Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2713 ggr
Swadika
0

Funderar på marsvin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det är så att jag funderar på att skaffa marsvin igen, jag hade två tjejer för flera år sedan men funderar nu alltså på att ta hem några igen. Dessa frågor finns säkert miljoner gånger innan men jag ställer dem ändå för att få alla mina frågor i en tråd

• Finns det någon uppfödare i Norrköping/närheten?

• Jag har en bur som är ca 140 lång(ev lite längre, har inget måttband), 60 bred och ca 80 hög, är detta en godkänd bur för två eventuellt tre marsvin? 

• Luktar killar mer än tjejer? Jag var inte allergisk mot mina tjejer men har också haft råttor där jag inte var allergisk mot tjejerna men var allergisk mot killen jag hade.

• Finns det något bra foder som finns att få tag i de flesta djurbutiker? Och hur mycket ska vuxna marsvin äta ungefär om de är bra i hullet, det är väl inte speciellt mycket?

• Skillnad mellan killar och tjejer? Är det så att killar är lättare att få tama eller är det bara en myt?

• Vad är bäst, två eller tre marsvin? 

• Vad vill marsvin ha i buren?

• Ska man ha höhäck, eller finns det något bra alternativ som ligger på backen istället? Eller ska höet bara ligga i en hög i buren. Eller båda kanske? 

• Vad är det bästa bottenmaterialet? Jag har sett burar där folk har tex en matta som bottenmaterial vad har ni då i toaletten (gissar på att det går att få de rumsrena?)

• Hur ofta städar ni burarna?

• Något annat som är bra att tänka på som jag inte frågat?

Det var nog alla miljoner frågor jag hade just nu, lär komma fler senare, haha :)

Måste också ladda upp en bild på mina marsvin som jag hade ^^ De avled tyvärr typ 2006 eller 2007 :/ (detta var första dagen de var hemma har jag för mig)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

pinku
3

Välkommen hit och vad roligt att du funderar på marsvin igen! :)

Jag ska försöka svara så gott jag kan.

Vet ej, men det kanske någon annan vet. Du kan även titta på SMFs hemsida http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/

• **Jag har en bur som är ca 140 lång(ev lite längre, har inget måttband), 60 bred och ca 80 hög, är detta en godkänd bur för två eventuellt tre marsvin?
    **

Rent lagligt får du ha fem marsvin i den buren. Men lämpligt? Det är lite upp till var och en. Personligen skulle jag inte ha mer än tre i den, om det var en välfungerande grupp.

• Luktar killar mer än tjejer? Jag var inte allergisk mot mina tjejer men har också haft råttor där jag inte var allergisk mot tjejerna men var allergisk mot killen jag hade.

Jag har inte känt att killarna skulle lukta mer än tjejerna… Det sägs att de märker revir på nya områden, men jag har inte märkt någon speciell lukt då heller.

• Finns det något bra foder som finns att få tag i de flesta djurbutiker? Och hur mycket ska vuxna marsvin äta ungefär om de är bra i hullet, det är väl inte speciellt mycket?

Jag skulle tro att de flesta djuraffärer säljer gnagarblandingar och dylikt. Det mår de inte bra av. Isåfall är det bättre att ge dem vanliga havregryn. Men de flesta marsvin behöver inte kraftfoder, utan klarar sig bra på hö och grönsaker.

• Skillnad mellan killar och tjejer? Är det så att killar är lättare att få tama eller är det bara en myt?

Min erfarenhet är att hanarna är lättare att få tama, men jag vet att det finns andra som har andra erfarenheter. Det är svårt att säga något generellt, mycket beror på individerna.

• **Vad är bäst, två eller tre marsvin?
    **

Det beror på vilket kön. Hanar brukar funka bäst två och två. Vissa har fler hanar tillsammans men det är ganska ovanligt att det fungerar. Honor kan vara alltifrån två och uppåt. Så om du vill ha honor är det egentligen en smaksak om du vill ha två eller fler.

De vill ha gömställen, hus, rullar el.lik. De ska ha minst ett gömställe per marsvin. Sedan uppskattar de olika former av myskuddar, puffar och tygpåsar. Det kan man göra lite som man vill med.

• **Ska man ha höhäck, eller finns det något bra alternativ som ligger på backen istället? Eller ska höet bara ligga i en hög i buren. Eller båda kanske?
    **

Höhäck är lika bra att skippa. Det finns varianter de kan fastna i , men det största anledningen enligt mig är att marsvin älskar att gräva in sig i höet medan de äter, men även bara för att vila. Det går bra att ha det liggandes i en hög på burgolvet. I min honbur har jag en bricka som jag lägger höet på. Det är inget måste, men jag gillar det för att man då lättare kan slänga bort det kissiga höet innan man lägger dit nytt.

• Vad är det bästa bottenmaterialet? Jag har sett burar där folk har tex en matta som bottenmaterial vad har ni då i toaletten (gissar på att det går att få de rumsrena?)

