Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 6114 ggr
ElmerKrudd
0

Svullen pung.

Lasse kastrerades för ca 6 veckor sen. Har inte haft några problem som helst. Pungen har sett helt normal ut, tom då alltså.. 

Men nu idag när jag tog upp honom så är pungen riktigt svälld och hård. Blir riktigt orolig :/ Dock så verkar han inte ha ont heller.. Han har nyss flyttat in till sina två tjejer. Kan det ha med det att göra? 

Kommer hålla noga kolla på honom nu under helgen oavsett och om han är minsta svullen på måndag åker vi till veterinären.

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

bohan85
0

Det är nog bra att hålla noga koll. Är den värmeökad?

Det låter ju som om något ligger därinne, om det är infektion så skulle det kunna vara var du känner, eller ev ett hematom men det har ju gått 6 veckor så det känns mindre aktuellt.

Jag skulle, om han inte blir sämte i helgen, höra av mig till vet. på måndag som du skriver.

ElmerKrudd
0

#1 han känns inte varm eller nånting. Den är bara jättehård. Jag fattar inte riktigt för hela den här tiden efter op har det sett jättebra ut och har liksom inte funnits nånting där. 

Han reagerar inte heller om jag klämmer lite på den, så han har ju inte ont av den iallafall.. 

Det har liksom kommit i samband med att han fått gå med tjejerna.. 

Ja det blir definitivt vet. om han inte är bättre på måndag.

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

bohan85
0

Tur att du är så uppmärksam!! Håller tummarna för Lasse!

ElmerKrudd
0

Nu är pungen varm :( Han är fortfarande pigg dock.

Aristarcos
1

Åk till vetten, då det kan vara en infektion inuti honom, hade själv inte vågat vänta tills måndag med sådana symptom..

ElmerKrudd
0

Åker in så fort som möjligt imorgon bitti. Kommer vaka över honom inatt.

bohan85
0

Är den mer varm än vanligt så är det väl någon typ av infektion som säkert behöver öppnas.

Då säger jag som #5, åk till vetten. Vänta inte

ElmerKrudd
1

Vi kommer att åka vid åtta imorgon. Finns tyvärr ingen jour som har nattöppet här i närheten. :(

Mirinda
3

ElmerKrudd! Om något av nedanstående låter som något du känner igen får du gärna PM:a och fråga mig. Kanske har ditt marsvin bara fått en infektion?

Jag är usel på att lägga in länkar, men sök på Pungbråck i söktråden så hittar du Juliinos historia om Bamse. Han kastrerades också och sen blev det komplikationer. Var medveten om att frågan Juliino brottades med var om hon skulle välja ytterligare en operation eller en avlivning. Det behöver ju absolut inte vara något sånt du ställs inför. Ville bara att du skulle veta att vad det än är, så finns det goda möjligheter det går bra.

Jag vet inte vad som hänt ditt marsvin. En komplikation som tydligen kan uppstå efter en kastrering av en hane är pungbråck. Juliino hade en hane (Bamse) med pungbråck och det är svårt att hitta info om denna åkomma. Kanske är det inte vad Lasse fått, för det är ovanligt. Vill bara dela med mig av våra erfarenheter.

Så här skrev jag i Juliinos tråd:

"Vi har en liten marsvinskille som vid fyra månaders ålder drabbades av pungbråck. Ena sidan av pungen svällde oerhört snabbt upp (på mindre än ett dygn) och han kunde knappt gå ordentligt. Om jag jämför med ditt foto, så var vårt marsvins ena punghalva nästan dubbelt så stor. Vi fick snabb hjälp av en riktigt bra veterinär att få Dumle opererad på Roslagstulls djurklinik. Han hämtade sig mycket snabbt efter operationen (åt vanlig mat redan dagen efter) och piggnade till häpnadsväckande fort.

För mig var det ett självklart val att satsa på operation. Det hade flera orsaker. Min son, som nyligen fått sina två efterlängtade marsvin, hade tagit det mycket hårt om Dumle dött.

Nu finns det säkert olika saker som kan ha orsakat Lasses besvär, men det låter bekant. Dumle hade heller inte ont, bara väldigt svårt att gå normalt.

