger så nära dem som möjligt o kollar. Ibland spanar grabbarna tillbaka, men det är också allt… Hoppas det löser sig!