Helt och hållet en smaksak. Själv har jag spån, har även förut haft halm. Vissa har fleece som underlag, men kom då ihåg att enligt lag ska hälften av buren bestå av strö. Andra alternativ är alspån, lättströ, torv. Man får helt enkelt prova sig fram.

Det är få förunnat att lyckas få sina marsvin rumsrena. Marsvin är betesdjur, så i regel kissar och bajsar de där de råkar vara för tillfället (väldigt ofta i höet :))

• Hur ofta städar ni burarna?

Hur ofta man måste städa buren beror på hur stor den är, eller snarare, hur många marsvin man har på vilken yta. Det är svårt att säga något konkret, men man märker när det börjar bli smutsigt. Te.x. mina hanar går två och två i burar på 120x50 cm, jag brukar städa ca en gång i veckan.

De ska inte ha saltsten. De behöver C-vitaminrika grönsaker varje dag. Det är det jag kan komma på nu iallafall. :)

Fridaaaa
0
    Känner tyvärr inte till området.

• Jag har en bur som är ca 140 lång(ev lite längre, har inget måttband), 60 bred och ca 80 hög, är detta en godkänd bur för två eventuellt tre marsvin? 
    Ja den är fullt godkänd till 2-3 marsvin och fungerar bra till 2-3 marsvin max. (för att de ska få bra med yta osv

Jag har bara hanar nu men haft honor innan med. Aldrig upplevt att det skiljer i lukt.

Foder i djurbutikerna är sällan så bra för marsvin.
    Havregryn får mina och även JR Farm (finns på zooplus.dk, enkelt att beställa, bra service, hemleverans mm rekommenderas!).
    skinnyt får även havregrynsgröt (kall, utan salt).

Svårt att säga skulle jag säga. Jag har bara som sagt hanar just nu men vissa är väldigt tama, andra inte men jag upplever att hanar lättare blir tamare på någonvis men kan ju honor med bli.

• Vad är bäst, två eller tre marsvin? 
    Det har ingen betydelse. Jag har bara mina 2 och 2 då jag bara har hanar, och hanar är svårare att hålla som 3 eller fler. Så jag tar ingen chansning.

Mina har: Ett hus, en "tunnel", sedan matskål och vattenflaska på utsidan. Sedan har de tunnel mm när de är ute i hagen.

• Ska man ha höhäck, eller finns det något bra alternativ som ligger på backen istället? Eller ska höet bara ligga i en hög i buren. Eller båda kanske? 
    Jag använder ej höhäck pga att jag vill att mina marsvin ska kunna äta naturligt från marken plus att de älskar att busa i det, får byta ut det oftare men gör jag gärna. Skulle jag haft höhäck skulle det vara en som satt långt ner med lock, så att de ej kan hoppa in i den.

Marsvin är i regel relativt svåra att få rumrena men det kan såklart gå. Mina har kutterspån som underlag och ibland halm på. Fungerar på att ha Easyströ sen, men är nöjd med kutterspånen jag har, har märket "Vida". Många andra dammar, men denna dammar knappt alls.

• **Hur ofta städar ni burarna?
    **1 gång/vecka. Mina burar är: 120x60, 140x60 och 150x60.

- Ingen saltsten, mineralsten eller kalksten i buren. Saltsten t.ex kan ge njurproblem och urinsten.
    - Inga gnagarblandningar eller vissa pelletssorter. Gör dem tjocka osv. Mest fett mm.
    - C-vitaminrika grönsaker varje dag, som t.ex vitkål, broccoli mm. Vitaminer i vatten försvinner snabbt, efter 30-60 min ungefär, så de hinner ej få i sig det dem ska plus att det behövs inga mängder grönsaker per dag för att de ska få i sig det dem behöver.
    - Köp helst av uppfödare. Så vet du vad du "får" mer, friskare djur ect. Djuraffärer tar nämligen i regel in från grossister.
    - Luftig, stor bra bur är med viktigt för dem (men ser att du har en stor bur, det är bra).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

maijasjodin
0

alla andra har ju redan svarat men då har jag en annan fråga till dig! :) 

men hur kommer det sig att dem dog första dagen du hade dem? (eller har jag fattat fel)  :)

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

Fridaaaa
0

#3 Jag uppfattade som att bilden var tagen en av de första dagarna hon hade dem? :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

maijasjodin
0

#4 jaha, ja så var det säkert! :)

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

Swadika
0

Tack för alla svar :D

#3 Precis som #4 säger var bilden tagen första dagen. Man ska inte skriva inlägg mitt i natten, det blir bara en massa fel då haha :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

ElmerKrudd
0

Jag har haft, istället för höhäck, en låg kattlåda som de hade full med hö ^^ Skräpade inte ner lika mycket i resten av buren :)

Men nu har jag en hel bur full med hö istället ( har satt ihop en större och en mindre bur så de får större plats ;P)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