Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3884 ggr
Teddymarsvinet
0

Mjäll, allvarligt?

Hej, idag upptäckte jag något oroande. Jag lyfte upp Pippi, min virvelpet och när jag kollade igenom hennes päls. Som jag brukar göra lite då och då, så såg jag att hon mjällade något frukansvärt på ett ställe, hon hade tappat lite päls. Men det var inte mycket, hon var även öm där hon mjällade. Vad är detta? 🤔 Min forsta tanke vad '' Nej, nu har vi säkert fått Ringorm mitt i allt detta!?'' men jag har inte så mycket erfarenhet av det, så jag har svårt att bedöma vad dte kan vara.

Jag försökte ta bild, men kameran krånglade.

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

linneakaangas
0

Det kanske går att bada henne med mjällschampo?🙂 Det finns på apoteket tror jag. Bara ett förslag då om det bara är mjäll.🙂

gickan87
0

Om det bara är på ett ställe och dessutom lossar päls kan det vara t.ex sellnic eller någon svamp. Låt det vara några dagar så ser du om det blir värre eller om hon är besvärad. Kliar hon sig mer än vanligt?

MVH Erika :)

Teddymarsvinet
0

#1 Jo, Fungoral går ju att köpa. Dock vet jag inte om jag vill behandla innan jag vet säkert vad det är. Det ser nästan ut som om det så pyttesmå sårskorpor som lossnar tillsammans med pälsen. Tvivlar på att rumskompisen har bitit henne mitt på ryggen, och det ser inte riktigt ut som ett sådant sår. :/ Men tack för ditt tips! :) Har kollat lite snabbt på de andra marsvinens päls och det syns ingenting. Åh, jag blir inte klok på detta. Är lite orolig, är det någon mer som kan komma med råd?

/p>

Teddymarsvinet
0

#2 Okej, om det nu är sellenic. Vad gör jag då? Är pälsen glansig om det är sellenic, eller tänker jag på nått annat? Behandlar man svamp hemma, eller får man utskriven salva hos vet? Smittar det? Många frågor till dig nu… ;)

/p>

Teddymarsvinet
0

#2 Hon kliar sig inte ovanligt mycket vad jag har märkt. Jag ränkte visst på satin och inte sellnic. ;)

/p>

bohan85
0

Jag har en teddy, som i höstas mjällade en hel del från bakdelen. Kunde inte se några sår och han kliade sig inte onormalt. Jag är dålig på hudåkommor på marsvin så vi äkte till Marianne Tornvall. Hon tog ett odling som senare kom tillbaka negativt. Hon kunde inte se något konstigt heller förutom mjällen, som var ganska mycket. Misstanken blev bara att han hade överproduktion av mjäll. Vi fick rekommendation att använda Virbacs schampo vid namn Keratolux. Fungerade mycket bra. Men det är väl bra att utesluta andra orsaker först.

linneakaangas
0

#3: Varsågod! :)

gickan87
0

#4 Sellnic är ju marsvinsskabb så det smittar till alla marsvin som finns hemma hos dig. Du får medicin (som jag precis missade namnet på) utskrivet av veterinär. Svamp är jag tyvärr inte så insatt i men tror det inte är lika smittsamt och att man kan behandla med pevarylsalva. Men som sagt, inte säker. Så invänta gärna svar från någon annan :) Är det honan som är dräktig som fått detta? Isåfall kanske det är något tillfälligt *spekulerar*

MVH Erika :)

Teddymarsvinet
0

#6 Okej, dock är det liksom bara på ett ställe ca 1 cm brett under en virvel. #7 Tack så mycket! Nej, det är en äldre som hon bor tillsammans med. :)

/p>

Peterlina
0

Mitt ena marsvin hade Sellnic när hon kom hit. Hon fick medicin hos veterinär och även hennes rumskompis. Små droppar att droppa i nacken med två veckors mellanrum, tre gånger totalt.

Det låter väldigt mycket som det du beskriver. Hon är helt bra nu (det här var ett halvår sen) och det läkte ut på ungefär två veckor. Håret kom tillbaka på platsen (hon hade tappat allt, på en fläck typ 1 cm diameter) ganska snart efteråt. 

Gå till veterinär tycker jag.

Mallan_98
0

Om det nu är mjäll så finns de flera sätt att bli av med det.

Ex. ha olja (barnolja elr nå liknande) i pälsen någon dag och skölj sen ur. Använd mjällschampoo, använder icas oparfymerade schampoo mot mjäll eftersom dem på apotektet brukar vara ganska så dyra.

Har ditt marsvin "tjock/tät" päls? Ett av mina har de och då får huden det svårt att "lufta/andas"vilket kan leda till mjäll.

Men det där med sår har mina aldrig haft. Du kan nog bara vänta ut det någon dag men om det inte blir bättre så kanske du får fara till veteri.

Du kan väl annars bara ta och ringa dem och råd fråga?

Teddymarsvinet
0

#10 Okej, tack för hjälpen. Får göra som #11 säger och ringa och rådfråga, men först ska jag avvakta i några dagar. Idag tyckte jag att det såg lite bättre ut, släppte in luft och blåste mellan virvlelgränsen på det drabbade stället. #11 Hon har det där pälsen är som tätast, imellan virvlarna. Jag ska titta närmare imorgon och se hur det ser ut. Så det döljs lite, för att det just sitter där under. Men hon tappar pälsen litegrann som sitter under. :/

/p>

Teddymarsvinet
0

Förlåt för jätte dålig uppdatering! Jag prövade att klippa henne lite, jag badade även henne med vanligt marsvins schampo för någon vecka sedan. Men det har inte hjälpt och det blir bara större mjällflagor och på allt fler ställen. Det är inte Sellnic utan jag tror att det är svamp. Jag åkte till apoteket och köpte Ketokonazol, det innehåller i princip samma saker som Fungoral. Jag frågade Apotekaren och det var ingen skillnad förutom märket och priset. Idag har jag gjort första behandlingen med Ketokonazol och Pippi var hur snäll som helst. Nu hoppas vi att det hjälper, har märkt lite mjäll på både Humla och hennes bebisar. Dock så vill jag inte bada 1,5 veckors bebisar… Så där avvaktar jag. Jag ska fortsätta att bada med Ketokonazol två gånger i veckan i 2-4 veckor.

/p>

Mallan_98
0

Okejj, det låter bra. Säg gärna hur de går :)

har upptäckt att en av mina killar fått ganska mycket mjäll. :(

Men de som är konstigt där är att de är på de ställen där han har "tunnpäls" och inte där den "tjocka" pälsen är. Konstigt…

bohan85
0

På människor ska fungoral verka en viss tid, men vet inte om det är så för marsvin också. Låter du schampot sitta i någon viss tid?

Teddymarsvinet
0

Ja, Ketokonazol sitter i i 3-5 minuter. :)

/p>

bohan85
0

#16, tack, kan vara bra att veta om man råkar ut för det någon gång!

Teddymarsvinet
0

Ja, varsågod. :)

/p>