Veterinären berättade att om tarmarna fallit ner i bråcket, så hade han inte klarat sig. Nu hann det inte hända. Det var endast fettvävnad i bråcket. Och visst var det en viss risk att operationen hade gått snett. En operation innebär alltid en risk. Dumle var försäkrad, så kostnaderna blev överkomliga. Men framför  allt; han led verkligen av att behöva släpa på detta stora bråck. Så givetvis är jag glad att vi tog honom till veterinären snabbt och framför allt är jag tacksam för att operationen fick en sån lycklig utgång. Vår glade busunge lever och har hälsan. Han fyller snart ett år och trivs med livet, burkompisen och sin snälla husse.

I och med operationen blev Dumle kastrerad, vilket gav en bonus; Det blev slut på de ständiga slagsmål han hade med sin burkompis innan sin sjukdom. Inte vet jag om det berodde på kastreringen eller om det helt enkelt gav sig självt, eftersom hans burkompis blev så snäll mot sin lille kompis när de väl fick dela bur igen.

Vet inte om detta kan hjälpa dig på något sätt. Men jag hittade inte heller något skrivet om denna typ av bråck när det var aktuellt. Så nu har du i a f startat en tråd som jag bidragit till. Mitt enda konkreta råd är att kontakta en kvalificerad veterinär med mycket erfarenhet av marsvin. Se rådet som #13 ger eller ring till Roslagstulls Djurklinik!"

LYCKA TILL!

Ska följa tråden om du vill berätta hur det går.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

juliino
0

När man talar om trollen….
Här är nedan är Bamses tråd.
http://marsvin.ifokus.se/discussions/50420e0fd3b4fd5625005084-brack

Det låter ju som en infektion inte ett bråck men det skadar ju aldrig att läsa på. Jag själv hade uppskattat det då.

Bamse kastrerades och efter ett tag fick han en böld. Bölden var djup och han fick opereras igen. Operationen hade tagit längre tiden än väntat men den gick bra och dom lade in någon svamp med någon vätska så det var en liten knöl som skulle försvinna då svampen skulle lösas upp. Men han hade kvar en knöl och tillslut började den växa. Det var som en mjuk liten kudde inte alls hård.

Jag har min kastrat Hubbe som fick en böld efter kastreringen som opererades bort och han fyller tre i år och kastrerades vid cirka ett år. :)

ElmerKrudd
0

Usch. Hoppas verkligen att det inte är pungbråck. Min ekonomi är verkligen i bott.. Hur mycket kostade operationen?

Mirinda
0

#11 Oroa dig inte för det just nu. Gå till veterinären så ska du se att det säkerligen är något som är vanligare efter en kastrering!

Ville bara att du skulle känna till åkomman, som alltså är väldigt ovanlig. Men obotligt är det inte, om det nu är något så knepigt som bråck.

Jag tittar in måndag eller tisdag, för att få höra hur det går. Håller tummarna för ngt enkelt åtgärdat.

ElmerKrudd
0

#12 Tack för hjälpen :)

Kommer att uppdatera här imorgon efter vi har varit hos veterinären.

juliino
1

Håller tummarna för lilla Lasse! 🌺

PiggieVille
1

Böld. 4 av 5 marsvin som kastreras får det. Även min. Antingen öppnar de och tömmer eller så får du med dig baytril hem. Jag valde det sistnämnda och min blev bra. :)

Aristarcos
0

Hej, hoppas det har gått bra hos veterinären !! väntar på rapportering

tantnett
0

#15 Jag har kastrerat 6 hanar och aldrig haft sådana problem?

Säger inte att du har fel. men vill tillföra att det inte alla gånger går så illa, så att inte folk blir helt uppskrämda. 🙂

Håller tummar för Lasse. ❤️

Marsvin 4-ever Tungan ute.

ElmerKrudd
1

Det var ingen böld iallafall. Hon sa att det förmodligen berodde på stygnen och han har nu fått antiinflamatoriskt utskrivet. Ska tillbaka till vet på torsdag så de får kolla om det har lagt sig.

Nu är han iallafall tillbaka med sina tjejer :)

ElmerKrudd
0

Ska tillbaka till veterinären på torsdag för att de ville se om det blivit bättre. Tyvärr har det inte skett någon förbättring alls än.. :( Den ser nästan t.o.m större ut :(

Mirinda
0

Du får höra vad veterinären säger i morgon. Det tar nog ett tag innan medicinen verkar.

