Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1343 ggr
_Charlie
0

4 Sjuka bebisar...

Nu har det hänt något med mina 4 underbara småpojkar. Alla 4.

De ropar inte på mig längre, något de gjort så pass mycket att jag ibland blivit arg för de slutar inte. Nu ropar de inte alls. De vill inte komma och hälsa eller tigga. De äter inte. Ytterst lite hö. Väldigt väldigt lite.

De har fått havre, tvärvägrar. De har fått en skål med mjuka morötter och ärtor, tvärvägrar. De har fått en skål med kligröt med rivna morötter i, tvärvägrar.

De vill bara ligga och vila, och de bajsar ljust och kladdigt.

I förgår var de helt normala, igår kom detta, pang bom alla på en gång..?

Av 17 marsvin är dessa de enda som drabbats, och de bor i samma bur. De äter samma mat som alla andra, och ingen annan har blivit dålig, så maten kan det inte vara fel på.

I förgår, alltså dagen innan detta kom, fick de ganska mycket persilja, kanske lite för mycket för att vara första gången, kan det vara detta som "slagit ut" magen? Deras 3 systrar som bor i annan bur fick också men de mår som vanligt.

Jag trycker i dom hövatten och puréer, och får vi inte bukt med magen tills i morgon bitti får vi åka in till doktorn.

Jag befinner mig just denna veckan i någon slags dimma av stress, sjukdom och jobbigheter, och min tankeverksamhet vill inte riktigt hänga med… Kan ni komma på vad som kan ha hänt?

Binajis
0

De har inte gnagt i sig något av inredningen i buren som ligger i tarmarna? Häromveckan förlorade jag en hona som kommit åt att äta folie :(

Håller tummarna!

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

_Charlie
0

#1 Åh nej, vad tråkigt. :(

Jag funderade i samma banor eftersom de i förgår fick myssaker för första gången, men jag kan inte hitta någonstans de ätit av dem.

Elmer var framme och tog en slurk vatten och en tugga av kligröten för en stund sedan, och just nu står Eskil och dricker lite.

Eulwen
0

Men systrarna går väl ihop med vuxna marsvin? Isf, även om du gav lika mycket persilja kan jag tänka mig att de vuxna i så fall goffade åt sig vilket i slutändan innebar att småflickorna fick i sig mindre persilja per djur än vad småpojkarna fick.

Håller en tumme att det vänder!

bohan85
0

coccidos? om lösa avföringen fortsätter?

_Charlie
5

#3 Jo det är klart, de är dock väldigt tuffa småtjejerna och klättrar både över och under för att få det dom vill ha.

#4 Jag har absolut noll erfarenhet av coccidos, jag tror inte ens jag hört talas om det innan utan fick googla. Jag fann bara info om höns. Och att de får diarée, pojkarna har inte det utan pluttarna är ljusa, lite gråaktiga och klibbiga. Inte lika fasta som pluttar ska vara.

De har varit ute och sprungit för att få igång magen, och det verkade behövligt. Efter en stund insåg de att det låg gnagarblandning utspritt på filten, och jakten efter de godaste majsflarnen påbörjades. Väl i buren igen satte sig 2 för att äta kligröt och 2 för att äta hö. Vattenflaskan har även börjat användas lite. Just nu sitter en och äter hö, en vilar och 2 bråkar om myspåsen. Det känns ju som många goda tecken, men jag vill se att pluttarna ändrar sig innan jag ropar hej.

Aristarcos
1

Om de äter  höet, kan du väl kanske minska mängden annat, om det är något annat än just höet som ställt till det för magen. Du vet säkert att höet är bra ??Så att det inte kommit in något tokigt i den tussen ?

juliino
0
bohan85
0

Coccidos har nog inte varit så uppmärksmmat på marsvin tidigare, här finns bra att läsa http://kring.kringelkroken.se/blogg/2012/09/coccidios-sellnic-och-andra-arter/

Eulwen
0

#Ja fast även om de är tuffa så hinner ju de vuxna äta medan de små gör det också, det går alltså åt. 🙂 Jag tror du har fått en reaktion på mkt grönt och det verkar som det vänt redan.

Lyan
1

Alltså nu får det räcka med otur för dig! Skönt att de verkar vara på bättringsvägen iallafall!

Creation
0

Åh, fy! :-( Jag tyckte att det var jobbigt att ha ett marsvin som hade diarré och mådde dåligt. Kan knappt föreställa mig hur tufft det måste kännas att ha fyra med det på en gång.

Hur är det med dem nu?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Sandra-B
0

Giardia är också en parasit som orsakar diarré. Jag tror ju inte att det är det som småpojkarna har, men ville nämna det eftersom andra magparasiter blivit nämnda här i tråden. Finns en artikel om Giardia här på MiF. http://marsvin.ifokus.se/articles/4e74fb7988f472283d003930-giardia-pa-marsvin?4d7123f7b9cb462141044e3a-1

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

godisgrisen
0

Jag tror ändå det är något de ätit. En dålig hötuss är kanske troligaste. Bra att de verkar vara på bättringsvägen det styrker också matförgiftningsteorin att de redan är bättre menar jag.

Krya på dom! 🙂

_Charlie
1

Tack för krya på dig'arna till pojkarna. De är kryare, men ännu lite vajsing i magen. Pluttarna har gradvis bytt skepnad till det bättre, men är inte helt som de ska ännu. Allt är utbytt i buren, nytt hö är inköpt och det gamla kastat i fall i fall. I samråd med fröken doktor fortsätter vi med bara hö och vatten samt en spruta vatten med askorbinsyra i om dagen under helgen och ser hur det ter sig, precis som ni trodde hon att de fått i sig något olämpligt…

Det är ju även så att här bor 2 lill-hussar, och eftersom de 4 pojkarnas bur är lokerad i ett rum avskilt från resterande marsvin, får de väldigt mycket mys och kel och är ute väldigt ofta. Jag anar att de fått mer persilja än jag gav dom den dagen, kanske väldigt väldigt mycket… I all välmening, men ibland blir det fel.

Eulwen
0

#14 Skönt att det vänt!

Lilje
0

Säger som de andra, skönt att det verkar vända mot det bättre för lillkillarna 🙂