Mår Lasse bra för övrigt?

ElmerKrudd
0

#20 Nja i övermorgon ;P 

Ja, fast han skulle ju bara få den i fem dagar opch det har gått tre :/ Jag hoppas mer och mer på att det faktiskt är en böld, det skulle vara enklast. 

Lasse mår i övrigt bra och uppvaktar sina tjejer hit och dit :P Han äter och har sig så han verkar ju inte direkt må dåligt av det.

ElmerKrudd
0

Men nu är han dålig i magen också :( Säkert pga medicinen dock. Han fick Metacam. Bajset luktade riktigt illa också.. Typ människo-bajs illa..

bohan85
0

Ge han lite proviva mellan antobiotikadoserna så får han i sig lite bra tarmbakterier

ElmerKrudd
0

#23 Tack för tipset :) Vilken proviva är bäst då? :P Vilken smak föredrar marsvin liksom ;P

bohan85
0

Jag har gett olika, bla annat nypon som är mycket c-vitamin. Det är ju lite sött så de gillar nog de flesta sorterna.

Ang bölden/eller vad det nu är så undrar jag om den inte kommer behöva öppnas/stickas hål på. Har hört om andra som behövt gjort detta hos vet men jag är ingen expert, bara en tanke.

ElmerKrudd
0

#25 Jo jag tror den behöver tömmas, om det nu är en böld. Har ingen aning faktiskt. Men den liknar en böld mer just nu då den har blivit som mjukare och ser liksom lite rödare ut och så. Lite som en finne kanske man skulle kunna säga :)

Ska till veterinären på torsdag igen. De ville att jag skulle komma och visa upp honom när kuren var klar.

bohan85
0

Vill inte skrämma dig på något sätt men läs gärna dagens inlägg här http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/

Där kläms en böld i pungen ut på ett marsvin, komplikation efter kastrering.

Vetten i inlägget kastrera på ett speciellt sätt, ger lugnande enbart, lämnar såren osydda och lägger i lokalantibiotka. Som Irene skriver i inlägget (hon har kastrerat massa marsvin hos honom) så har inte en enda fått infektion med denna metod). Intressant tycker jag!

Mirinda
0

Hur stor är svullnaden? Har du något foto?

Är visst lite dagvill. Men nu (kl 00.18) är det i alla fall i morgon (rent almanackstekniskt) som du ska till veterinären igen.

Oroa dig inte för mycket. Så länge Lasse äter och är pigg är det ingen akut fara.

ElmerKrudd
0

#27 Men blurg! 

#28 Kan ta ett foto sen :P 

Haha sant ^^

ElmerKrudd
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är nu 100% säker på att det är en böld. Ringde till veterinären och var lite sur på dem.. Och sa att det där är inget annat än en böld och att jag ville komma in och tömma den idag. 

Hon blev väl lite ställd och typ .. " Jag ska bara höra mig för lite…" Hon kom tillbaka till telefonen och sa " Ska du komma in idag klockan fyra?" 

Klart jag ska! Äntligen ska Lasse få rätt behandling.

ElmerKrudd
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till bild. Den är mer svullen än vad den ser ut.. Stackars liten.

ElmerKrudd
0

Jag hoppas bara att dom inte försöker ta betalt för deras misstag. 

Uppdaterar när jag kommer hem :)

bohan85
0

Nä, är det en schysst klinik så borde de inte ta betalt!

Väntar med spänning på hur det går!

bohan85
0

Hur gick det?

ElmerKrudd
2

De tog inte betalt iallafall :) 

Bölden hade gått sönder innan vi hann åka in men vi åkte in ändå så sköljde dom den lite och kollade om det var mycket bakterier och grejer. Bara den ena sidan som har spruckit än dock. De frågade om dom skulle söva honom och punktera den andra och så men det sa jag nej till. Vill knappast att han ska sövas för en sån grej. Vill ju inte söva den stackars kraken 2 ggr på under 2 månader. 

Ska fortsätta skölja lite och hålla rent nu själv sen så ska vi in igen nästa vecka så dom får kika hur det ser ut. 

Dock så får han inte gå med sina små tjejer just nu så han går ensam för tillfället. Medicinen behövde han inte ta längre heller då han blev dålig i magen utav den.

bohan85
0

Får han inget smärtstillande heller?

ElmerKrudd
0

Nej inget smärtstillande. 

Det här är en riktigt tålig kille som inte ens bryr sig om någon sticker in en spruta i såret i pungen utan glatt pratar med veterinären istället. :)

Vill inte ge honom nå nu heller då jag vill att hans mage ska få återhämta sig ett tag. 

Han brydde sig inte alls när jag höll på med bölden han hade på kinden heller. En liten tuffing min Lasse <3

bohan85
0

Nä, äter han och mår bra och inte visat tecken på smärta så är det väl onödigt. Säkert har smärta släppt också nu när den är spolad!

ElmerKrudd
0

Ja precis :)

Ena sidan är sköljd, den andra är fortfarande "o-sprucken"

Mirinda
0

Stackars Lasse! Men skönt att höra att rätt diagnos ställdes till slut. Hoppas det går bra att sköta om honom nu.

Han bör väl rehabiliteras rent marsvins-trivsel-mässigt också?

Receptet för det kan du få av😉"syster Mirinda": Ge honom favoritmat och hans allra mest uppskattade gottis! Dagliga doser av det han längtar mest efter. Och naturligtvis gos och kel i överdoser.🙂

ElmerKrudd
0

#40 Bästa medicinen ^^ Klart han ska få den ;)

juliino
0

Vad skönt att höra! Pussa Lasse från mig! 😉💋

ElmerKrudd
0

#42 Ja super skönt ^^ Haha ska jag göra :P

ElmerKrudd
3

Jippiiiii!! Nu är Lasses pung helt tom efter att ha varit dubbelt så stor som på bilderna och endast ena sidan. 

Var till vet. idag och visade upp honom och de vart nästan äcklade utav hur stor den var och tyckte jättesynd om honom.

Vet. sa att de ville söva honom och tömma den på en gång. Men då sa jag att jag kände mig inte bekväm med det utan ville att de bara skulle lägga lokalbedövning och tömma den sen, jag kunde hålla i honom och han är inte direkt elak. 

Hon sa okej och gjorde det och det gick sjuuukt bra! Duktiga Lasse snuttade bara på mina fingrar och gick med på allt som gjordes med honom. 

Mängden var var helt otrolig, och lukten var hemsk. Stackars lilla gubbe som behövt gått med allt det där i sig :(

Nu är det borta iallafall och ska förhoppningsvis inte komma tillbaka! 

Förövrigt så skickade de faktiskt en räkning på när vi var där förra veckan, vilket gjorde mig rätt så putt. Så idag tog jag med mig båda räkningar ( från förra veckan och den från när vi åkte in akut) och nämnde dem. Jag sa att det kändes inte rätt att betala för en felbedömning ( och fel medicinering ) och hon sa att jag skulle inte betala något alls då det var ovanligt ( och absolut inte meningen ) att det skulle bli såhär efter hans kastrering. Så hon tog räkningarna och de skulle makuleras!! JIPPII!

Inget kan förstöra den här dagen nu! :D

Lasse har äntligen en normalstor ( liiite svullen dock men inte mycket ^^ ) pung och jag slipper betala för deras misstag! 

Är så glad så jag knappt vet vart jag ska ta vägen :D

bohan85
0

:)

Så skönt för er!

ElmerKrudd
0

#45 JA superskönt! :))

emmaaslund
0

Härligt! 🙂

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Aristarcos
0

Gud vad skönt, hoppas nu att ni tagit bort allt det onda och att det nu läker ihop fint…

Lyan
0

Åh, vad skönt! Hoppas att det läker som det ska nu!

Juliannas marsvin
0
Svarttusch
0

Vad skönt :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Mirinda
0

Det var glada nyheter.🙂Nu ska vi hålla tummar och tassar här för att det läker fint. Rengöring är A och O. Det brukar gå ganska fort med läkningen. Lasse är en kämpe och du också, Elmer.

Klapp och Kram till er

ElmerKrudd
0

Tack allihopa! Det känns verkligen underbart att Lasse äntligen fick bli av med den där jättepungen, speciellt eftersom han ska ha just ingen alls :P